شناسهٔ خبر: 54308517 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معرفی 30 کتاب برتر تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سال ۱۴۰۰ +اسامی

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۹۷ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی تولید شد که از این تعداد ۱۱۴ عنوان کتاب آماده چاپ شده و نزدیک به ۱۰۰ عنوان کتاب هم به مرحله چاپ رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس در ایام گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، مراسم رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در سال ۱۴۰۰ تولید و چاپ شده است با حضور نبی امیر سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و نویسندگان آثار، صبح امروز یکشنبه هشتم خردادماه در باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

تولید سه رقمی کتاب درباره تاریخ شفاهی در سال ۱۴۰۰

در ابتدا سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اهتمام سازمان متبوعش برای تدوین تاریخ شفاهی گفت: این ماموریت ماست که مطابق سیاست گذاری تاریخ شفاهی را از همه ایثارگران کشوری و لشکری احصا کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود: به همین خاطر هر ساله به دنبال ثبت و ضبط تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس هستیم که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ هزار مطالعه و مصاحبه در زمینه تاریخ شفاهی از سوی اداره کل‌های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس انجام شده است.

سردار علاماتی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، ۱۹۷ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس تولید شد که از این تعداد ۱۱۴ عنوان کتاب آماده چاپ شده و نزدیک به ۱۰۰ عنوان کتاب هم چاپ شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد کتاب، ۳۰ عنوان کتاب در مرحله کشوری انتخاب شدند که امروز از سه کتاب رتبه‌های اول تا سوم و ۲ کتاب شایسته تقدیر تجلیل خواهد شد.

تاریخ شفاهی دفاع مقدس بهترین‌هایش را در سال ۱۴۰۰ شناخت

در ادامه این مراسم، تجلیل از کتب برگزیده به صورت ارتباط تصویری با سراسر کشور برگزار شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

رتبه اول: کتاب چریک‌های داور، استان آذربایجان غربی، سرهنگ جلیل وحیدی، راوی: عباس داور، تدوینگر: جلال کاویانی، کارشناس: زهرا کرم‌زاده

رتبه دوم: کتاب‌ هاتفان بی‌هیاهو (جلد ۳ و ۴)، استان فارس، سردار کوشکی جهرمی، راوی: سیدمهدی عاشوری، مصاحبه: احمدرضا ایزدی، تدوینگر: فاطمه رعیت‌نژاد، کارشناس: فاطمه رعیت‌نژاد

رتبه سوم: کتاب هزار قله، کرمانشاه، سردار ناصر باباخانی (اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه)، راوی: ملاداد رشیدی، تدوین: حمیدرضا حاتمی، کارشناس: زهرا باقری

کتاب‌های شایسته تقدیر

کتاب آن‌سوی خط، همدان، سردار مهدی ظفری، راوی: علی‌اصغر عزیزی، تدوین: عباس نوری، کارشناس: زهرا کریمی

کتاب ابوبصیر، زنجان، سرهنگ پاسدار سید شمس‌الدین موسوی، راوی: خلیل ابوبصیر، تدوین: فرزاد بیات موحد، کارشناس: حمید دهقان

اسامی کتاب‌های تاریخ شفاهی که امروز رونمایی شد

۱ـ آتش‌های بی‌امان

۲ـ سردار بی‌نشان زرهی

۳ـ نبرد در کولاک

۴ـ راهی باید ساخت

۵ـ دو بر یک

۶ـ سید مرتضی

۷ـ باغبان وحدت

۸ـ شکوه ایثار

۹ـ یکی از آن ۲۳ نفر

۱۰ـ آن کس که باید ببیند، می‌بیند

۱۱ـ بزنگاه نبرد

۱۲ـ عبدالجبار

۱۳ـ ناجی حیات

۱۴ـ حجره وصل

۱۵ـ شرومینه

۱۶ـ جت رنجر

۱۷ـ رازهای پشت جبهه

۱۸ـ مهاجران

۱۹ـ گلی در خارها

۲۰ـ اشک‌هایی که ریخته شد

۲۱ـ ریه‌های سوخته

۲۲ـ باغبان وحدت

۲۳ـ موقعیت‌هادی‌پور

۲۴ـ ابوبصیر

۲۵ـ آن سوی خط

۲۶ـ‌هاتفان بی‌هیاهو

۲۷ـ هزار قله

۲۸ـ چریک‌های داور

۲۹ـ تپه ۱۲۰

۳۰ـ خرسان

انتهای پیام/

نظر شما