شناسهٔ خبر: 54303201 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خط و مشی گاندوها در ۱۴۰۱

مریم شرکت

ذوب‌آهن یکی از باشگاه‌های فرهنگی ورزشی اصفهان است که چند دهه با پشتوانه تلاش شبانه‌روزی نیروی انسانی کارخانه‌ای خود، یکی از نماینده‌های استان اصفهان در ورزش کشور بوده است. گاندوها همیشه در رشته‌هایی همچون بسکتبال و والیبال بانوان حرف برای گفتن داشته و پرچم شهرشان را بالا برده‌اند. در فوتبال نیز با تارتار سیاست «کوبیدن و از نو ساختن» را در پیش گرفتند تا جای خالی قهرمانی لیگ برتر در کلکسیون افتخارات ذوب‌آهن همچنان خالی باشد.

صاحب‌خبر -

ذوبی‌ها با کسب عنوان نایب‌قهرمانی بسکتبال آقایان، قهرمانی لیگ دسته یک بسکتبال بانوان و صعود به لیگ برتر، سومی والیبال بانوان، سوم مشترک هندبال آقایان، قرارگیری در جمع ۷ تیم برتر لیگ برتر فوتبال آقایان و رده چهارم فوتبال بانوان، عملکرد خوبی در سال ۱۴۰۰ داشتند، اما مسئولان همچنان از تداوم جریان تیم‌سازی در باشگاه و شروع از پایه برای رسیدن به صدر خبر می‌دهند.

ایسنا درباره برنامه سبزپوشان اصفهان در سال ۱۴۰۱ و روند رو به رشد گاندوها برای فصل آینده با علیرضا احسانی، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

برنامه امسال سبزپوشان برای حضور بهتر در لیگ‌های ورزشی چیست؟

قطعاً برنامه‌های امسال باشگاه ذوب‌آهن، متفاوت‌تر از سالیان گذشته است، زیرا نظر هیئت‌مدیره و مدیریت کارخانه این است که خارج از بودجه مصوب تعهداتی ایجاد نکرده و فعالیتمان بر اساس بودجه باشگاه باشد. تمام تلاش ما، هیئت‌مدیره باشگاه و مدیریت کارخانه بر جذب تمام و کمال بودجه مورد نیاز همه تیم‌ها است و می‌خواهیم مجوزهای لازم را از مجمع دریافت کنیم. تلاش می‌کنیم، اما به نظر می‌رسد تمام درخواست‌های ما به علت شرایط سخت اقتصادی اتفاق نمی‌افتد. همچنین باید بدهی سنوات قبل باشگاه را نیز مستهلک کنیم.

در برنامه تیم‌داری باشگاه، تیمی منحل یا تشکیل خواهد شد؟

احتمالاً در آینده بر اساس بودجه مصوب، رشته‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته با پتانسیل را جایگزین برخی رشته‌های بیش از حد مورد توجه قرار گرفته، خواهیم ‌کرد، زیرا تیم‌داری در رشته‌های مشترک، موازی کاری و رقابت منفی را در کشور ایجاد کرده است. برنامه‌ریزی و سیاست‌های اصلی ما بر اساس بودجه است و در صورت کسب تمام بودجه مورد نظر، نه تنها تیمی منحل نشده، بلکه اضافه نیز خواهد شد.

میزان بودجه مشخص شده است؟

پیش‌بینی‌هایی شده، اما هنوز رقم دقیق بودجه مشخص نشده و اواخر خردادماه در مجمع ذوب‌آهن به تصویب خواهد رسید. قطعاً باید بخشی از بودجه امسال را به بدهی سال گذشته اختصاص دهیم. دیدگاه اصلی باشگاه ذوب‌آهن کمک به ورزش کشور است.

بودجه پیش‌بینی شده نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت؟

اگر رقم بودجه امسال باشگاه بالا برود، برای تسویه بدهی‌ها است. خدمات ورزشی پیرامون تیم‌ها رشد ۲۰۰ درصدی داشته و مکان اقامت، تجهیزات لازم و دیگر موارد در همین دو ماه اخیر ۳ برابر شده است. از طرف دیگر قرارداد بازیکنان نیز با تمام چانه‌زنی‌ها قطعاً افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و متأسفانه کسی نیست که رقم قراردادها را کنترل کند.

