شناسهٔ خبر: 54305881 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعلام لیست ۶۱ نفری روانشناس‌نماها و اسامی برخی افراد مشهور/ حضور برخی مشاوران قلابی در برنامه‌های صدا وسیما

تهران - ایرنا- رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: لیست دوم روانشناس‌نماها که شامل ۶۱ نفر است به همراه پیج‌ها و کانال‌های آنان امروز منتشر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد حاتمی امروز یکشنبه با عذرخواهی از مردم به دلیل قصور در شناسایی برخی روانشناسان بدون صلاحیت و فعالیت بدون ضابطه آنان در جامعه گفت: لیست دومی از این افراد و مشاوران قلابی آماده شده است که تا پایان امروز به همراه پیج‌ها و کانال‌های تبلیغی آنان به مردم اعلام می‌شود، این لیست شامل اسامی ۶۱ نفر به همراه اسامی پیج‌ها و کانال‌های آنان است.

وی گفت: وقتی مسئولیت سازمان را بر عهده گرفتیم مشاهده کردیم مردم معترض هستند که فلان روانشناس چنین مسئله‌ای را مطرح کرده یا فلان مشاوره خانواده سوءاستفاده اخلاقی و مالی داشته است که ما بررسی کرده و دیدیم این افراد هیچ مدرکی ندارند و بیشتر تخلفات و خطاها مربوط به این افراد می‌شود.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه در مسیر مبارزه با افراد متخلف روانشناس‌نماها همه مسیرها را رفتیم و بعضاً با سدهایی مواجه شدیم، افزود: به عنوان مثال از شخصی به نام ش. الف شکایت کردیم ولی وی به دلیل لابی‌ها تبرئه شد.

حاتمی با انتقاد از حضور  برخی روانشناس‌نماها و مشاوران قلابی به عنوان کارشناس خانواده در برنامه‌های صدا وسیما، ادامه داد: البته دست‌اندرکاران صداوسیما از تقلبی بودن این افراد بی‌خبر بودند اما نکته اینجاست که این افراد با لابی‌گری و برای کسب اعتبار بیشتر در صداوسیما حضور می‌یافتند.

وی افزود: البته شیوع ویروس کرونا مراجعه به روانشناسان و به تبع مشاورنماها را تشدید کرد و این موضوع باعث شد تا بسیاری از افرادی که حتی لیسانس هم نداشتند  چون نیاز مردم را دیدند وارد این عرصه شدند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به فعالیت برخی کاسبان حوزه روانشناسی اشاره کرد و گفت: انرژی درمانی، عرفان‌های نوظهور و کوچینگ حوزه‌هایی هستند که بیشترین فعالیت روانشناس‌نماها در این حوزه‌ها است.

وی از عذرخواهی برخی افرادی که در این حوزه‌ها به صورت غیرقانونی و بدون داشتن دانش تخصصی فعالیت می‌کردند خبر داد و گفت: وقتی این افراد جدیت ما را در برخورد با خودشان دیدند هم عذرخواهی کردند و هم صفحات شبکه‌های اجتماعی و پیج خودشان را بستند.

مطالب آقای هلاکویی غیر علمی است

حاتمی از دولت و رئیس جمهور درخواست کرد تا قانون بیمه پایه را به سرانجام برساند زیرا به گفته وی مردم در شرایط بحران قرار دارند و نیازمند خدمات روانشناسی هستند.

وی با اشاره به عذرخواهی دکتر هلاکویی که در سال‌های متمادی به فعالیت در این حوزه می‌پرداخت، اظهار کرد: وی اعلام کرد که دکترای اقتصاد و جامعه شناسی دارم و روان شناس نیستم 

حاتمی در ادامه پیرامون دکتر انوشه هم گفت: ایشان نیز هیچ پرونده و مدرکی در سازمان نظام روانشناسی ندارد، با این حال اگرچه به سازمان تعهد داده بود تا فعالیت نکند اما همچنان در حوزه روانشناسی فعال است.

چیزی به نام روانشناسی اسلامی نداریم

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با بیان اینکه چیزی به نام روانشناسی اسلامی نداریم، به فعالیت برخی افراد در قالب خدمات روانشناسی و کنکور اشاره کرد و گفت: رانت روانشناسان کنکوری‌ قوی است و به جایی وصل هستند و آموزش و پرورش نیز گفته زورمان به آنها نمی رسد.

وی به تفاهم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با سازمان بهزیستی در خصوص دادن مجوز مرکز مشاوره اشاره و تصریح کرد: افرادی که قبل از تاریخ اول آذر ۱۳۹۹ پروانه مرکز روانشناسی و مشاوره از بهزیستی داشته اند، پروانه آنها محفوظ است و  فقط باید به سازمان نظام رواننشاسی و مشاوره مراجعه کرده و پرونده‌ای برای پروانه فردی تشکیل دهند اما اگر بعد از این تاریخ از بهزیستی، مجوز دریافت کرده‌اند به این معنا است که بهزیستی خطا کرده است.

نظر شما