شناسهٔ خبر: 54304304 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رونمایی از سردیس چهره‌های ماندگار ورزش/ یک دقیقه سکوت برای حادثه آبادان

آتنا خلیلی

مراسم رونمایی از سردیس چهره‌های ماندگار ورزش ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از سردیس چهره های حسن غفوری فرد(رئیس سابق تربیت بدنی و کمیته المپیک)، مرحوم اکبر ترکان(رئیس سابق فدراسیون کشتی)، مرحوم محمدرضا یزدانی‌خرم (رئیس سابق فدراسیونهای والیبال و کشتی) و مرحوم ابوالقاسم فارسی (از اساتید عکاسی ورزشی) در محل سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد. پیشکسوتان ورزش و مسئولان کمیته ملی المپیک در این مراسم حضور داشتند.

از میان روسای فدراسیون ها نیز محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال و علیرضا سهرابیان رییس فدراسیون قایقرانی حضور داشتند. از میان اعضای هیات اجرایی که بدون فدراسیون هستند نیز مجید کیهانی و عبدی افتخاری در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم با ادای احترام به درگذشتگان حادثه فرو ریختن ساختمان مترو پل در آبادان آغاز شد. از میان نفراتی که امروز (یکشنبه) از سردیس آنها رونمایی شد تنها غفوری فرد در قید حیات است.

*سخنرانی یک پیشکسوت بجای صالحی امیری

رضا صالحی امیری خواستار این شد که چون میزبان است در ابتدا ناصر عظیمی پیشکسوت ورزش ایران صحبت کند. عظیمی بیان کرد: بخاطر سن و سالم به من ماموریت داده شد بجای آقای صالحی امیری از حضور شما تشکر کنم و یادآور شوم ورزش ایران تاریخ کهنی نسبت به کشورهای دیگر دارد. صالحی امیری هیچ موقع ادعای ورزشی بودن نکرد اما کاری انجام داد که همه ورزشی ها را جا گذاشت.

*  غفوری فرد: ورزش از ضد ارزش به فرهنگ تبدیل شد

حسن غفوری فرد رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و سومین رییس کمیته ملی المپیک بعد از انقلاب در این مراسم طی سخنانی گفت: به مردم خوب و دوستداشتنی آبادان، خوزستان و همه کشور برای این فاجعه تسلیت عرض می‌کنم و برای خانواده‌های داغدار، از خداوند صبر طلب می‌کنم. اگر توانستیم خدمتی در ورزش انجام دهم، مرهون لطف هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور وقت هستم که لطف خاصی به ورزش داشت. روزگاری کل تشکیلات کمیته ملی یک حیاط ١٥٠ متری در پس کوچه‌های مفتح بود. استاندار وقت تهران در نامه‌ای به رییس جمهور، پیشنهاد انحلال استقلال و پرسپولیس را داده و خواستار برگزاری بازی تیم‌ها در زمانی نامعلوم شد. ما سعی کردیم ورزش را با مردم و خانواده‌ها پیوند دهیم. شانسی هم که داشتیم این بود که مدیران ارشد سیاسی کشور هم آمدند و کمک کردند. فردی مثل اکبر ترکان با مقامی که داشت، ورزش را در سطح کشور مطرح کرد و در نهایت با کمک مدیران ارشد کشور، ورزش از یک ضد ارزش، تبدیل به فرهنگ شد.  آن زمان بودجه ناچیز بود و کل بودجه جاری و عمرانی یک میلیارد تومان بود. بیشترین بودجه را فدراسیون فوتبال می‌گرفت که رقم آن ۸۰۰ میلیون تومان بود.

حسن غفوری فرد

به گزارش ایسنا، محمدرضا طالقانی نیز در این مراسم در مورد خدمات مرحوم ترکان رئیس سابق فدراسیون کشتی صحبت کرد.

در پایان نیز حضار به احترام جانباختگان حادثه آبادان و همچنین پیشکسوتان مرحوم که از سردیس آنها رونمایی شد، یک دقیقه سکوت کردند و به قرائت فاتحه پرداختند.

محمدرضا طالقانی

صالحی امیری: کسانی که به ورزش خدمت کرده اند باید دیده شوند

همچنین رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک گفت: همه بزرگان ورزش باید مورد تقدیر قرار بگیرند تا کسانی که به ورزش خدمت کرده اند، دیده شوند. امروز، این سالن و مکان منور به حضور پیشکسوتان ورزش ایران شده است. اگر امروز ورزش ما هویت دارد و می‌درخشد، به خاطر این ریشه‌ها است. مبادا فرزندان ما احترام بزرگان را فراموش کنند. ایرانی یعنی اخلاق و معرفت و انسانیت. دانش‌آموزان باید احترام بزرگان را بیاموزند. دانشجویان باید یاد بگیرند که راه ترقی، فقط علم نیست و باید اخلاق را فراگرفت.

صالحی امیری

او ادامه داد: ورزش ایران سه هزار سال قدمت دارد. چرا باید پیشکسوتان در کنج عزلت باشند؟ همه این بزرگان باید یک روز در این سالن تقدیر شوند. ما حق نداریم سرمایه‌های خود را فراموش کنیم. سرمایه‌های ما انسان‌های بزرگی هستند که زندگی خود را برای تربیت انسان‌ها و ورزشکاران صرف کردند. ما به دنبال شخصیت می‌گردیم تا به نسل جوان معرفی کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: ما ۱۰ تالار تعریف کرده‌ایم تا همه آنهایی که در صد سال اخیر به ورزش خدمت کرده‌اند، دیده شوند. ورزش دو ساحت دارند؛ یکی بحث مدال و سکه است و دیگری موضوع پهلوانی.

انتهای پیام

نظر شما