شناسهٔ خبر: 54304302 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مستند پرتره شاعر مشهور معاصر، امشب در تلویزیون؛ آخرین غزل‌سرای کلاسیک که مقالات سیاسی‌اش طرفدار داشت! + فیلم

مستند «بهار به روایت چهرزاد» پرتره‌ای از یکی از مشاهیر فرهنگی ایران است؛ شاعری که تصنیف‌سرا، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار است!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جدیدترین قسمت از مجموعه مستند «چونان سرو» با روایتی از شاعر برجسته معاصر ملک‌الشعرای بهار روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این مستند به کارگردانی عطیه زارع آرندی تولید شده و امشب یکشنبه 8 خرداد ساعت 21 پخش می‌شود.

زارع آرندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره سوژه این مستند گفت: نام این مستند «بهار به روایت چهرزاد» است و ابعاد شخصی‌تری از زندگی و فعالیت کاری و اجتماعی استاد ملک الشعرای بهار را به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به شخصیت ملک‌الشعرای بهار گفت: ملک الشعرای بهار یکی از چهره‌های فرهنگی است که ذو ابعاد است؛ او علاوه بر اینکه شاعر است، تصنیف‌سرا، سیاستمدار و روزنامه‌نگار نیز هست و در این حوزه‌ها نیز فعالیت‌های گسترده‌‌ای انجام داده و اثرگذار بوده است. یکی از نکاتی که برایم بسیار جالب بود این است که ملک الشعرای بهار یکی از تأثیرگذارترین روزنامه‌نگاران عصر خود بوده و بسیاری از مردم منتظر بودند تا روزنامه جدید همراه با یادداشت او از آخرین شرایط و تحولات جامعه منتشر شود تا آن را بخوانند.

زارع آرندی اضافه کرد: علاوه براین، ملک الشعرای بهار را می‌توان آخرین غزل‌سرای کلاسیک دانست که وزن و قافیه را به خوبی می‌شناسد و از قدرت شعرگویی خود هم استفاده شخصی کرده و هم در فعالیت‌های اجتماعی‌اش آن را به کار گرفته است. برای مثال او هم غزل عاشقانه برای دختر و همسرش دارد و هم غزل‌های سیاسی دارد. در این مستند بسیار تلاش کردم تا چند بعدی بودن شخصیت استاد بهار را بیان کنم.

کارگردان مستند «بهار به روایت چهرزاد» با اشاره به شیوه روایت خود در این اثر گفت: بخش مهمی از روایت این مستند از زبان چهرزاد، آخرین فرزند ملک الشعرای بهار صورت گرفته است. او همه چیزهایی که از پدر به خاطر دارد را در برابر دوربین بیان می‌کند. علاوه براین از تصاویر آرشیوی نیز استفاده کرده‌ایم و با روایت اول شخص همراه با نریشن و عکس‌های قدیمی، ابعاد ناگفته‌ای از این شاعر معاصر بیان شده است.

 

مستند , تلویزیون , شاعر , شعر ,

وی با اشاره به انتخاب چهرزاد به عنوان راوی اصلی این مستند گفت: دلیل انتخاب چهرزاد به عنوان راوی این مستند این است که او از نظر فکری و جهان‌شناختی قرابت بسیار زیادی به استاد بهار دارد و روایتی خانوادگی‌تر و شخصی‌تر از ایشان را برای ما بیان می‌کند. خود او می‌گفت که من فرزند دوران فراغت پدر بودم و به همین دلیل نزدیکی بسیار بیشتری به افکار و اندیشه‌های او دارم. علاوه براین، چهرزاد تقریباً تنها بازمانده از فرزندان استاد است، به جز یک فرزند که خارج از ایران زندگی می‌کند، بقیه از دنیا رفته‌اند.

زارع آرندی با اشاره به همکاری خود با مصطفی رزاق کریمی در این مجموعه گفت: آقای رزاق کریمی به معنای واقعی یک تهیه کننده کاملاً فرهنگی است. ایده ساخت چنین مجموعه‌ای درباره مشاهیر فرهنگی ایران از خود ایشان بود. وقتی کسی سراغ چنین موضوعی می‌رود مشخص است که تا چه اندازه دغدغه فرهنگ و ادب کشورمان را دارد. در این مجموعه من هم افتخار داشتم که 2 قسمت از این مستند درباره استاد محمدعلی اسلامی ندوشن و ملک الشعرای بهار را بسازم. چرا که شناخت بیشتری نسبت به این دو داشتم.

او درباره روند تحقیق و پژوهش این مستند 40 دقیقه‌ای گفت: پژوهش کتابخانه‌ای و میدانی این دو مستند نزدیک به یک سال از من زمان برد.

عطیه زارع آرندی کارگردان و مصطفی رزاق کریمی تهیه‌کننده این اثر است و دیگر عوامل تولید این مستند عبارتند از:

تدوین: امیر اصانلو، تصویر و اصلاح رنگ: ایمان صالحی، نویسنده: مهدی اسدزاده، تولید: محسن زارع، پژوهش: نیوشا ستاری، با حضور چهرزاد بهار و با تشکر از افشین معاصر نوه ملک الشعرای بهار

براساس این گزارش، مستند «بهار به روایت چهرزاد» از مجموعه «چونان سرو» یکشنبه شب ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مستند , تلویزیون , شاعر , شعر ,

انتهای پیام/

نظر شما