شناسهٔ خبر: 54306020 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با امضای توافقنامه همکاری با «ساموآ»؛

چین حوزه همکاری های خود در اقیانوسیه را افزایش داد

محمدرضا الكائی

وزیر خارجه چین از تمایل پکن به تحکیم اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه از جمله ساموآ به منظور تاکید بر چندجانبه گرایی واقعی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین پس از پایان سفر خود به کشور «ساموآ» که جزیره ای در اقیانوس آرام و در شرق جزایر سلیمان و استرالیا است، از گفتگوهای انجام شده با مقامات عالی رتبه این کشور درباره منافع و نگرانی های متقابل خبر داد.

وی در این باره و باشاره به اینکه توافقنامه ای دوجانبه نیز در زمینه همکاری های اقتصادی و فنی نیز بین دو طرف امضا شده است، گفت: در شرایط کنونی یکجانبه گرایی و قلدرمآبی برتری جویانه، چین مایل به تحکیم اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه از جمله ساموآ است تا به طور مشترک از حقوق مشروع ملل در حال توسعه حفاظت کرده و بر چندجانبه گرایی واقعی اصرار ورزد.

مقامات ساموآ نیز در همین رابطه در بیانیه ای اعلام کردند: ساموآ و جمهوری خلق چین به همکاری بیشتر در جهت تحقق منافع و تعهدات مشترک ادامه خواهند داد.

مقامات ساموآ همچنین از پکن به عنوان شریک اصلی خود در توسعه پروژه‌های زیرساختی، بهداشتی و کشاورزی قدردانی کردند و وزیر چین نیز متقابلا یاداور شدکه هر دو کشور تجارب تاریخی مشابه دارند و با اموری مشترک در رابطه با توسعه روبرو هستند.

جزئیات کمی از توافق جدید بین دو طرف به بیرون درز کرده است، اما گفته می شود که این گفتگوها درباره موضوعات مرتبط با صلح و ثبات منطقه ای و همچنین موضوعاتی دیگر از جمله تغییرات اقلیمی و همه گیری ویروس کرونا بوده است.

پکن اخیرا نیز یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان منعقد کرده است که از سوی غربی ها به ویژه استرالیا متهم به ایجاد پایگاه نظامی در جزایر مذکور شد. وزارت خارجه چین نیز با تکذیب این ادعا اعلام کرد که پیمان پکن با جزایر سلیمان شفاف است و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد و برخلاف کشورهای غربی را موجب ایجاد رقابت نظامی در منطقه اقیانوس آرام قلمداد کرد.

نفوذ و گسترش قدرت پکن در منطقه عظیم آسیا-اقیانوسیه که در سیاست جدید کاخ سفید «ایندوپاسیفیک» خوانده می شود، به مذاق غربی ها و در راس آنها آمریکا به هیچ وجه خوش نمی آید.

واشنگتن در راستای سیاست یادشده سعی دارد که از طرق مختلف همانند تحریک مناطق جدایی طلب در چین، حضور نظامی گسترده در منطقه، ایجاد معاهدات و قراردادهای نظامی با کشورهای منطقه و... قدرت روزافزون پکن را به چالش بکشد.

لازم به ذکر است که ائتلاف نظامی چهارگانه ای بین کشورهای آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن موسوم به «کوآد» نیز در راستای سیاست های آمریکا به منظور اتخاذ موضعی واحد در برابر چین ایجاد شده است.

نظر شما