شناسهٔ خبر: 54306707 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

طرز تهیه شیرینی لب دلبر، خوشمزه و ساده

شیرینی لب دلبر یکی از شیرینی‌های سنتی کشورمان است که با طعم‌های متنوعی درست می‌شود، برای مشاهده آموزش شیرینی‌پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی لب دلبر با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، شیرینی لب دلبر یکی از شیرینی‌های سنتی کشورمان است که با طعم‌های متنوعی درست می‌شود، برای مشاهده آموزش شیرینی‌پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی لب دلبر با ما همراه باشید.

مواد لازم شیرینی لب دلبر

  • آرد  ۴ پیمانه

  • آب ولرم  ۲۰۰ میلی لیتر

  • کره  ۱۲۵ گرم

  • زرده تخم مرغ  ۲ عدد

  • سفیده تخم مرغ  ۱ عدد

  • شکر ۲ قاشق غذاخوری

  • پودر هل ½ قاشق چایخوری

  • نمک ½ قاشق چایخوری

  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

  • نشاسته ذرت به مقدار کافی

  • شربت بار به مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی لب دلبر، خوشمزه و ساده

طرز تهیه شیرینی لب دلبر

مرحله اول

برای تهیه شیرینی لب دلبر خوشمزه در ابتدای کار آرد را درون الک می ریزیم و درون یک کاسه بزرگ و جادار الک می کنیم. در ادامه نمک را به همراه، پودر هل، بکینگ پودر و شکر به کاسه اضافه کرده و با لیسک مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا کره را روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بنماری می کنیم تا کاملا ذوب شود، سپس از روی کتری برداشته و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. پس از خنک شدن کره، آنرا به همراه زرده های تخم مرغ به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه مواد درون کاسه را با نوک انگشت مخلوط می کنیم تا آرد حالت خرده نان پیدا کند. توجه داشته باشید آرد را ورز ندهید تا خمیری شکل شود، فقط به صورت مخلوط کردن مواد با نوک انگشت انجام دهید تا مواد روغن نیندازند.

مرحله چهارم

زمانی که آرد به شکل خرده نان درآمد، به دلیل آبخور متفاوت آردها آب را کنترل شده به کاسه اضافه کرده و با نوک انگشت ورز می دهیم. پس از اینکه خمیری نرم و یکدست حاصل شد اضافه کردن آب را متوقف می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مواد را با نوک انگشت یا مشت به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ورز می دهیم تا خمیری یکدست حاصل شود. توجه داشته باشید خمیر را با کف دست ورز ندهید که به روغن بیفتد. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند. پس از استراحت خمیر، روی سطح کار را با نشاسته ذرت می پوشانیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم، سپس مجددا مقداری نشاسته ذرت روی آن می پاشیم.

مرحله هفتم

حالا خمیر را با وردنه به صورت مستطیل با ضخامت نازک پهن می کنیم و مقداری نشاسته ذرت روی آن می پاشیم و تا می زنیم. برای تا کردن خمیر یک سمت آنرا تا میان خمیر تا می زنیم، سپس مقداری نشاسته ذرت روی آن پاشیده و پخش می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه سمت دیگر خمیر را تا انتهای لایه جمع شده، تا می زنیم و دو مرتبه روی آن را با نشاسته ذرت می پوشانیم. حالا برای تای سوم، یک سمت خمیر را روی سمت دیگر خمیر قرار می دهیم و مجددا مقداری نشاسته ذرت روی آن می پاشیم.

مرحله نهم

پس از پخش کردن نشاسته ذرت روی خمیر، آن را درون کیسه فریزر قرار داده و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در خنک ترین جای محیط استراحت کند. پس از گذشت این زمان روی سطح کار را با نشاسته ذرت می پوشانیم.

مرحله دهم

حالا خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و مجددا مقداری نشاسته ذرت روی آن می پاشیم، سپس با کمک وردنه به صورت نازک باز می کنیم. در ادامه خمیر را با کاتر لب چینی در فاصله های نزدیک به هم قالب می‌زنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله برای درست کردن شیرینی ها نیاز به ۳ لایه خمیر داریم، برای این منظور در ابتدای کار یک لایه از خمیر بر می داریم و نوک انگشت را به سفیده تخم مرغ آغشته می کنیم، سپس وسط خمیر می مالیم.

مرحله دوازدهم

حالا مجددا یک لایه خمیر بر می داریم و روی لایه قبلی خمیر قرار می دهیم. در ادامه مجددا مرکز خمیر را با سفیده تخم مرغ آغشته کرده و لایه آخر را روی آن قرار می دهیم، سپس کمی فشار داده تا لایه ها فیکس شوند.

مرحله سیزدهم

توجه داشته باشید برای زیبایی کار لبه های خمیر به صورت منظم روی هم قرار گرفته شوند. در ادامه خمیر را از میان تا می زنیم و برای اینکه درون روغن باز نشود، با کمک چنگال وسط آن را فشار می دهیم تا لایه ها به هم بچسبند.

مرحله چهاردهم

در ادامه به همین ترتیب خمیر ها را آماده می کنیم و یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حالا به صورتی که شیرینی ها درون آن شناور بمانند روغن مایع اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود.

مرحله پانزدهم

زمانی که روغن به خوبی گرم شود، خمیر ها را درون قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم کاملا سرخ شوند. پس از اینکه شیرینی ها کاملا طلایی شدند، آنها را از قابلمه خارج کرده، سپس بلافاصله به شربت بار اضافه می کنیم.

مرحله شانزدهم

در نهایت اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون شربت بار بمانند تا شهد به خورد آن ها برود. پس از گذشت این زمان شیرینی ها را از شهد خارج کرده و روی توری قرار می دهیم تا شهد اضافی شان خارج شود.

منبع: برترین ها

نظر شما