شناسهٔ خبر: 54305707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با نود و پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین

زلنسکی خطاب به اروپا: تکلیف مان را روشن کنید/ ترامپ: بحران اوکراین به جنگ‌ جهانی سوم ختم می‌شود/دریافت موشک‌های ضد کشتی و توپخانه هویتزر توسط اوکراین

نود و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

ترامپ: بحران اوکراین به جنگ‌ جهانی سوم ختم می‌شود

بین الملل تابناک: نود و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

زلنسکی خطاب به اروپا: تکلیف مان را روشن کنید
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۲۳:۲۵

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه خواستار مشخص شدن تکلیف این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا شد.

وی که با یک رسانه هلندی مصاحبه می‌کرد، گفت که «مارک روته» نخست وزیر هلند باید شفاف سازد که آیا اوکراین آینده‌ای در اتحادیه اروپا خواهد داشت یا خیر.

زلنسکی در ادامه این مصاحبه گفت: «من بسیار آشکارا به وی گفتم اگر فکر می‌کنید ما جایی در اتحادیه نداریم باید آن را به صورت شفاف بگویید».

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «شما واقعا به ما کمک می‌کنید و من برای آن بسیار سپاسگزارم اما تا آنجایی که به اتحادیه اروپا مربوط می شود، شما در مورد همه چیزهایی که ما می خواستیم بشنویم سکوت کرده‌اید».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که انتقادها از رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص عضویت در ناتو و امتناع از حل درگیری‌ها در دونباس در حال افزایش است.

«شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن در سخنانی گفت: «اگر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وادار به متعهد شدن برای عدم پیوستن به ناتو می‌شد یا وادار می‌شد که درجه بالایی از استقلال را به دو قلمرو در شرق کشور دهد، احتمالاً جلوگیری از درگیری‌ها در اوکراین امکانپذیر بود».

واکنش دیپلمات روس به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۲۳:۲۳

«آندری کیلین» سفیر روسیه در انگلیس روز یکشنبه گفت که مسکو از سلاح تاکتیکی هسته‌ای در جنگ اوکراین استفاده نخواهد کرد.

وی که با بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، گفت: «بر اساس قوانین نظامی روسیه، این تسلیحات (هسته‌ای) در چنین درگیری‌هایی استفاده نمی‌شوند».

کیلی در خصوص امکان استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین گفت که مسکو دارای قوانین سخت‌گیرانه در خصوص استفاده از این تسلیحات است که از جمله می‌توان به تهدید موجودیتی روسیه اشاره کرد.

سفیر روسیه در انگلیس از سیاست‌ها و اظهارات مقام‌های لندن انتقاد کرد و گفت که این سیاست‌ها باعث طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین خواهد شد.

سفارت روسیه در ایالات متحده نیز اعلام کرد که اتهامات مبنی بر تحریک نسل‌کشی توسط روسیه در اوکراین که رسانه‌های جمعی ایالات متحده آن را منتشر می‌کنند، بخشی از کارزاری برای شیطان جلوه دادن نیروهای مسلح روسیه است.

فرانسه و آلمان: پوتین وارد مذاکره مستقیم با زلنسکی شود
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۵:۴۸

به گزارش کاخ الیزه (مقر ریاست جمهوری فرانسه)، امانوئل مکرون و اولاف شولتس روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین خواستند تا ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز اوکراینی که در جریان تخلیه کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل تسلیم نیروهای روسی شدند را آزاد کنند.

در این گفت‌وگوی تلفنی سه نفره، رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بار دیگر تاکید کردند که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف باید با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین صورت گیرد.

مکرون و شولتس تقاضای خود برای آتش‌بس را تجدید کردند و از پوتین خواستند که در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات مستقیم با رئیس جمهور اوکراین را بپذیرد.

رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان همچنین بر فوریت لغو محاصره اودسا به منظور اجازه صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه و جلوگیری از بحران غذایی جهانی تاکید کردند.

آنها همچنین توجه رئیس جمهور روسیه به وعده‌اش برای اعطای دسترسی کشتی‌ها به بندر [اودسا] برای صادرات غلات بدون بهره‌برداری نظامی توسط روسیه در صورت پاکسازی بندر از مین را خواستار شدند.

کرملین نیز در بیانیه خود با اشاره به این گفت‌وگوی تلفنی، اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه به نوبه خود اطمینان داد که این کشور برای از سرگیری گفت‌وگو با کی‌یف برای حل و فصل مناقشه مسلحانه آماده است.

مذاکرات صلح بین مسکو و اوکراین از ماه مارس متوقف شده است.

دفتر مطبوعاتی کرملین روز گذشته اعلام کرد که پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی از آمادگی مسکو برای ادامه مذاکرات صلح با کی‌یف خبر داده است. 

در این بیانیه آمده است: مذاکرات صلح با وجود مخالفت روسیه از سوی طرف‌های اوکراینی متوقف شده است ولی روسیه همچنان برای ادامه مذاکرات مذکور آمادگی دارد. 

به گفته سرویس مطبوعاتی کرملین، پوتین در گفتگویش با رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان نگرانی دولت این کشور از سرازیر شدن سلاح‌های غربی به اوکراین را اعلام کرد.

پوتین گفت: سرازیر شدن سلاح‌های غرب به اوکراین چیزی جز بی‌ثباتی و نا امنی در منطقه نتیجه دیگری نخواهد داشت. 

رئیس جمهور روسیه در این گفتگوی تلفنی با ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و اروپا مبنی بر ارتباط عملیات نظامی روسیه در اوکراین با بالا رفتن قیمت مواد غذایی در سراسر جهان مخالفت کرد. 

وی گفت: بر خلاف آن چیزی که در رسانه‌های غربی گفته می‌شود تحریم‌های ضد روسی و سایر اشتباهات غرب موجب قحطی و گرسنگی در سراسر جهان شده است. 

کرملین خاطرنشان کرد: روسیه آماده کمک به یافتن گزینه‌هایی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه است.

وعده زلنسکی برای پس گرفتن سرزمین های از دست رفته
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۲:۲۷

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات شبانه خود اعلام کرد که این کشور همه سرزمین خود را از روسیه پس خواهد گرفت.

به گزارش سی ان ان، زلنسکی افزود که زمان تا آزادی اوکراین هر روز کوتاه‌تر می‌شود و اینکه اوکراین در مدت زمان کمی مناطقی که به تصرف نیروهای روسیه درآمده است را پس خواهد گرفت.

او ادامه: اوکراین همه سرزمین خود را از روسیه پس خواهد گرفت. این یک امر ضروری است و فقط مساله زمان مطرح است. هر روز زمان تا آزادی کوتاه تر می شود و تمام تلاش‌های ما برای رسیدن به این هدف است.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: وضعیت در دونباس به ویژه در مناطق سورودونتسک، لیسیچانسک، باخموت و پوپاسنا همچنان دشوار است.

وی با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی غرب به این کشور ادعا کرد که به زودی اوکراین از نظر تعداد تسلیحات نظامی بر روسیه چیره خواهد شد.

رئیس جمهور پیشین اوکراین ممنوع الخروج شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۲:۲۶

دفتر پترو پروشنکو رئیس جمهور پیشین اوکراین اعلام کرده است که وی با وجود توافق سیاسی انجام گرفته پس از آغاز جنگ، ممنوع الخروج شده و اجازه خروج از کشور را ندارد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور پیشین اوکراین دیروز شنبه گفت که اجازه خروج از کشور را ندارد. وی دولت کی‌یف را از زمان حمله روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه متهم به نقض آتش بس سیاسی کرد.

گفته می شود از زمان آغاز جنگ در اوکراین این دومین بار است که پروشنکو تلاش می کند از مرز لهستان عبور کند. مقامات گمرک می گویند پروشنکو به دلیل اتهام خیانت اجازه خروج از کشور را ندارد. وی پیش از این سوگند یاد کرده بود که از اوکراین در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کند.

پوروشنکو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ زمام قدرت را در دست داشت و حزب "همبستگی اروپایی" او دومین حزب بزرگ در پارلمان اوکراین پس از حزب حاکم "خادم مردم" متعلق به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور است.

پوروشنکو پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۴ که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور مورد حمایت روسیه را از قدرت کنار زد، به عنوان رئیس یک دولت طرفدار غرب انتخاب شد.

اما در انتخابات سال ۲۰۱۹ زلنسکی، پوروشنکو را در کارزار مبارزه با فساد و مهار نفوذ الیگارش ها شکست داد.

در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم پوروشنکو در پرونده ای به خیانت متهم شد که او و حامیانش آن را به عنوان انگیزه سیاسی رد کردند.

از جمله اتهامات علیه پوروشنکو به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان اوکراین، فروش زغال سنگ برای تامین مالی جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ است؛ زمانی که وی هنوز رئیس جمهور بود.

منظور پروشنکو از آتش بس سیاسی آن است که پارلمان اوکراین پس از حمله روسیه، چندین حزب طرفدار روسیه را ممنوع اعلام کرد و به سایر احزاب هم اجازه داد تا تنها تحت یک توافق ضمنی فعالیت کنند که بر اساس آن همه احزاب اختلافات سیاسی داخلی را کنار می‌گذارند و علیه جنگ متحد می شوند.

اما دفتر پروشنکو روز گذشته (۲۸ مه) اعلام کرد که وی اجازه خروج از کشور را ندارد و دولت کی‌یف را به نقص توافقنامه متهم کرد.

پروشنکو قرار بود به عنوان بخشی از هیات اوکراینی به نشست مجمع پارلمانی ناتو در لیتوانی سفر کند و مجوز رسمی سفر را نیز دریافت کرده بود.



اعلام زمان تصمیم گیری شهر «خرسون» اوکراین برای پیوستن به روسیه
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۱۲:۲۵

معاون اداره نظامی و مدنی شهر خرسون در جنوب اوکراین اعلام کرد که تصمیم در مورد پیوستن این شهر به روسیه احتمالا سال آینده میلادی اتخاذ خواهد شد.

معاون رئیس منطقه نظامی خرسون نیز چند روز پیش اعلام کرده بود که مقامات این شهر تا پایان سال جاری میلادی چارچوب قانونی برای پیوستن این منطقه به روسیه را فراهم خواهند کرد.

به گفته وی، چارچوب قانونی برای پیوستن به روسیه تا آخر سال آماده می‌شود. تا آن زمان خرسون براساس تصمیمات دولت نظامی-مدنی اداره خواهد شد و تصمیم درباره آینده وجودی ما تا پایان سال اتخاذ خواهد شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز چندی پیش گفته بود: ساکنان منطقه خرسون برای آینده خود تصمیم می‌گیرند که آیا درخواستی برای پیوستن به روسیه می‌دهند یا نه. علاوه بر این باید روشی قانونی برای امکان این روند فراهم شود.

خرسون در جنوب اوکراین از اولین مناطقی بود که تحت کنترل نیروهای نظامی روسیه قرار گرفت.

ترامپ: بحران اوکراین به جنگ‌ جهانی سوم ختم می‌شود

دونالد ترامپ در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که وضعیت در اوکراین می‌تواند "بدتر" شود و این وضعیت احتمالا به "جنگ جهانی سوم" ختم خواهد شد؛ همچنین وی خواستار کاهش قیمت‌ها در حوزه انرژی شد، اقدامی که به گفته ترامپ، روسیه را "تضعیف" خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه خطاب به حامیانش در وایومینگ گفت: «کل کشور اوکراین محو خواهد شد. به دلیل حماقتی که وجود دارد، احتمالا این جنگ، به جنگ جهانی سوم ختم شود.»

ترامپ مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین به واسطه پولی که این کشور از فروش منابع انرژی به دست می‌آورد، در حال "قدرتمندتر" شدن است.

وی افزود: «از آنجایی که آنها پول بسیار زیادی کسب می‌کنند، ارزش روبل مثل همیشه بالاست. اگر می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، باید بهای نفت و قیمت انرژی را پایین بیاورید.»

به گفته این رئیس‌جمهوری سابق، بهای نفت به ازای هر بشکه در برخی از قسمت‌های ایالات متحده به ۹ دلار رسیده است.

وی مدعی شد که اگر او رئیس‌جمهور بود تمامی مشکلات مربوط به حوزه نفت قابل حل بود و ایالات متحده از روسیه و عربستان سعودی در این مسیر سبقت می‌گرفت و دیگر نیازی به کمک ونزوئلا نبود. وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر او به کار خود ادامه می‌داد نه پکن و نه مسکو "نمی‌توانستند هیچ اقدام نظامی انجام دهند."

ترامپ افزود: «هنگامی که جورج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا رئیس‌جمهور بود، آنها گرجستان را از دست دادند، زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور بود، آن‌ها کریمه را از دست دادند و در زمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، آنها همه چیز را از دست دادند و در دوره ترامپ آنها هیچ‌ چیزی از دست ندادند. همین مساله در مورد چین هم صدق می‌کند.»

وی در ادامه سخنان خود مدعی شد که در زمان ریاستش هم به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و هم به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین هشدار داده بود که اگر مسکو و پکن "اقدامات نظامی" انجام دهند، آمریکا به آن‌ها "ضربه بسیار سختی" خواهد زد.

ترامپ افزود: «مطمئن نیستم که آیا آن‌ها حرف‌های من را باور کردند یا خیر... حتی اگر ۵ درصد هم باور کرده باشند، کافیست. تنها چیزی که چین را از تایوان دور نگه می‌دارد این است که وضعیت روسیه را مشاهده کند و ببیند که این کشور چقدر "ضعیف" عمل می‌کند.»

این رئیس‌جمهوری سابق در ادامه سخنرانی خود اظهار کرد که "واشنگتن به ناتو کمکی نخواهد کرد."

دونالد ترامپ خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «شما متخلف هستید، میلیاردها میلیارد دلار بدهکار هستید.»

هنگامی که یکی از اعضای ناتو از او پرسیده بود «آیا این بدان معناست که اگر ما هزینه‌های نظامی را افزایش ندهیم و در این صورت روسیه به ما حمله کند، آیا شما از ما محافظت نخواهید کرد؟» ترامپ در پاسخ به این سوال جواب داد: «درست است؛ ما از شما محافظت نخواهیم کرد.»

دونالد ترامپ در پایان سخنرانی از «لیز چنی»، نماینده جمهوری‌خواه وایومینگ به دلیل "دوست داشتن جنگ‌های بی‌پایان، بی‌منطق و خونین" انتقاد کرد. وی افزود: «این نماینده تلاش می‌کند تا ما را به جنگ‌ با روسیه و یا هر کشور دیگری بکشاند.»

جان کربی: پوتین علاقه‌ای به گفت‌وگو با زلنسکی ندارد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه هیچ تمایلی به دیدار با همتای اوکراینی خود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جدید اوکراین، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند اکنون کار درست را انجام دهد؛ با خارج کردن نیروهایش از اوکراین، با دیدار با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود و دیگر اوکراینی‌ها و با مذاکره با نیت خوب.

او تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد که چنین امیدی برای مذاکره در حال حاضر وجود نداشته باشد. پوتین نشان داده است که علاقه‌ای به چنین راه‌های دیپلماتیکی ندارد. اتفاقا برعکس، او علاقه زیادی به پیگیری این جنگ در منطقه دونباس از خود نشان داده است.

کربی همچنین گفت، روسیه به تجمیع نیروهایش در منطقه دنباس ادامه می‌دهد، گرچه در ۱۰۰ روز گذشته جنگ پیشرفت چندانی در این منطقه نداشته است.

این سخنگو گفت: تقریبا ۱۰۰ روز از جنگ گذشته و پوتین به هیچ یک از اهداف استراتژیک خود دست نیافته است.

وی افزود: او حق حاکمیت اوکراین را نگرفت، اتفاقا برعکس. حقیقت امر این است که فکر می‌کنم او اهمیت استقلال برای مردم اوکراین را تقویت کرده است و می‌بینید که آن‌ها هر روز برای این (استقلال) ‌می‌جنگند، ‌نه فقط سربازان، بلکه همه شهروندان.

در ماه مارس، یک هیئت اوکراینی چندین جلسه مذاکره با مقامات روس در ترکیه داشت.

با این حال، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که از نتایج این گفت‌وگوها رضایت ندارد. مذاکرات از آن زمان متوقف شده است.

شینزو آبه: سیاست‌های زلنسکی موجب حمله روسیه به اوکراین شد

«شینزو آبه» نخست‌وزیر سابق ژاپن در گفت‌وگو با روزنامه «اکونومیست»، مواضع سیاسی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص عضویت در ناتو و امتناع از حل درگیری‌ها در دونباس را عامل آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین اعلام کرد.

آبه در این خصوص گفت: «اگر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وادار به متعهد شدن برای عدم پیوستن به ناتو می‌شد یا وادار می‌شد که درجه بالایی از استقلال را به دو قلمرو در شرق کشور دهد، احتمالاً جلوگیری از درگیری‌ها در اوکراین امکانپذیر بود».

این سیاستمدار ژاپنی همچنین ادامه داد که با این حال، دستیابی به تغییر در موضع رئیس‌جمهور اوراین بسیار دشوار است و به نظر وی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بر رئیس این کشور جمهوری سابق شوروی تأثیر بگذارد.

وی در نهایت موافقت زلنسکی با عقب‌نشینی از موضع خود درباره ناتو و جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک گفت: «اما زلنسکی، قطعاً مخالفت خواهد کرد».

دریافت موشک‌های ضد کشتی و توپخانه هویتزر توسط اوکراین

«اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین گفت که دریافت موشک‌های ضد کشتی هارپون از دانمارک و توپخانه‌های خودکششی هویتزرهای از آمریکا آغاز شده است.

رزنیکوف عصر شنبه طی پستی در صفحه فیسبوک خود خبر داد که این تسلیحات نیروهایی را که با تهاجم روسیه مبارزه می‌کنند، هرچه بیشتر تقویت خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره نوشت: «دفاع ساحلی کشور ما نه تنها از موشک‌های هارپون استفاده خواهد کرد، بلکه توسط تیم‌های آموزش دیده اوکراینی استفاده خواهد شد».

این مقام نظامی اوکراین توضیح داد که موشک‌های ساحل به کشتی هارپون در کنار موشک‌های نپتون اوکراینی در دفاع از سواحل این کشور از جمله بندر اودسا عملیاتی خواهند شد.

بر اساس این گزارش، رزنیکوف اظهار داشت: «اوکراین همچنین طیف وسیعی از توپخانه‌های سنگین از جمله هویتزرهای خودکششی ساخت ایالات متحده را دریافت کرده است که به ارتش اوکراین اجازه می‌دهد اهداف را از فواصل طولانی‌تر مورد حمله قرار دهد».

تصرف شهر لیمان اوکراین توسط روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور به همراه نیروهای جمهوری مردمی دونتسک توانسته‌اند شهر مهم لیمان در شرق اوکراین را به کنترل خود درآورند.

به گزارش راشا تودی، پیش از این الکسی آرستوویچ مشاور نزدیک ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جریان یک پخش زنده اعتراف کرده بود که نیروهای اوکراینی کنترل این شهر را از دست داده‌اند.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه عصر شنبه اعلام کرد که لیمان به طور کامل از کنترل ملی‌گرایان اوکراینی آزاد شده است.

پیش از اذعان اوکراین به سقوط لیمان، دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در جریان دیدار خود با متحدان غربی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وضعیت دونباس را برای نیروهای اوکراینی بسیار بد توصیف کرده بود.

نظر شما