شناسهٔ خبر: 54306247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

کشف ۲۲ پرونده کلان فساد در وزارت کار

روزنامه ایران

سالم‌سازی نظام مدیریت مالی و شناسایی مجاری فساد در زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارت کار یکی از نخستین وعده‌هایی بود که حجت‌الله عبدالملکی هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت این وزارتخانه مطرح و بعد از آن نیز بارها بر آن تأکید کرد.

صاحب‌خبر -
سالم‌سازی نظام مدیریت مالی و شناسایی مجاری فساد در زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارت کار یکی از نخستین وعده‌هایی بود که حجت‌الله عبدالملکی هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت این وزارتخانه مطرح و بعد از آن نیز بارها بر آن تأکید کرد.
 
 حالا معاون وزیر اطلاعات و رئیس سازمان حراست کل کشور می‌گوید: در یکی از مجموعه‌های بزرگ وزارت کار ۲۲ پرونده کلان فساد شناسایی شده است که اقدامات قضایی آنها انجام می‌شود.
در بهمن ماه گذشته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل چندین کمیته بازرسی، حقوقی و حراستی به‌صورت نظام واره برای مبارزه با فساد در این مجموعه‌ها خبر داد و با بیان اینکه ۱۲۰ پرونده آماده ارسال به دستگاه قضایی است وعده داد تا در آینده در این مورد اطلاع‌رسانی بیشتری کنند.
فیش‌های حقوقی نجومی، ارتزاق وزارتخانه از صندوق‌ها و فقدان نظارت بر قراردادهای شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار انتصاب‌های بی‌قاعده از مجاری فسادی بود که عبدالملکی به آنها اشاره کرده بود.
در اردیبهشت ماه سال‌جاری بار دیگر، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از رصد ۷۰۰ مورد فساد اقتصادی در مجموعه‌‌‌های وزارت کار خبر داد که پرونده برخی از آنها پس از تکمیل به دستگاه قضایی ارسال می‌شود.
 
 
ایجاد چرخه کشف فساد در وزارت کار
حجت‌الله عبدالملکی دیروز بار دیگر در آیین تودیع و معارفه رئیس مرکز حراست و مشاور ستاد دانش‌بنیان و فناوری‌های وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که زیرساخت‌های مبارزه با فساد در این وزارتخانه تشکیل و چرخه کشف و شناسایی فساد و راه‌های بسته‌شدن مبادی آن ایجاد شده است.
وی در ادامه با یادآوری اینکه اولین انتصاب در این وزارتخانه، انتصاب علی‌اکبر رضایی مسئول حراست بود، اضافه کرد: در این وزارتخانه با انتخاب مسئول حراست و اقدامات صورت‌گرفته از بحران اولیه که نگران آن بوده‌ایم، عبور کرده‌ایم.
عبدالملکی با دفاع از انتصاب علی اکبر رضایی، مسئول سابق حراست به‌عنوان مشاور ستاد دانش‌بنیان و فناوری‌ها وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: او یک فرد چند بُعدی است که یکی از ابعاد ایشان امنیتی و اطلاعاتی و یک بعد دیگر در حوزه دانش‌بنیان است. مهم‌ترین وجه آقای رضایی، فناوری است و بخشی از فناوری‌های نوین در کشورمان محصول تلاش‌های ایشان است که چراغ خاموش کار کردند، امروز نیز وی در سمت مشاور ستاد دانش‌بنیان و فناوری‌ها وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی منصوب می‌شود.
 
