شناسهٔ خبر: 54302458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قرایی مقدم: حادثه «متروپل آبادان» تلنگری بر کمرنگ شدن «اعتماد عمومی» است

صاحب‌خبر -

شفقنا زندگی- یک جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره حادثه متروپل آبادان می گوید: عملکرد مسئولان در رسیدگی به وضع موجود و رسیدگی به این فاجعه اهمیت دارد اگر چه دردی را دوا نمی کند و ما شاهد اعتراضاتی هستیم. این ها نشان می دهد اثرات بدی بر روح و روان جامعه به جای مانده است. مردم اقدامات دولت را وافی و مقصود نمی دانند و بی اعتماد هستند و می دانند عده ای که اولیگارشی دارند و ارتباطاتی پشت پرده دارند و زد و بندی دارند در امور تاثیر گذار هستند.

دکتر امان الله قرایی مقدم در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که تاثیرات اجتماعی حادثه متروپل چیست؟ اظهار داشت: این فاجعه از لحاظ روحی و روانی تاثیرات بدی بر جامعه گذاشت و تا اندازه ای اعتماد عمودی یعنی اعتماد بین مردم و حاکمیت را تحت تاثیر قرار داد و بعضا اثرات مخرب سیاسی به دنبال داشت که به مراتب از زیان اقتصادی بالاتر است و باعث شد اعتماد مردم نسبت به مسئولان و دولت کمتر شود.

وی افزود:با این اتفاق به مردم نشان داده می شود که دستور العمل های حوزه ساخت و ساز تحت تاثیر روابط مسئولان با یکدیگر و رانت و ویزه خواری و رشوه است. چنین اتفاقاتی این موارد را به عینه برای مردم روشن می کند. آنطور که وزیر کشور اعلام کرد ۲۷ یا ۲۸ نفر فوت کرده اند و چندین ده نفر در زیر آوار ها مانده اند که بی شک آن ها هم فوت کرده و زیر آوار ها از بین رفته اند. عملکرد مسئولان در رسیدگی به وضع موجود و رسیدگی به این فاجعه اهمیت دارد اگر چه دردی را دوا نمی کند و ما شاهد اعتراضاتی هستیم. این ها نشان می دهد اثرات بدی بر روح و روان جامعه به جای مانده است. مردم اقدامات دولت را وافی و مقصود نمی دانند و بی اعتماد هستند و می دانند عده ای که اولیگارشی دارند و ارتباطاتی پشت پرده دارند و زد و بندی دارند در امور تاثیر گذار هستند. گفته می شود این افراد را به مجازات می رسانیم ولی مجازات این ها اگر زندان باشد باید گفت این افراد قاتل هستند و زندان و جریمه برای مجازات آن ها کافی نیست. مسئولان باید برای کل سازمان ها و نهاد های کشور برنامه ریزی کنند و قانون و مقررات اجرایی تنظیم شود تا مردم عملکرد درست را ببینند و باور کنند وگرنه حتی اعدام چنین افرادی نیز درد روحی و روانی جامعه را کاهش نخواهد داد و پرخاشگری به دنبال دارد و این بی اعتمادی بیشتر و بیشتر می شود.

قرایی مقدم در مورد اینکه چنین حوادثی در کشور های دیگر چگونه مدیریت می شود؟ تصریح کرد: تفاوت چنین اتفاقاتی در سایر کشور ها با ایران به این صورت است که اعتمادی بین مردم و مسئولان وجود دارد و سرمایه اجتماعی بالا است. اعتماد عمودی بالا است و می دانند قدرت سالاری و اقتدار گرایی وجود ندارد و همه در برابرقانون یکسان هستند و مواردی نظیر حادثه آبادان ما را به چشم ندیده اند. رییس جمهور کره جنوبی اشکالی داشت و او را برکنار کردند. امروز نخست وزیر انگلیس بخاطر حضور در یک مهمانی مورد بازخواست است. در برخی کشور ها حاکمیت قانون مطرح است و این نکته که من وابسته به فلانی و فلانی هستم مطرح نیست. از این رو کار به اعتراض و شورش خیابانی نمی کشد.

وی ادامه داد: چنین مقرراتی برای ما هم وجود دراد ولی روی کاغذ است و اجرا ندارد. آنجا کسی نمی تواند در برابر قاضی بگوید من دوستانی دارم و اگر بخواهم کل لواسان را به نامم می کنند! آنجا اعتمادی وجود دارد که در طول سال ها شکل گرفته است اعتماد مبتنی بر تجاربی است که جامعه به تدریج به دست می آورد. در کشور ما در برخی قسمت ها قانون اجرا نمی شود و امری است روی کاغذ. مردم این نکته را به خوبی می دانند. اعتماد یک شبه بوجود نمی آید و در طول تاریخ بوجود می آید. اعتماد امری بیهوده نیست.  نام هایی که در لیست ابر بدهکاران بانکی آمده چه کسانی هستند؟ این ها کار چه کسانی است؟ امروز در کشور ما با پول و رشوه هر کاری می کنند و تفات بین کشور ما و کشور های دیگر بسیار زیاد است. در کشور ما در برخی قسمت ها حاکمیت روابط داریم و حاکمیت اقتدار گرایی است و اولیگارشی و افراد ذی نفوذ است. در نتیجه کشور ما با کشور های دیگر قابل قیاس نیست.
نظامی می گوید:
پیرزنی را ستمی درگرفت
دست زد و دامن سنجر گرفت
کای ملک آزرم تو کم دیده‌ام
وز تو همه ساله ستم دیده‌ام
شحنه مست آمده در کوی من
زد لگدی چند فرا روی من
بیگنه از خانه برونم کشید
موی کشان بر سر کویم کشید
در ستم آباد زبانم نهاد
مهر ستم بر در خانم نهاد

 

نظر شما