شناسهٔ خبر: 54307931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

۱۲۳ هزار صندوق صدقات در قزوین فعال است

آرزو یارکه سلخوری

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین گفت: ۱۲۳ هزار صندوق صدقات در استان داریم که از این تعداد ۷ هزار صندوق بزرگ در سطح شهر و ۲ هزار صندوق در سطح اماکن عمومی شامل مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، ادارات و بیمارستان‌ها قرار دارند، باقی صندوق‌ها در سطح منازل و مغازه‌ها است که نشان‌دهنده اقبال مردم به کمیته امداد است.

صاحب‌خبر -

فرزاد فرهادی در نشست خبری که یکشنبه هشتم خرداد ۱۴۰۱ در کمیته امداد قزوین امام خمینی (ره) برگزار شد، تصریح کرد: دستور ریشه‌کنی فقر مطلق از جانب رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، طی آن افرادی که برای تأمین خوراک، پوشاک و تأمین سرپناه مشکل دارند یا کارتن‌خواب هستند توسط کمیته امداد شناسایی و به مدت سه ماه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: بعدازاین مدت اگر شرایط اشتغال برایشان فراهم باشد کاریابی انجام می‌شود و اگر فرد توانمند باشد اما کار نکند حقوقش قطع می‌شود، افرادی که معتاد و بیمار هستند نیز توسط بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند، در حال حاضر مشکل اصلی ما شناسایی این افراد است و مشکل حمایتی نداریم، در سامانه مقابله با فقر مطلق محدودیتی نداریم کلیه افرادی که کارتن‌خواب یا باغ خواب هستند در صورت شناسایی و معرفی به مدت سه ماه حقوق دریافت می‌کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین اظهار کرد: هر فردی که درخواست دارد تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرد می‌تواند به سامانه سها به آدرس https://soha.emdad.ir/ مراجعه و ثبت‌نام کند، به‌محض ورود اطلاعات درخواست، بررسی و نتیجه از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین اگر کسی نمی‌خواهد تحت پوشش قرار بگیرد اما نیاز به دریافت وام برای خانه، جهیزیه و وسایل ضروری دارد می‌تواند درخواست خود را ثبت کند، درخواست بررسی و استعلامات لازم صورت می‌گیرد در صورت دارا بودن شرایط می‌تواند وام دریافت کند.

فرهادی در ادامه با اشاره به اینکه مردم قزوین همواره در امور خیریه حضور خوبی دارند، اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت سال جاری ۵۵ میلیاردتومان درآمد داشتیم، فروردین‌ هم‌زمان با ماه مبارک رمضان بود که طی آن برنامه‌های مختلفی از جمله اطعام مهدوی، مفتاح‌الجنه، طرح اکرام ایتام، ثبت‌نام از حامیان فرزندان یتیم و جمع‌آوری فطریه و کفاره اجرا شد.

وی افزود: طرح اطعام مهدوی شامل سبد کالا، غذای گرم و افطاری ساده بود و در طرح مفتاح ‌الجنه بازدید خیرین و مسئولین به منظر از دلجویی از خانواده‌های تحت پوشش صورت گرفت، در طرح مفتاح الجنه از ۱۶۳۷ خانوار با حضور ۴۰۶ نفر از مسئولین و خیرین بازدید صورت گرفت که همین افراد حدود ۹۰۰ میلیون تومان کمک در قالب سبد کالا، کمک نقدی، تعمیرات منازل، تهیه جهیزیه به خانواده‌ها تقدیم کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین خاطرنشان کرد: در حوزه اطعام مهدوی نیز ۲۶ میلیارد تومان کمک خیرین را  پیش‌بینی کرده بودیم اما برخلاف انتظار ما ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان محقق شد؛ همچنین پیش‌بینی کرده بودیم ۳۱۳ هزار مورد غذای گرم، سبد کالا و افطاری ساده در بین خانواده‌های نیازمندان توزیع شود که ۴۴۳ هزار مورد انجام شد.

وی بیان کرد: درآمد ۲ ماه امسال کمیته امداد استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۵ درصد رشد همراه بوده است، درواقع در حوزه صدقات ۴۱ درصد، در حوزه اکرام و محسنین ۲۳ درصد، زکات ۵۸ درصد و در بخش طرح‌های مبتنی بر نیاز شامل درمان، مسکن، جهیزیه و تهیه لوازم ضروری ۴۱ درصد رشد داشتیم.

فرهادی خاطرنشان کرد: ۱۱۱ درصد تحقق برنامه اتفاق افتاده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشتیم؛ در حوزه صدقات طی ۲ ماه ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از صندوق صدقات منازل، مغازه‌ها و صندوق‌های سطح شهر جمع‌آوری کردیم.

وی اظهار کرد: ۱۲۳ هزار صندوق صدقات در استان داریم که از این تعداد ۷ هزار صندوق بزرگ در سطح شهر و ۲ هزار صندوق در سطح اماکن عمومی شامل مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، ادارات و بیمارستان‌ها قرار دارند، باقی صندوق‌ها در سطح منازل و مغازه‌ها است که نشان‌دهنده اقبال مردم به کمیته امداد است، همچنین ماهانه حدود ۲۰ میلیون تومان صدقه از طریق کدهای ussd واریزمی شود.

۲ هزار حامی جدید در طرح اکرام محسنین ماه رمضان اضافه شدند

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین تصریح کرد: در حوزه اکرام ایتام و محسنین نیز ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان درآمد داشتیم، این میزان کمک‌هایی است که حامیان به‌صورت مستقیم به‌حساب ایتام واریز کردند، در حال حاضر در استان ۱۵۰۶ فرزند یتیم و ۶ هزار و ۸۰۸ نفر فرزندان محسنین داریم که سرپرست این افراد عمدتاً دارای مشکلاتی هستند که نمی‌توانند معیشت خانواده را تأمین کنند.

وی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان سال جاری بیش از ۲ هزارحامی جدید به طرح اکرام محسنین اضافه شده است، این ۲ هزار نفر در این مدت یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به‌حساب ایتام و محسنین واریز کردند؛ در حال حاضر ۳۰ هزار و ۱۴۱ نفر حامی در استان قزوین فعال هستند.

فرهادی بیان کرد: همچنین ۱۶۷ مرکز نیکوکاری فعال در استان قزوین داریم، در این مراکز کار به مردم واگذار شده است و بسیاری از مشکلات نیازمندان محله توسط خیرین همان محله حل می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه به کمیته امداد وجود ندارد، افراد داوطلبانه بدون دریافت حقوق و مزایا در این مراکز فعالیت دارند، در بخش  اطعام مهدوی سال جاری ۲۷ میلیارد کمک جمع‌آوری شد که  ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون آن توسط همین مراکز تأمین شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد خدمات امداد توسط این مراکز ارائه می‌شود، برای مثال رسیدگی به امور مددجویان بالای ۶۰ سال را به مراکز نیکوکاری واگذار کردیم، شناسایی و حل مشکلات توسط مراکز انجام می‌شود که قابل‌تقدیر است، ۶۰ درصد مراکز در مساجد با محوریت هیئت‌امنای مسجد و امام جماعت مساجد فعال هستند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قزوین بیان کرد: جمع‌آوری فطریه و کفاره نیز تا امروز ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد داشته است، البته روند ادامه دارد و هنوز گزارش روستاها را جمع‌آوری نکردیم و باید آن را تجمیع کنیم.

انتهای پیام

نظر شما