 
۲۲ پرونده کلان فساد در یکی از مجموعه‌های وزارت کار
«در یکی از مجموعه‌های بزرگ وزارت کار ۲۲ پرونده کلان فساد شناسایی شده است که اقدامات قضایی آنها انجام می‌شود.» سیدحسین حجتی، معاون وزیر اطلاعات و رئیس سازمان حراست کل کشورهم در این مراسم با اعلام این خبر یادآوری کرد: در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم در زیرمجموعه‌های وزارت کار شناسایی فساد انجام شده است. در سه ماه اخیر همه گلوگاه‌های فساد را در مجموعه‌های وزارتخانه‌ها شناسایی کرده‌ایم.
معاون وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه نباید فساد شکل گیرد، گفت: قرار نیست که امور را رها کنیم تا فساد شکل بگیرد و بعد بخواهیم برخورد کنیم، بلکه باید با شناسایی گلوگاه‌ها جلوی فساد گرفته شود.
وی ادامه‌داد: مبارزه بی‌امان با فساد یکی از اساسی‌ترین رویکردها در حراست کل است که به‌دنبال آن هستیم.
حجتی با بیان اینکه حراست وزارت کار در ۹ ماه گذشته از برترین حراست‌های کشور بوده است، گفت: مجموعه وزارت کار یکی از مجموعه‌های مورد تأکید است، به اندازه سه وزارتخانه در شرایط کشور و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دارای ارزش است، ضمن اینکه ظرفیت‌های بی‌بدیل در این حوزه وجود دارد که مغفول مانده است.
حجتی با تأکید بر اینکه در حوزه حراست‌کل سه رویکرد کلان را در برنامه‌ها مبتنی بر سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و دولت سیزدهم پیگیری می‌کنیم، گفت: صیانت از دارایی‌های ارزشمند نظام، صیانت از دارایی‌های مادی و معنوی و سلامت اداری از جمله برنامه‌هاست.
وی افزود: نگاه ما پیشگیری است و نگاه مچ‌گیری و سخت افزاری نیست، همه افراد در دولت، سرمایه‌های کلان نیروی انسانی هستند و از این‌رو توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی در وزارت کار باید انجام شود.
معاون وزیر اطلاعات بیان ‌داشت: صیانت از دارایی‌های مادی و معنوی مردم در وزارت کار شامل صندوق‌ها، شرکت‌ها و هلدینگ‌هاست، در همین راستا بحث حق‌الناس نباید در وزارت کار حقی ضایع شود و در بحث حق نظام، نباید حقی از نظام ضایع شود که این امر در ابعاد مختلف فساد است.
حجتی افزود: گام بزرگی در این دولت در وزارتخانه کار برداشته شده است، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در شستا انجام می‌شود که کار بسیار بزرگی است.
وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین اجتماعی و شستا گفت: هر دولتی که می‌آمد، تیغی به سرمایه‌های شستا می‌زد، برای نخستین بار در دولت سیزدهم بعد از ۴۳ سال از انقلاب از حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی، ۹۰ هزار میلیاد تومان از بدهی‌های مجموعه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و این روند در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.
 
 
شناسایی ۷۰ پرونده فساد با تشکیل ستاد مبارزه با تعارض منافع
علی اکبر رضایی، جانشین وزیر در حوزه دانش‌بنیان‌ها هم در این مراسم تأکید کرد: در سامانه میثاق اطلاعات ۴۰۰ مدیر سابق وزارتخانه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کردیم که مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار گرفت و شناسنامه مدیران را در اختیار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار دادیم.
مسئول سابق حراست وزارت کار همچنین از ثبت ۱۱۰۰گزارش در سامانه سوت زنی وزارت کار خبر داد و در عین حال گفت: ستاد مبارزه با تعارض منافع و فساد تشکیل دادیم که با تلاش دستگاه‌ها منجر به تشکیل ۷۰ پرونده فساد شد و ورودی این ستاد صرفاً از حراست نیست، از سایر دستگاه‌ها هم ورودی داریم، در حال حاضر ۷۰ پرونده است که به توابع زیر مجموعه وزارت کار فرستادیم که با آن برخورد قضایی شود.
گفتنی است در این مراسم «مسعود حسین‌پور» به‌عنوان سرپرست مرکز حراست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «علی اکبر رضایی» به‌عنوان جانشین وزیر در امور دانش‌بنیان منصوب شدند.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما