شناسهٔ خبر: 54302340 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رونمایی از نسخه آزمایشی مافوق صوت فضایی تالون | حرکت به سوی فضا با کمک بزرگ‌ترین هواپیمای جهان

در سال ۲۰۲۰ نخستین بار در مورد هواپیمای مافوق صوت Talon-A (تالون-A) شنیدیم که از بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در ارتفاع ۱۰ هزار متری رها می‌شود.

صاحب‌خبر -

نسخه آزمایشی Talon-A با نام TA-0 این هفته رونمایی شد. به گزارش وب‌سایت نیواطلس، هر دو هواپیمای تالون-A و حمل‌کننده آن توسط شرکت هوافضای کالیفرنیا استراتولانچ (Stratolaunch) طراحی و ساخته شده است. Roc، این هواپیمای غول‌پیکر با دو بدنه کنار هم، شش موتور بوئینگ ۷۴۷ و ۲۸ چرخ دارد و فاصله دو سر بال‌های آن ۱۱۷ متر است.

Roc در حال حاضر بزرگ‌ترین هواپیمای جهان از نظر طول بال است و بله، در واقع پرواز کرده است. در ابتدا برنامه‌ها از Roc خواستند تا وسایل پرتاب را به استراتوسفر (دومین لایه بزرگ اتمسفر) حمل کند و سپس آنها را رها کند. سپس آن وسایل نقلیه موتورهای موشکی خود را شلیک می‌کنند و محموله فضاپیمای خود را به مدار پایین زمین می‌برند. ایده این بود که پرتاب فضاپیما به این روش بسیار ساده‌تر و البته با مصرف سوخت بسیار کمتر از این است که پرتاب‌کننده مستقیما از زمین بلند شود و تا آخر با گرانش زمین مبارزه کند.

پس از تغییر در مالکیت شرکت، تصمیم گرفته شد که Roc به جای آن برای رهاسازی هواپیمای بدون خدمه تالونA- استفاده شود که با سرعت بیش از ۵ ماخ پرواز کرده و سپس بر روی باند فرود می‌آید. آنها عمدتا برای انجام تحقیقات در مورد جنبه‌های مختلف پرواز مافوق صوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. TA-0 نسخه تمام‌شده موشکی تالون-A نیست، بلکه یک خودروی آزمایشی است که برای ارزیابی و اعتبارسنجی سیستمی که آن را از قسمت زیرین بال مرکزی Roc رها می‌کند، استفاده می‌شود.

رونمایی از نسخه آزمایشی مافوق صوت فضایی تالون | حرکت به سوی فضا با کمک بزرگ‌ترین هواپیمای جهان بزرگ‌ترین هواپپیمای جهان ساخته شده توسط شرکت استراتولانچ

اطلاعات زیادی در مورد TA-0 ارائه نشده است، به جز این واقعیت که این TA-0 موتور ندارد. ما فرض می‌کنیم که این بدان معنی است که این TA-0 به زمین می‌خورد یا با چتر نجات فرود می‌آید، اما هنوز خبری از استراتولانچ نیست. دکل بال‌مانند نصب شده بر روی Roc که از آن آزاد می‌شود از آلومینیوم با پوسته‌های فیبر کربن ساخته شده است.

وزن تقریبا ۳۶۲۹ کیلوگرم دارد و ۴.۳ متر از طول بال‌های مرکزی Roc را اشغال می‌کند. این شامل یک سیستم وینچ است که برای بالا کشیدن TA-0 و در محل قبل از بلند شدن استفاده می‌شود. آنها امید دارند که نخستین پرواز کامل TA-0 توسط Roc در اواخر امسال انجام شود.

نظر شما