شناسهٔ خبر: 54308069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استعمال دخانیات خطر بروز بیماری قلبی را ۲ برابر افزایش می‌دهد

اهواز - ایرنا - یک متخصص قلب و عروق گفت: استعمال دخانیات یکی از قوی‌ترین عوامل موثر بر بروز بیماری قلبی و عروقی است که بروز این بیماری را حدود ۲ برابر افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

دکتر مسعود سیدیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عوامل موثر بر بیماری‌های قلبی، عروقی به ۲ دسته قابل پیشگیری مانند ارثی و ژنتیکی و غیرقابل پیشگیری شامل افزایش وزن و چاقی،  دخانیات، چربی و قند خون و استرس روحی و روانی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: مرگ و میر در بیماران قلبی مصرف کننده دخانیات نسبت به دیگر افراد ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر است؛ امروزه مصرف دخانیات در سنین پایین تر و زنان رواج پیدا کرده است.

سیدیان ادامه داد: مصرف دخانیات به روش های مختلف باعث تنگی عروق قلب و بروز سکته قلبی و مغزی و ناتوانی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مطالعات نشان می‌دهد استعمال دخانیات یک دهه از عمرانسان را نسبت به افراد عادی کاهش می‌دهد.

وی توضیح داد: اگر فردی سیگار را ترک کند اثر مخرب آن خیلی زود از قلب و عروق برطرف می‌شود به گونه‌ای که یک تا ۲ سال اول ۵۰ درصد خطر بیماری قلبی را کاهش داده و سه تا پنج سال بعد مانند کسی می ماند که اصلا دخانیات مصرف نکرده است.

سیدیان به نقش افزایش وزن و چاقی در بروز بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: این عامل حتی باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، شکستگی استخوان، بدخلقی و افسردگی می‌شود؛ افزایش وزن، چربی، قند و فشارخون را نیز بالا برده و در نتیجه زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه چاقی شکمی با بیماری قلبی در ارتباط است ادامه داد: سبک زندگی سالم از نظررژیِم غذایی و ورزش باید از مدارس و خانواده ها آغاز و از مصرف فست فود ، مواد شیرینی زا و انرژی زا پرهیز شود.

وی به نقش استرس ها اشاره کرد و افزود: استرس روحی ، افسردگی و اضطراب می تواند خطربیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد به ویژه استرس شغلی، کار سنگین و فشرده نقش زیادی دارد بنابراین باید این وضعیت را تا حد امکان مدیریت کنیم.

نظر شما