شناسهٔ خبر: 54306471 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس سینما:

نظارت بیش از حد، تولید سریال‌های خوب را غیرممکن می‌کند

فاطمه عاطفی

یک کارشناس سینما گفت: نظارت بیش از حد بر شبکه نمایش خانگی تولید سریال‌های خوب را غیرممکن می‌کند.

صاحب‌خبر -

قاسم فتحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سریال‌های شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: سریال راز بقا یکی از سریال‌های خوب این روزهای شبکه نمایش خانگی است. گروه این سریال گروه سریال «نون خ» است. این سریال به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی امیر وفایی ساخته شده و شوخی‌های آن به اندازه است. این شوخی‌ها زننده نیست و وارد تعابیری که در میان مردم توهین‌آمیز است نمی‌شود. با این حال سریال طنازانه ساخته شده و در مواردی مخاطب از تماشای آن قهقهه می‌زند.

وی با اشاره به بازیگران سریال راز بقا افزود: بهرام افشاری در این سریال بسیار خوب ظاهر شده است.  شخصیت او در این سریال قدرت ماورایی دارد و با همین قدرت ماورایی دست به کارهای مختلفی می‌زند. حسن معجونی، سعید آقاخانی و بقیه بازیگران نیز در این سریال سر جای خود قرار گرفته‌اند. تکیه کلام‌های مخصوص سعید آقاخانی که امضای اوست نیز در اثر وجود دارد؛ حتی اگر اسمی از کارگردان نیاید با توجه به شکل کمدی و مولفه‌هایی که در سریال وجود دارد، می‌توان کارگردان آن را شناخت.

این کارشناس سینما بیان کرد: نمی‌توان گفت سعید آقاخانی صاحب سبک است و هنوز باید جلوتر برود تا به این مرحله برسد. آثار او صاحب مولفه‌هایی است که فقط خود آقاخانی می‌تواند این شوخی و کمدی را بسازد و اجرا کند و کمدی قشنگ و ساده‌ای بسازد. هر قسمت از داستان سریال او کشش دارد، قصه‌ تازه‌ای روایت می‌کند و به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازد. به نظر من سریال راز بقا سرخوش و خوبی است که میان سریال‌های عجیب و غریب این روزها حال خوبی ایجاد می‌کند.

فتحی در رابطه با وضعیت شبکه نمایش خانگی بیان کرد: نظارت بیش از حد بر شبکه نمایش خانگی تولید سریال‌های خوب را غیرممکن می‌کند. بعد از سریال آقازاده، سریال‌هایی که شخصیت اصلی آن یک آقازاده است زیاد تولید شد و می‌توان گفت که آقازاده مجوزی بود برای دیگران و راه را برای پرداختن که به مساله فساد اقتصادی و اختلاس است، باز کرد. این سریال که شروع ماجرا بود سروصدای بسیاری کرد، اما بعد از آن این دست سریال‌ها موفقیت چندانی به دست نیاوردند.

وی ادامه داد: سریال‌های قورباغه و زخم کاری نیز از سریال‌های خوب شبکه نمایش خانگی بود. در حوالی همین سریال‌ها ساترا با هدف نظارت بر شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های فراگیر تاسیس شد و دیگر سریال‌های خوبی در شبکه نمایش خانگی دیده نشد. ممیزی‌های ساترا، همان ممیزی‌های تلویزیون و صداوسیما است. نگاه و تفکر حاکم بر ساترا همان نگاه صداوسیما است، در نتیجه باعث شده شبکه نمایش خانگی هم نتواند سریال‌های خوب کمدی یا ملودرام بسازد. اگر قرار باشد همان ممیزی‌ها در شبکه خانگی هم باشد این دو بخش تفاوتی نخواهند داشت. 

این کارشناس سینما در خصوص سریال نوبت لیلی نیز عنوان کرد: این سریال، سریال بدی نیست اما به اشتباه برای مخاطب ایرانی ساخته شده است. مخاطب شبکه خانگی این همه صبر ندارد که چندین قسمت ببیند و بعد جذب قصه شود. باید در همان اول کار قلاب را انداخت و مخاطب را جذب کرد. بیشتر مخاطبان شبکه خانگی یک یا دو قسمت را می‌بینند و اگر جذب نشوند دیگر تماشا نمی‌کنند. با این حال قاب‌بندی‌های این سریال عالی و حرفه‌ای است و همه چیز نوید یک فیلم عالی را می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت سینماها گفت: سینما نشان داده است که مخاطب چندانی ندارد. سینمای ما سینمای ورشکسته‌ای است و اوضاع خوبی ندارد. بعد از گشت ارشاد۲ در سینما فیلم‌های خوب کم شده است و دیگر رمقی برای سینما نمانده است. ممیزی‌های زیاد رغبتی برای کارگردانان سینما باقی نگذاشته و بیشترشان به سمت سریال‌سازی در پلتفرم‌های مختلف رفتند. این را که چرخ اقتصادی فیلمساز و کارگردان می‌چرخد، می‌شود به فال نیک گرفت ولی قسمت بد آن این است که حضور همه سینماگرها در این بخش نشان‌دهنده این است که در سینما حرفی برای گفتن ندارند و در حال حاضر شبکه نمایش خانگی نقطه امید است.

انتهای پیام

نظر شما