شناسهٔ خبر: 54302679 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چشم‌انداز تاریک مذاکرات دولت پاکستان و تحریک طالبان

تهران-ایرنا- درحالی که برخی گزارش‌ها از دور سوم گفت‌وگوها میان اسلام‌آباد و گروه تروریستی "تحریک طالبان پاکستان" با وساطت طالبان افغانستان حکایت دارد، شورای امنیت سازمان ملل تهدید مستمر این شورشیان علیه نیروهای امنیتی پاکستان را خطرناک و موجب تاریکی چشم انداز مذاکرات سازش میان دو طرف تفسیر می‌کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، برخی منابع در پاکستان مدعی ادامه مذاکرات صلح بین مسوولان امنیتی این کشور با سرکردگان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان هستند، موضوعی که مجاری رسمی واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

گفته می‌شود این مذاکرات به مرحله بررسی مطالبات طرف‌های درگیر رسیده که شامل آزادی برخی از سرکردگان تحریک طالبان و خروج کامل نیروهای امنیتی پاکستان از مناطق قبایلی این کشور که همجوار با مرز مشترک با افغانستان است، می‌باشد.

روزنامه پاکستانی «داون» امروز گزارش داد: شورای امنیت سازمان ملل در آخرین ارزیابی خود در مورد تهدید مداوم نیروهای امنیتی پاکستان از جانب تحریک طالبان پاکستان موسوم به TTP مستقر در افغانستان هشدار داده: چشم انداز موفقیت روند صلح جاری تیره و تار است.

گزارش سالانه تیم نظارتی کمیته تحریم‌های سال ۱۹۸۸ طالبان افغانستان به پیوندهای تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان اشاره و تشریح می کند که چگونه این گروه از سقوط دولت اشرف غنی در سال گذشته منتفع شد و به روابط آن با سایر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان اشاره کرده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: طالبان پاکستان بیش از ۴ هزار جنگجو در مناطق شرقی و جنوب شرقی در امتداد مرز افغانستان و پاکستان مستقر کرده و بزرگترین گروه جنگجویان خارجی مستقر در آنجا را تشکیل می دهد.

گفتنی است، این اولین گزارش این تیم برای کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از زمان تسلط طالبان بر کابل در سال گذشته می‌باشد که تمرکز اصلی آن بر سیاست داخلی طالبان، امور مالی، روابط با القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

گزارش کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل در مورد طالبان افغانستان همزمان با دور سوم مذاکرات دولت اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان افزود که این گروه همچنان تهدیدی برای امنیت پاکستان محسوب می‌شود.

دور اول گفتگوها میان پاکستان و گروه تحریک طالبان که اواخر سال گذشته میلادی برگزار شد، به آتش بس یک ماهه منجر شد که بعداً شورشیان دولت اسلام‌آباد را به نقض مفاد آتش‌بس متهم کرد. متعاقباً تحریک طالبان پاکستان حملات خود را علیه نیروهای پاکستانی از سر گرفت و آمارهای جدول‌بندی شده توسط مؤسسه مطالعات صلح پاکستان نشان می‌دهد که در سال جاری، نزدیک به ۴۶ حمله، عمدتاً علیه نیروهای امنیتی صورت گرفت که طی آن ۷۹ نفر جان خود را از دست دادند.

با این حال گزارش اخیر کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل ارزیابی کرد که در مقایسه با سایر گروه‌های شبه‌نظامی خارجی، تحریک طالبان پاکستان بزرگترین ذینفع از تسلط طالبان افغانستان بر کابل در سال گذشته بود و از این فرصت برای انجام حملات و عملیات در پاکستان استفاده کرد.

این‌ گزارش هشدار داد: طالبات پاکستان بر یک کارزار طولانی مدت علیه دولت پاکستان متمرکز است که نتیجه این تحرکات موجب محدودیت شانس پایداری آتش‌بس میان طرفین خواهد بود.

گفتنی است، اواخر اردیبهشت امسال طالبان پاکستان از تمدید مجدد آتش بس تا ۳۰ می‌ (۹ خرداد) با دولت این کشور خبر داد.

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار تروریستی در این کشور از جمله حمله به مدرسه پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ که دست کم ۱۲۰ کشته برجای گذاشت را بر عهده گرفته است.

دولت پاکستان هشت سال پیش در دوره "نواز شریف" نخست وزیر وقت این کشور طرح گفت‌وگوهای صلح با شبه نظامیان تحریک طالبان را آغاز کرد و پس از برگزاری چندین جلسه مذاکره میان نمایندگان دوطرف، این روند به دلیل عدم توقف حملات تروریستی و آغاز عملیات نظامی از سوی ارتش پاکستان، به نتیجه‌ای نرسید و دولت اسلام‌آباد تصمیم به ادامه سرکوب این گروه گرفت.

نظر شما