شناسهٔ خبر: 54306388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی کتاب « دیده‌بان تاریخ»/ مادر شهید اسحاقی تجلیل شد

نشست نقد و بررسی کتاب دیده‌بان تاریخ و تجلیل از مادر شهید سید محمد اسحاقی امروز(۸ خرداد) در مصلی رشت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، مراسم تجلیل از مادر گرانقدر شهید «سید محمد اسحاقی» و محفل نقد و بررسی کتاب دیده‌بان تاریخ امروز (یکشنبه،۸ خرداد) با حضور نویسنده اثر و منتقد و شخصیت‌های کشوری، استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان و به همت اداره کل کتابخانه‌های استان گیلان برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام «علی اصغر جهانی» در این نشست ضمن تقدیر از عوامل برگزاری این محفل ادبی و فرهنگی اظهار داشت: بحث کتاب و کتابخوانی همزاد با بشر است و هر دو عنصر پا به پای هم تاکنون به پیش آمده‌اند.

 

رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه از دیرباز تاکنون رشد و ترقی و یا انحطاط کتاب و کتابخوانی بر روی بشر تاثیر داشته است این تاثیر را دوطرفه دانست و تصریح کرد: خداوند متعال پیامبران اولی العظم را با کتاب مبعوث کرد از طرفی بسیاری از بزرگان ما هم برای نشر کتاب ، تالیف کتاب و تأسیس کتابخانه قدم برداشتند. 

 

وی با تاکید بر اینکه اگر شهید اسحاقی به این درجه ومقام رسیده به علت عظمت کتاب و جهاد کبیر در این عرصه است ابراز داشت: از جمله مصادیق کامل جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند کتابخوانی، تالیف کتاب، نشر کتاب و ساخت کتابخانه‌ها محسوب می‌شود و دولت‌ها باید گزارش بدهند و پاسخ بدهند که در دوره حاکمیت خود در این حوزه چه کردند.

 


*کتاب دیده‌بان تاریخ به خوبی مخاطبان را با خود همراه می‌سازد 

«محمود رنجبر» هم در این نشست گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هر کجا که مقام معظم رهبری از دفاع مقدس سخن میگویند همواره مطالبه گرانه سخن میگویند و میفرمایند که این دوران یک گنج بزرگ است که باید استخراج شود.

 

دانشیار دانشگاه گیلان انتقال این میراث به نسل‌های بعد و نگاه چند وجهی به مقوله جنگ را از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری در باب هشت سال دفاع مقدس ذکر کرد و افزود: برخلاف بسیاری از جنگهایی که در قرن بیستم اتفاق افتاد دفاع مقدس به علت تدبیر رهبری و مردمی بودن واجد شرایط بسیار خاصی است که باید به گونه‌ای روایت و حفظ شود.

 

رنجبر با بیان اینکه برخی از کتابها الگو و شاخصی تازه در روایتگری دفاع مقدس به مخاطب ارائه می‌دهند کتاب دیده‌بان تاریخ را از جمله این آثار دانست و اذعان کرد: در کنار انتخاب نوع جلد و سایر ویژگی‌های ظاهری، مولفه‌هایی مانند داشتن شاخص‌های تربیتی و الگوهای انسان شاخص کاملا زمینی که قرار است آسمانی شود از جمله خصایص بارز کتاب دیده‌بان تاریخ به شمار می‌رود.

 

استادیار دانشگاه گیلان با بیان اینکه کتاب دیده‌بان تاریخ به خوبی مخاطبان را با خود همراه می‌سازد اذعان کرد: خصوصیات اخلاقی، خلوت‌ها و جاهایی که سید محمد اسحاقی به اوج می‌رسند به خوبی در اثر دیده‌بان تاریخ قابل مشاهده است.

 

*استفاده از ماکت‌ها و دست نوشته‌ها در کتاب دیده‌بان تاریخ

«مرضیه نظرلو» هم در این نشست اظهار داشت: اگر همکاری خانواده شهید و دوستان شهید نبود قطعا این کار ارزشمند به نتیجه نمی‌رسید و در واقع تمام کسانی که در این راه کمک کردند در نگارش کتاب دیده‌بان تاریخ سهیم هستند.

 

پدیدآور اثر دیده‌بان تاریخ با بیان اینکه 16 سال است در حوزه دفاع مقدس فعالیت میکند افزود: کتابهایی که در این حوزه به نگارش درآوردم کاملا با هم متفاوت هستند و برای هر کتاب زاویه دید و نوع نگارش خاصی را برگزیدم که کتاب دیده‌بان تاریخ هم در همین راستا نوشته و به رشته تالیف درآمد.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم خوانده شدن کتاب مستند روایی شهید سید محمد اسحاقی خاطرنشان کرد: استفاده از ماکت ها و دست نوشته‌هایی و ضمیمه کردن اسناد از جمله ویژگیهای کتاب دیده‌بان تاریخ است که از آن استفاده کردم.

 

«حاجیه خانم عزت لطفی» مادر شهید سید محمد اسحاقی نیز در این نشست در صحبت‌هایی به بیان خاطراتی از زندگی و دوران حیات فرزند شهیدش پرداخت. 

 

به گزارش شبستان، در پایان این محفل ادبی که با شعرخوانی شاعران هم همراه بود از حاجیه خانم عزت لطفی مادر شهید سید محمد اسحاقی که کتاب دیده بان تاریخ مستند روایی از زندگی این شهید بزرگوار است تحلیل به عمل آمد.گفتنی است، شهید سید محمد اسحاقی" متولد روستای چهارده آستانه اشرفیه گیلان و دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران، از پاسداران قدیمی سپاه گیلان، مسئول بسیج سپاه رشت، پاسدار نمونه منطقه 3، عضو دفتر سیاسی سپاه تهران و خبرنگار، راوی و یکی از نابغه‌های دفاع مقدس بود.

شهید سیدمحمد اسحاقی در عملیات کربلای 5 شهید از جمله روایان بود که در لشکر 14 امام حسین (ع) و در کنار شهید حسین خرازی حضور داشت و در جریان همین عملیات در 29 بهمن 1365 به فیض شهادت نائل آمد و نامش برای همیشه به عنوان نابغه گیلانی در تاریخ پُرافتخار گیلان ثبت شد.

 

پایان پیام/165

نظر شما