یعنی در صورت عدم امکان پرداخت، ممکن است تیمی منحل شود؟

قطعاً نمی‌توان در همه رشته‌ها به خوبی عمل کرد. باید تمرکزمان را بر چند رشته منحصر ‌گذاشته و در آن‌ها خوب کار کنیم تا به نتیجه‌ای رضایت‌بخش برسیم. ممکن است برخی، از تشکیل نشدن تیمی گلایه کنند. این در حالی است که اگر تیم تشکیل شده اما به آن پرداخته نشود، بازیکن و مربی اولین کسانی‌اند که از باشگاه ناراضی می‌شوند. می‌پرسند چرا وقتی توان پرداخت نیست، تیم تشکیل می‌دهید؟ گلایه‌ای منطقی است، زیرا آن شخص زندگی‌اش را بر مبنای این رقم قرارداد برنامه‌ریزی می‌کند.

ذوب‌آهن در حوزه ورزش بانوان برای سال جاری چه برنامه‌ای دارد؟

والیبال بانوان ذوب‌آهن جز برندهای باشگاهی کشور است و نفرات با پتانسیل و پرسنل کارخانه ذوب‌آهن عضو این تیم هستند که نتایج درخشانی در این سالیان کسب کرده‌اند. در لیگ ۱۴۰۰ اگر بدشانسی نمی‌آوردیم و شرایط برگزاری مسابقات به نحوی بود که می‌توانستیم از ظرفیت تمام نفرات استفاده کنیم، قطعاً به سکوی نخست می‌رسیدیم. امسال نیز یکی از تیم‌های قطعی باشگاه ذوب‌آهن، والیبال بانوان است. اولویت اول برای تیم‌داری در سایر رشته‌های بانوان نیز موضوع بودجه است و بر اساس آن سیاست و برنامه عملی را تنظیم می‌کنیم.

ذوب‌آهن در رشته‌های رزمی نیز تیم‌داری می‌کند؟

فعلاً خیر. در حال حاضر در رشته‌های رزمی فعالیتی نداریم، اما در صورت جذب بودجه بدمان نمی‌آید.

با توجه به اینکه ذوب‌آهن یکی از قطب‌های بسکتبال کشور است، برای بازگشت به اوج چه باید کرد؟

در رشته بسکتبال واقعیت انکارناپذیری به نام بازیکن خارجی وجود دارد و در لیگ چند سال اخیر در کسب نتایج اثرگذار و تعیین‌کننده بوده‌اند. امسال با سیاست‌گذاری هیئت‌مدیره باشگاه، تیم ما به طور ۱۰۰ درصد ایرانی به میدان آمد. فرزاد کوهیان با کادر فنی ایرانی، با تجربه و دانش فنی بالا، تیم را به فینال برد، اما متأسفانه در بازی نهایی، تعیین‌کننده تنها یک یا دو بازیکن خارجی حریف بودند، در حالی که از لحاظ فنی تیم ما فنی‌تر، اصولی‌تر و با برنامه‌تر پیش رفت. پس اگر امسال در تیم‌داری بسکتبال دیدگاه قهرمانی داشته باشیم، حتماً باید به سمت جذب بازیکن خارجی برویم و این امر باز به موضوع بودجه باز می‌گردد.

خط و مشی گاندوها در ۱۴۰۱

سیاست‌ کلی باشگاه در تشکیل کادر تیم‌های ورزشی باشگاه چیست؟

  اگر مربی بخواهد تفکراتش در تیم به ثمر نشسته و به نتیجه دلخواه باشگاه برسد، یک ساله امکان‌پذیر نیست. مطمئنا انتخاب درست افراد اولویت اول است. به عنوان مثال در دو رشته بسکتبال و فوتبال ذوب‌آهن، انتخابات فنی خوبی انجام دادیم. ممکن است برخی از رسانه‌ها یا هواداران از سیاست‌های باشگاه مطلع نباشند، اما استراتژی‌ باشگاه در سال گذشته پوست‌اندازی و تیم‌سازی بود و طبق همین استراتژی تارتار و کوهیان را انتخاب کردیم. با در نظر گرفتن آن دیدگاه انتخاب درست انجام شده و مسیر در حال درست طی شدن بود. پس باشگاه هم پای انتخابش ایستاد و در برابر انتقادات ایستادگی کردیم.

