شناسهٔ خبر: 54309775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی در دیدار با دانشجویان اسپانیایی؛

فنآوری هسته ای برای جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:فناوری هسته ای برای ایران یک ضرورت است و در عین حال هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران درب های خود را به روی آژانس بین المللی انرژی اتمی باز نگذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت عباس گلرو  رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه هشتم خرداد ماه با جمعی از دانشجویان مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل اسپانیا دیدار و گفتگو کرد.

گلرو در ابتدای این دیدار روابط جمهوری اسلامی ایران با اسپانیا را از دیرباز خوب و روبه رشد توصیف کرد و گفت:" روابط دو کشور در زمینه های مختلف بر مبنای احترام و منافع متقابل بوده و امیدواریم با گسترش هرچه بیشتر مناسبات بین مجالس ایران و اسپانیا روابط و همکاری های فیمابین بیش از پیش تقویت شود. 

وی با بیان اینکه یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تداوم همکاری و توسعه روابط با همه کشورهای دنیا است ضرورت تقویت همکاریهای فیمابین دو کشور برای ایجاد ثبات، آرامش و دستیابی به صلح جهانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: زمینه ها و ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف وجود دارد که باید از آن بهره برد و این همکاری های مشترک را تقویت کرد".

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فناوری هسته ای برای ایران یک ضرورت و از حقوق مسلم ماست، گفت: "فعالیت های ما در زمینه هسته‌ای بسیار شفاف بوده و هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران درب های خود را به روی آژانس بین المللی انرژی اتمی باز نگذاشته است. بر اساس پروتکل الحاقی دوربین های آژانس تمام فعالیت های ما را رصد می کند."

وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی ایران صراحتاً در فتوای خود، تولید سلاح هسته ای را خلاف شرع دانسته و بر ممنوعیت به کارگیری سلاح های کشتار جمعی تاکید داشتند. 

گلرو در همین رابطه گفت: در برجام هر دو طرف تعهداتی داشته اند؛ ما به تمامی تعهدات خود در زمینه هسته ای عمل کردیم تا جایی که حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز فعالیت های ما را تایید کرده است؛ جای تعجب دارد که چرا طرف مقابل به تعهدات خود عمل ننموده است. امریکا باید مسئولیت خود به لحاظ سیاسی و بین المللی را در این باره بپذیرد.

گلرو با اشاره به اینکه مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای متوقف نشده بلکه با رویکرد جدید در دولت سیزدهم در حال پیگیری است خاطر نشان کرد: در مذاکرات ، تامین شروطی از جمله لغو موثر تحریم‌های ظالمانه، تضمین اجرای تمام و کمال تعهدات و تضمین همکاری های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشریح تحولات منطقه حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند حل و فصل سیاسی در سوریه را مورد تاکید قرار داد و گفت:" پروسه سیاسی در سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و توسط خود دولت سوریه و بدون هرگونه دخالت خارجی حل‌وفصل گردد. جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم و دولت کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق برای خفظ وحدت و تمامیت ارضی کشورشان ادامه خواهد داد".

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تحولات اخیر در روسیه و اوکراین بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اینکه جنگ در هر کجای دنیا مذموم است دانست و گفت:" ما از جنگ استقبال نمی کنیم و تلاش برای برهم زدن صلح و آرامش را در هر کجای دنیا محکوم می نماییم.امیدواریم مشکلات فیمابین بصورت مسالمت آمیز حل و فصل گردد. وی افزود در ریشه یابی بحران سوریه، امریکا مقصر اصلی است.

دانشجویان اسپانیایی مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل اسپانیا نیز در این دیدار اظهار داشتند:" روابط اسپانیا و جمهوری اسلامی ایران روابطی دوستانه و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم."

این دانشجویان در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی اسپانیا برای توسعه بیش از پیش ارتباطات مردم دو کشور گفتند:" تبادل هیئت‌های پارلمانی نقش مهمی در ارتقاء سطح مناسبات دو کشور خواهد داشت".

 آنها در پایان با اشاره به نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در ثبات و امنیت منطقه خاطرنشان کردند:" همکاری دو کشور در بازگرداندن آرامش و ثبات در منطقه و عرصه بین الملل نقش بسزایی خواهد داشت."/

پایان پیام

نظر شما