شناسهٔ خبر: 54308448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همکاری ازبکستان و قزاقستان در زمینه رفع حالت‌های فوق‌العاده

رئیس جمهور ازبکستان قرارداد همکاری بین «تاشکند» و «نورسلطان» در زمینه پیشگیری و رفع حالت‌های فوق العاده را به تصویب رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان قرارداد همکاری بین «تاشکند» و «نورسلطان» در زمینه پیشگیری و رفع حالت‌های فوق العاده را به تصویب رساند.

مراسم امضای این قرارداد در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در چارچوب سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به قزاقستان برپا شد.

این سند اقدامات عملی را برای همکاری‌های مؤثرتر سازمان‌های فوق العاده در پیشگیری از آفات طبیعی، فاجعه‌های فنی و پایین آوردن پیامدهای آنان در نظر دارد. به خصوص در این سند بر  جلوگیری از حوادث فوق العاده فرامرزی تاکید شده است.

این قرارداد سازماندهی و انجام نظرسنجی فرآیندهای خطرناک مصنوعی و زیست محیطی، پدیده‌های طبیعی، تبادل منظم اطلاعات در مورد نظرسنجی و پیش بینی حالت‌های فوق العاده طبیعی و انسانی، پیشگیری و رفع آفات طبیعی، تبادل اطلاعات، نشریه‌های دوره‌ای و سایر رسانه‌ها، مطالب ویدئویی و عکاسی و همچنین فن آوری‌ها در زمینه پیشگیری و رفع حالت‌های فوق العاده را در نظر دارد.

در بهار سال 2020 میلادی هنگام شکسته شدن سد مخزنی «سردابه» در استان «سردریا» واقع در شرق ازبکستان مناطق مسکونی ناحیه «ماکتارال» در استان «ترکستان» قزاقستان زیر آب رفت و بیش از 30 هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شدند.

آب 845 خانه در 5 روستای این منطقه در مرز با ازبکستان و همچنین 7639 هکتار زمین زیر کشت پنبه را فرا گرفت. ازبکستان به قزاقستان امدادگران و فن آوری‌ها را اعزام و تا حدی در ساخت خانه‌های جدید به جای خانه‌های تخریب شده کمک کرد.

انتهای پیام/

نظر شما