شناسهٔ خبر: 54306809 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعالیت حوزه علمیه خواهران در پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی/تحصیل ۳ هزار طلبه در حوزه علمیه خواهران

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: حوزه علمیه خواهران از حالت فعال فرهنگی به کنشگر تا پیشران فرهنگی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حجت‌الاسلام محمدجواد قائمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان و ساختار آموزشی حوزه علمیه خواهران و برادران در حیث ساختار سازمانی، چارت درسی و هدف با هم متفاوت هستند، اظهار کرد: مازندران ۲۲ واحد آموزشی ویژه خواهران دارد که از سطح دو تا سطح چهار طلبه‌ها به تحصیل حوزوی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خواهران استان مازندران مانند سایر استان‌ها در پذیرش سراسری از طریق سامانه انجام می‌شود، افزود: ۳ هزار طلبه در مراکز آموزشی حوزوی مازندران تحصیل می‌کنند.

قائمی با بیان اینکه حدود ۶ هزارطلبه در قالب طلبه پیشران و کنشگر فرهنگی در مازندران فعالیت دارند، تصریح کرد: پذیرش امسال ما با رویکرد جذب کیفی است که حداقل معدل تحصیلی ۱۴و تا سن ۴۰ سال پذیرش انجام می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران سه مقطع آموزش حوزوی در استان را فعال دانست و ادامه داد: پذیرش طلبه در سطح دو کارشناسی، سطح سه ارشد و سطح چهارم دکترا انجام می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم در اسناد بالا دستی برای حوزه علمیه خواهران تبدیل شدن از حالت فعال فرهنگی به کنشگر تا پیشران فرهنگی است، اظهار کرد: با توجه به این رویکرد سمن‌های مردم نهاد تشکیل شد تا تحولات فرهنگی را در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، جمعیت، طرح سالم‌سازی دریا، تحکیم بنیان خانواده، فرزندآوری، پیشگیری از طلاق و توجه به توریسم حلال پیگیری کنند.

قائمی به تحقق شعار سال به ویژه تاکید مقام معظم رهبری به جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه به معنای عام با لبیک به فرمان رهبری جهاد تبیین را شروع کرد دراین زمینه کارگروه‌های فعالی داریم که حوزه در حال تربیت مربیان و حلقه‌های فرهنگی است تا وظایف محوله انجام شود.

او توجه به مقوله دانش‌بنیان را ایجاد اشتغال پایدار در کشور با هدف نوآوری در تولید دانست و افزود: حوزه علمیه خواهران مازندران با نگاه فرهنگ‌سازی با مولفه‌های تولید زیست فرهنگی در حین استفاده از تکنولوژی به کاهش بیکاری و افزایش اشتغال توجه کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران به فعالیت‌های پژوهشی مراکز آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه خواهران مازندران امسال از ۲۲ مقاله و ۱۸ کتاب رونمایی کرد و به عنوان استان فاخر در حوزه پژوهش میدانی درحوزه‌های علمیه کشور محسوب شد.

این مسؤول تشکیل شبکه پژوهشی میدانی با مطالعات میدانی را از موارد موثر در پیشرو بودن حوزه علمیه خواهران مازندران در کشور دانست و ادامه داد: امسال ۱۶ نفر از پژوهشگران ما با رویکرد حل مسائل اجتماعی و رویکرد استخراج منابع دینی به روش‌های میدانی فعالیت کردند. که در جشنواره‌های مختلف به ویژه علامه حلی  مشارکت داشتند.

قائمی به رشد سرانه کیفی در حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: امسال در حوزه علنیه خوارهان مازندران توسعه کمی نداریم در حالیکه درخواست شد پنج مدرسه فعال به سطح سه و دو مدرسه به  سطح چهار ارتقا یابند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک مدرسه سطح ۴ در بابل سه مدرسه سطح سه در ساری فریدونکنار و جویبار و ۱۷ مدرسه دیگر هم در سطح دو داریم.

قائمی اعلام کرد تا ۲۵ خرداد ماه امسال مهلت ثبت نام برای حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شد که ظرفیت برای پذیرش جدید ۴۰۰ طلبه است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران از برپایی دو همایش ملی با نماد «ای اس سی» در استان اشاره کرد و ادامه داد: همایش علامه مصباح و همایش علامه حسن‌زاده آملی نخستین همایش‌های حوزوی هستند که در سالگرد این دو بزرگوار برگزار می‌شود و تاکنون از هشت کشور مقاله به دست ما رسیده است و مقالات در حال داوری است.

قائمی با تاکید براینکه فقه حکومتی که رهبری به آن پرداختند بر اساس ساختار نظام حکومت اسلامی تشکیل شده است، تصریح کرد: ساختارها می‌توانند تاب‌آوری اجتماعی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص رهبری حوزه‌های علمیه را مادر انقلاب می‌دانند حوزه‌های علمیه در سطح کلان در متون درسی و کرسی‌های ازاد اندیشی و رساله‌ها به موضوعات شعار سال پرداختند.

انتهای پیام/۸۶۰۰۶/ج

نظر شما