قرارگیری ذوب در میانه جدول لیگ‌برتر فوتبال را چطور می‌بینید؟ 

قطعاً می‌توانستیم در جایگاه بهتری بایستیم، اما اتفاقات داوری امسال لطمه بزرگی به تیم زد و حداقل ۱۰ امتیاز به زیان ما سود زدند.

باشگاه این اشتباهات داوری را پیگیری کرده است؟

تمام موارد را تیم حقوقی باشگاه پیگیری کرد، اما مشکل اصلی آن است که کسی پاسخگو نیست. اگر صحبتی کنیم با محرومیت یا جریمه مواجه خواهیم شد. وقتی داور را محروم می‌کنند، یعنی حرف ما درست بوده است. پس چرا تیم ما را جریمه می‌کنند؟ نمی‌دانم چه سیاستی دنبال می‌شود، اما قطعاً به زیرساخت ورزش لطمه می‌زند. تا زمانی که VAR و موضوع بازبینی حل نشود، ناحقی ادامه دارد. شاید برخی از این شرایطِ نبودِ سیستم بازبینی VARصحنه سود می‌برند و به همین علت اجازه وارد شدن این فناوری را نمی‌دهند.

با توجه به تمدید قرارداد تارتار، نظرتان درباره ادامه همکاری با ایشان چیست؟

استراتژی و مبنایی که باشگاه در فوتبال ترسیم کرد، تیم‌سازی و پوست‌اندازی بود. تارتار نیز یک مربی تیم‌ساز است که نشان داده می‌تواند یک ساختمان نیمه تخریب شده را کامل خراب کرده و از نو بسازد. این اتفاق سال قبل برای تیم ذوب‌آهن افتاد. حدود ۱۷ بازیکن لیگ‌برتری ما رفتند و بر اساس آیین‌نامه فدراسیون تنها امکان جذب ۷ بازیکن داشتیم. مابقی را از لیگ یک آوردیم و برای فصل بعد پالایش شدند. شاید با چهار یا پنج بازیکن جدید نقاط ضعفمان را پوشش دهیم و برای کسب سهمیه به میدان خواهیم رفت. این روند برای سال بعد نیز ادامه خواهد داشت تا این چرخ بچرخد و در نهایت به هدف مورد نظر برسیم.

سخن پایانی؟‌

هواداران ذوب‌آهن سال‌ها قبل استرس زیادی برای نتایج تیم در فوتبال داشتند. امسال نیز تا زمان شکل گرفتن تیم در نیم فصل نخست، نتایج دلخواه هوادار به دست نیامد، اما باز ما را تنها نگذاشته و حمایت کردند. بازیکنان و کادر تیم نیز جواب این اعتماد و حمایت را آرام آرام خواهند داد و مطمئناً روزهای خوب برای ذوب‌آهن تکرار می‌شود. از پرسنل کارخانه ذوب‌آهن سپاسگزارم که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز برای پیشرفت نام ذوب‌آهن تلاش می‌کنند. همچنین از یاری اصحاب رسانه برای انعکاس اخبار و پیگیری حقوق تیم سپاسگزارم. قطعاً هم سویی نظرات و سیاست‌گذاری هیئت‌مدیره باشگاه و مدیرعامل با تفکرات باشگاه از عوامل مهم پیشرفت ما بود. دقیقاً زمانی که همه فکر کردند فوتبال ذوب‌آهن باید برای نتایجش جریمه شود، آقای رخصتی تیم را تشویق کرد و از همان نقطه نتایج تیم ما برگشت.

انتهای پیام

نظر شما