شناسهٔ خبر: 54307394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر:

حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه مصرف‌کنندگان دخانیات/ آمار وحشتناک مصرف دخانیات نگران کننده است

طاهرزاده گفت: حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه در کشور و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از افرادی که مشکلات قلبی دارند، مصرف‌کننده دخانیات هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ هر ساله به مناسبت گرامیداشت هفته‌ جهانی بدون دخانیات در اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات، ترفندهای صنایع دخانی و اهمیت ترک دخانیات انجام می شود.

سرهنگ مجید طاهری‌زاده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، در خصوص هفته‌ی جهانی بدون با دخانیات اظهار کرد: نام‌گذاری هفته‌‌ها و روزها اغلب با یک هدفی همراه است، به خصوص هفته مبارزه با مواد مخدر، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر،  هفته‌ی پیشگیری از اعتیاد به دخانیات با یک نیتی همراه است که به آدم‌های سطح جهان  پیام بدهد تا از یاد نبریم با چه پدیده بدی رو به رو هستیم و یادمان بیاید که برای پیشگیری از آن باید به فکری خود، خانواده و فرزندان باشیم.

*ماده‌ای اعتیادآور به نام نیکوتین

وی افزود: این هفته‌ها و روزها به صورت نمادین نیست چرا که ما باید قدر بدانیم و در مورد آنها به گفت‌وگو بپردازیم، هفته دخانیات شامل تمام وسایلی میشود که با آن توتون و تنباکو را مصرف میکنند، از جمله انواع سیگارها، انواع قلیان ها و هر گونه وسایلی از پیپ منظور و مفهوم دخانیات دارند چرا که مصرف توتون و تنباکو شامل ماده اعتیاد آور بسیار قدرتمندی به اسم نیکوتین هستند.

*سونامی قرن نام مواد مخدر شیشه

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان  اذعان داشت: همه در مورد شیشه و هروئین شنیدند که مواد اعتیاد آور بسیار قدرتمندی هستند علم می‌گوید که هر صد نفری که یک بار شیشه را به عنوان یکی از قدرتمند ترین مواد محرک و روانگردان صنعتی جهان مصرف کنند،  ۴۲ نفر از آنها دوباره مصرف می کنند، یعنی نزدیک به نیمی از آنها دوباره به سمت مصرف شیشه می روند و این صرفاً به دلیل قدرت اعتیاد آوری این ماده است و همه از این ماده می ترسند و نامش را به نام سونامی قرن نامگذاری می کنند. این شرایط در صورتی است که یافته‌های علمی می گویند هر صد نفری که یک بار نیکوتین مصرف کنند قطعا ۸۰ نفر آن‌ها به این ماده معتاد شده‌اند.

*آمار ۲۷۰ میلیون نفری معتادان در جهان

وی بیان کرد: از جمعیت ۸ میلیاردی در جهان، ۲۷۰ میلیون نفر معتاد به مواد مخدر هستند، و انواع مواد مخدر همانند تریاک، شیشه را مصرف می کنند، اما نزدیک به ۲ الی ۳ میلیارد از انسان های جهان در حال مصرف دخانیات هستند و این یعنی نیکوتین بسیار ماده اعتیاد آور خطرناکی است اما چون ما آن را در کنار مواد مخدر مقایسه میکنیم آن را بی خطر می دانیم.

سرهنگ طاهری‌زاده اعلام کرد:  سازمان ملل who بهداشت جهانی می گوید، هر شش ثانیه یک نفر در جهان به علت مصرف دخانیات میمیرد، و این عدد و ارقام شامل ما هم میشود. خیلی آهسته و نفت سالی چند نفر از هموطنان ما به علت مصرف دخانیات از دنیا میروند.

*حدود ۹۰ درصد افراد مبتلابه سرطان ریه مصرف‌کنندگان دخانیات

وی تاکید داشت: حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه در کشور و حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد از افرادی که مشکلات قلبی دارند جراحی میکنند و بستری می‌شوند مصرف‌کننده دخانیات هستند. همچنین حدود ۳۵ درصد  افراد مبتلا به سرطان پروستات که بیشتر در آقایان شایع است مبتلا به دخانیات هستند. و در همه بیماری ها حدود نیمی از آنها مصرف کنندگان دخانیات خواهند بود و این در کشور آمار بسیار خطرناکی است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان  توضیح داد: سیگار و قلیان موادی هستند که بسیار خطرناک کرد اما چون متاسفانه فرهنگ ما با قلیان کنار آمده و جزوی از فرهنگ شده و برچسب اجتماعی بر آن زدیم و حتی آن‌را پذیرفتیم و اغلب در خانه ها هم مصرف می‌شود اصلا در مورد بد بودن آن صحبت نمی‌کنیم چون افراد پذیرا نیستند و تصور می‌کنند دروغ می‌گوییم در صورتی که این ماده آرام و آهسته افراد را نابود می‌کند. علم می‌گوید هر قلیانی نزدیک به ۱۲۰ نخ سیگار و میزان نیکوتین آن بیشتر از سیگار است.

وی ادامه داد: هنوز که هنوز است اعتیاد به دخانیات دروازه ورودی اعتیاد به مواد مخدر است. یعنی هنوز بالای ۸۰ درصد افراد مصرف کننده مواد مخدر اول با دخانیات آغاز کردند. ما نمی‌گوییم همه مصرف کننده دخانیات معتاد میشوند اما میگوییم ۸۰ درصد افرادی که اکنون معتاد به مواد مخدر هستند از سیگار و قلیان شروع کردند.

سرهنگ طاهری‌زاده یادآور شد: بنابراین هرچقدر که ما از نظر اجتماعی و فرهنگی فشار بیاوریم و یک رفتاری را زشت بدانیم در اجتماع پیشگیری میکند اما وای به زمانی که یک رفتار زشت را اجتماعی بدانیم افراد برای نزدیک شدن به آن رفتار ها ترغیب می شوند. برای همین هیچ سدی وجود ندارد که نوجوان نسل آینده سیگار یا قلیان مصرف کند. و این فرهنگ های غلط سینه به سینه منتقل می شود تا زمانی که ما نسلی را تربیت کنیم که این فرهنگ های غلط را از بین ببرند.

*هفته‌ها را برای از بین بردن عادت‌های غلط غنیمت بشماریم

وی خاطرنشان کرد: ما باید این هفته ها را غنیمت بدانیم و به فرزندان خود اطلاعات و آگاهی های درستی را ارائه دهیم و تصمیم بگیریم الگوی بدی برای نسل آینده نباشیم تا این فرهنگ غلط به نسل آینده منتقل نشود وگرنه این روزها فایده‌ای نخواهد داشت. این هفته‌ها و روزها باید که ما رو هوشیار کند تا هر کسی در هرجایی که هست پیشگیری لازم را انجام دهد. اگر این رفتارها را انجام دادیم می‌توانیم از مصرف دخانیات در سطح اجتماع جلوگیری کنیم چراکه کار دیگری نمیتوانیم انجام دهیم زیرا دخانیات مواد اعتیادآور قدرتمندی هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان  متذکر شد: فرض کنید ۱۰۰ نفر جوان ۱۷ ساله فقط برای یک بار قصد داشته باشند که قلیان یا سیگار را تجربه کنند علم می گوید ۸۰ نفر از اینها دیگر ترک نمی‌کنند و این آمار بسیار وحشتناک است و فرزندان ما در معرض خطر هستند.

وی بیان کرد: اعتیاد این است که، یک ماده اعتیادآوری در جامع وجود دارد و فرد به علت عدم آگاهی‌ها میخواهد آن را تجربه کند پس از مصرف اتفاق بیوشیمی در مغزش رخ می‌دهد که دیگر مغزش نمی‌تواند آن را ترک کند و اینگونه اعتیاد شروع می‌شود. به همین علت عقلانی ترین عمل برای دچار نشدن به وضعیت‌های خطرناک پیشگیری قبل از یکبار مصرف این مواد است.

*ماده‌ی گل اعتیاد آور ترین ماده جهان

سرهنگ طاهری‌زاده با اشاره به دیگر مواد اعتیادآور گفت: امروز تولیدکنندگان مواد مخدر از همین ویژگی‌های بد مصرف دخانیات استفاده کردند و موادی در حال تولید هستند که شرایط ویژگی ها و موارد مصرف خاصی که دارد شبیه به قلیان و سیگار است و یعنی انسانها از مصرف آن ترس نداشته باشند و آن را خطرناک ندانند و همانند مواد قبلی قدرتمند تر و اعتیادآور تر باشد و این ماده چیزی جز ماده گل نیست، ماده گل خیلی از موارد شبیه به دخانیات است و بسیاری از جوانان جامعه ما آن را بی خطر می دانند و این اشتباهی است که باعث تولید معتاد میشود. در صورتی که ماده یک گل یکی از اعتیادآور ترین مواد جهان است و بعد از نیکوتین در رتبه دوم پر مصرف کننده جهان قرار دارد.

وی در پایان آذعان داشت:  فردی که مواد مخدر مصرف می کند خودش می داند که اعتیاد دارد اما وای بر زمانی که عده‌ای رفتار بدی را انجام دهند و معتقد باشند کار خوبی است، این رفتار دیگر جلوگیری نمی شود، وقتی که یک رفتاری پیچیده می شود و عملی را جز رفتار زشت ندانند هر جوانی ممکن است به سمت مصرف آن ماده برود، امیدواریم در جامعه کنونی هوشیارتر عمل بکنیم و نسلی از تربیت شود که معضلات نسل مارا نداشته باشد.

*قلیان عامل اصلی سرطان ها

دود حاصل از تنباکوی قلیان حاوی مقادیر زیادی از مواد سمی شناخته شده برای ایجاد بیماری ها از جمله سرطان است و حداقل برخی از این مواد سمی توسط مصرف کنندگان قلیان جذب می شوند.

همه گیری مصرف دخانیات یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان است که سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان از بین می برد.

انتهای پیام/

نظر شما