شناسهٔ خبر: 54307613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخواست فرانسه و آلمان برای برگزاری گفتگو‌های جدی روسیه – اوکراین

سران فرانسه و آلمان با اصرار از رئیس جمهور روسیه خواستند با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین «گفتگو‌های جدی» برگزار کند.

صاحب‌خبر -

در حالی که حمله به منطقه‌ی دونباس در شرق اوکراین شدت گرفته، امانوئل مکرون و اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز شنبه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از او خواستند فرمان آتش بس آنی و عقب نشینی نظامیان روسی را صادر کند.

به گزارش نشریه ایندیپندنت، در متن این تماس که از سوی دفتر شولتس منتشر شد آمده است: «در این گفتگوی تلفنی سه طرفه که ۸۰ دقیقه طول کشید، سران اروپایی همچنین از پوتین خواستند ۲۵۰۰ تن از نظامیان اوکراینی را که در مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپل به اسارت گرفته شده اند آزاد کند.»

کرملین هم گزارش داد: «رئیس جمهور روسیه به مکرون و شولتس هشدار داد تامین تسلیحات از سوی کشور‌های غربی برای اوکراین خطرناک است.»

این تماس تلفنی پس از آن اتفاق افتاد که روسیه اعلام کرد کنترل شهر لیمان را در اوکراین پس از روز‌ها درگیری در دست گرفته است. به نظر می‌رسد این موفقیت برای اجرای مرحله‌ی بعدی حمله روسیه در منطقه اوکراین بسیار مهم باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنانی که آخر شب گذشته ایراد کرد،گفت: «اگر اشغالگران تصور می‌کنند که لیمان و سیویرودونتسک به مالکیت آنان درخواهد آمد اشتباه می‌کنند. دونباس اوکراینی خواهد ماند!».

اما وزارت دفاع انگلیس گفت احتمال اینکه نیرو‌های روسی، شهر لیمان را به تصرف خود درآورده باشند بسیار است. ارتش انگلیس در به روزرسانی اطلاعات (جاسوسی) خود گفت شاید این موفقیت (روس ها) عملیاتی مقدماتی برای مرحله‌ی بعدی حمله‌ی روسیه به دونباس باشد.

شهر لیمان، قطب منطقه‌ای راه آهن به شمار می‌آید و بدست گرفتن کنترل این شهر به ارتش روسیه کمک خواهد کرد با ایجاد پایگاه برای پیشروی به سوی شهر‌های بزرگتر در دونتسک و لوهانسک تدارک ببیند.

وزارت دفاع انگلیس گفت: «یگان‌های ارتش روسیه مستقر در منطقه، شاید در روز‌های آینده، پل زدن روی رودخانه را در اولویت قرار بدهند. ایجاد پایگاه آبی – خاکی در نزدیکی لیمان برای ارتش روسیه در مرحله‌ی بعدی حمله به دونباس برتری به شمار می‌آید.»

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «شهر لیمان کامل آزاد شده است!» پیش از تهاجم روس ها، نزدیک به ۲۰ هزار نفر در این شهر سکونت داشتند.

نظر شما