شناسهٔ خبر: 54302709 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتقاد پلیس از عدم تناسب میان سازمان کشف جرم با حجم جرائم

فروش بدون شناسنامه اجناس ممنوع است / دیگر خبری از جرائم سازمان یافته در تهران نیست

مهدی بابایی

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، ساختار و سازمان کشف جرم با حجم جرائمی که رخ می‌دهد تطابق ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید پلیس آگاهی تهران بزرگ که صبح امروز در مقر مرکزی پلیس آگاهی برگزار شد، گفت: شهادت می‌دهم که همکاران من در پلیس آگاهی با تمام توان و اخلاص در مسیر برخورد با یاغیان و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی تلاش می‌کنند.

رحیمی افزود: شما دیدید فردی نادان و وحشی که در یکی دو شهر اطراف ما، شش نفر را به گلوله بست و پنج مامور ما را نیز زخمی کرد، چطور در عرض ۲۴ ساعت دستگیر شد، آن هم در شرایطی که هیچ سرنخی از این فرد وجود نداشت، این‌ها نشان‌دهنده تخصص و ایثار پلیس است.

وی با بیان اینکه پلیس ساختار جرم و مجرمین را در تهران از هم پاشید، گفت: قبلا جرائم سازمان یافته داشتیم اما امروز دیگر خبری از گروه‌های سازمان یافته و جرائم سازمان یافته در تهران نیست. این جرائم ناشی از بی‌برنامگی بود، اما امروز با برنامه با این موارد برخورد می‌کنیم.

رحیمی اضافه کرد:  یکی دو دهه پیش ما شاهد قتل‌ها و جرائم زنجیره‌ای و سریالی بودیم، اما امروز دیگر خبری از این جرائم نیست.

وی تصریح کرد: ساختار و سازمان کشف جرم با حجم جرائمی که رخ می‌دهد تطابق ندارد لازم این موضوع به ویژه در دوحوزه آگاهی و پیشگیری باید مورد توجه فراجا قرار بگیرد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: ما نیاز داریم امکانات و تجیزاتمان نوین و کامل‌تر شود، گشت‌ها باید به صورت ویژه تقویت شود و در این میان گشت‌های ویژه پلیس آگاهی باید به طور خاص مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود.

رحیمی ادامه داد:‌ ما امروز نیاز به امکانات و تجهیزات نوین و کامل داریم. نیازمند استفاده از دست افزارهای پیشرفته هستیم. با توجه به اطلاعات خوبی که از خودروسازها گرفته‌ایم، باید شرایطی ایجاد شود که یک افسرپلیس ما بتواند اگر قطعه‌ای را کشف کرد با این استفاده از این اطلاعات متوجه شود که قطعه سرقت شده متعلق به چه خودرویی است.

تناسبی میان اختیارات و انتظارات از پلیس وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه  بین مسئولیت‌ها و انتظارات واگذار شده به پلیس و اختیاراتی که به پلیس داده شد، تناسبی وجود ندارد، اظهارکرد:‌ پلیس دارای مسئولیت‌های خیلی زیاد با اختیارات خیلی کم است. این‌ها جزو مواردی است که باید مورد توجه فراجا قراربگیرد.

رحیمی با اشاره به روابط میان پلیس و دستگاه قضایی اظهارکرد: امروز بالاترین هماهنگی میان پلیس و دستگاه قضایی وجود دارد ودستکم در تهران که اینگونه است. ما شاهد تعامل خوب میان پلیس و دستگاه قضایی هستیم.  

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه برنامه‌ریزی جدیدی برای مقابله با سرقت در تهران انجام دادیم، گفت: مرکز واکنش سریع که اقدامی ابتکاری بود در تهران ایجاد کردیم که تاثیر بسیاری در کاهش سرقت و مقابله با آن داشت. همچنین بساط مالخران را برهم زدیم و اجازه نخواهیم داد وسیله‌ای بدون شناسنامه‌ فروخته شود و این را ابلاغ هم کرده‌ایم. امروز دیگر مراکز خرید و فروش اموال سرقتی مورد شناسایی قرار گرفته و پلیس با آن برخورد می‌کند. تمام این مراکز زیر ذره‌بین پلیس آگاهی قرار دارد.

وی افزود:‌دیگر اجازه نخواهیم داد که در جایی ۱۰۰ عدد ECU را بگذارند برای فروش یا ده‌ها پنل ضبط ماشین را به فروش بگذارند. این‌ها باید مشخص شود که از کجا آمده. مالک و فروشنده آن کیست.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود:‌ در مورد پرونده‌های مفقودی نیز با تشکیل ایجاد اداره تخصصی در پلیس آگاهی، زمان پیدایش فرد مفقود شده بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت شده است. برخی از جرایم زنجیره‌ای محصول بی‌برنامگی بوده که با تشکیل دوایر مختلف آمار وقوع جرم کاهش پیدا کرده است.

رحیمی با تاکید بر اینکه پلیس قاطعانه با افرادی که مزاحم نوامیس مردم شده و امنیت جامعه را به مخاطره بیاندازد برخورد خواهد کرد، گفت: امروز ماموران پلیس در میان تمام سازمان‌ها کمترین میزان دریافتی را دارند، اما بیشتر از همه کار می‌کنند. این‌ها برای خداست و یقین بدانید که امروز تنها حکومتی که احکام الهی را انجام می‌دهد، جمهوری اسلامی است.

وی همچنین در بخش  دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های روسای قدیم و جدید پلیس آگاهی تهران بزرگ اشاره کرد و گفت:‌ در دوران سردار لطفی در مجموعه پلیس آگاهی از وقوع جرائم سریالی و قتل‌های زنجیره ای با استفاده از تیم‌های فنی و اطلاعاتی جلوگیری شد که این روند ادامه خواهد داشت؛ مجوعه پلیس آگاهی در دوره ریاست سردار علیرضا لطفی با برنامه‌ریزی‌های دقیق با سرقت موتورسیکلت و خودور به خوبی  مقابله شده است. سرهنگ ولی‌پور در پلیس امنیت اقتصادی در بحث مبارزه با قاچاق و احتکار کالا  موفق عمل کرده و از این به بعد به عنوان رییس پلیس آگاهی به مردم خدمت می‌کند؛ با توجه به اینکه مردم نیاز به امنیت دارند، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران با قدرت در حال تلاش هستند و این روند ادامه خواهد داشت.

از امروز سردار علیرضا لطفی در سمت جانشین پلیس آگاهی فراجا فعالیت خواهد کرد و سرهنگ علی ولیپور گودرزی نیز به عنوان رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ، فعالیت خود را آغاز کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما