شناسهٔ خبر: 54301738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد:

مسئولیت مستقیم مدیریت شهری در ساخت و سازها

اقتصاد ایران: عضو شورای شهر تهران گفت: متأسفانه از نمونه متروپل‌ در کشور و تهران زیاد داریم و حوزه مدیریت شهری در بحث ساخت و ساز و نگاهداشت اماکن مسئولیت مستقیم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،مرکز اهدای خون شهدای چیذر با حضور احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران‌، محمد رضا مهدیزاده مدیر کل انتقال خون استان تهران و مسئولان شهرداری منطقه یک افتتاح مجدد شد.

صادقی در این مراسم و در ابتدای سخنان خود گفت: در ابتدا لازم می‌دانم حادثه تلخی که در آبادان رخ داد و باعث فوت تعدادی از هموطنان‌مان شد را تسلیت بگویم‌.

وی ادامه داد: فاجعه آبادان از آن دست از حوادثی است که منشأ انسانی دارد و این در حالی است که کشور ما یک کشور حادثه خیز است و ما شاهد رخداد حوادث طبیعی هم هستیم لذا توقعی که وجود دارد این است که در کنار حوادث طبیعی شاهد رخ دادن اینگونه حوادث با منشأ انسانی نباشیم.

صادقی گفت: متأسفانه از این مترو پل‌ها در کشور و تهران زیاد داریم و پلاسکو مجدد تکرار شده است حوزه مدیریت شهری در بحث ساخت و ساز و نگاهداشت اماکن مسئولیت مستقیم دارد و این موضوعات باید واکاوی شود و در بحث ایمنی اماکن هیچ گونه مماشاتی نباید صورت گیرد.

صادقی افزود: متأسفانه این حادثه نشان داد ما مدیریت واحد حوادث نداریم و این مشکلی است که ما در مدیریت شهری نیز با آن دست به گریبان هستیم و لازم می‌دانم تاکید کنم ما در حوزه سلامت نیز مدیریت واحد نداریم که اگر داشتیم می‌توانستیم با تصمیمات درست و هماهنگ امکانات بیشتری را برای حوزه سلامت فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اینگونه حوادث باید مایه عبرت شود تا تکرار نشود در حادثه پلاسکو شاید تا مدتی پیشگیری کردیم اما این عبرت آموزی ما موقت بود و متأسفانه تسری هم پیدا نکرد، در حالی که باید موضوع ایمنی در کل کشور جدی گرفته شود.

صادقی اظهار کرد: امروز باید این هشدار را به مدیریت شهری بدهیم که در بحث تسهیلگری فرآیند صدور پروانه و کوتاه شدن این فرایند مبادا موضوع ایمنی مغفول واقع شود و اگر این اتفاق افتاده سریعاً باید تصحیح شود.

صادقی در ادامه گفت: در کنار این حوادث ما شاهد تغییراتی در دنیا هستیم که بیماری همه گیر کرونا آغازگر آن بود و باید منتظر پاندمی های دیگر هم باشیم لذا آمادگی در حوزه سلامت باید در اولویت همه اقدامات ما و زمینه‌ها قرار گیرد.

وی افزود: در این زمینه همکاری بیش از پیش مدیریت شهری با حوزه سلامت و سازمان انتقال خون را باید شاهد باشیم. گرچه ما تجارب موفق در این زمینه داشتیم نظیر ایجاد پایگاه‌های ثابت انتقال خون که در دوره‌های گذشته مدیریت شهری صورت گرفته بود. لذا از همین جا اعلام آمادگی می‌کنم که مدیریت شهری آماده همکاری در گسترش و توسعه این مراکز خواهد بود البته باید توجه داشت مکان‌یابی در ایجاد مراکز انتقال خون اشتباه صورت نگیرد و مکان‌یابی در جایی باشد که حداکثر مشارکت شهروندان را در پی داشته باشد.

۱۷ درصد بانک خون کشور در تهران تولید می‌شود

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت توسعه مراکز اهدا و انتقال خون گفت: بر اساس آمار ۱۷ درصد بانک خون کشور در تهران تولید می‌شود اما ۲۵ درصد مصرف خون نیز به تهران اختصاص دارد و این نشان می‌دهد تهران از دیگر نقاط کشور خون دریافت می‌کند. این در حالی است که یک پنجم جمعیت برخوردار کشور در تهران هستند و لذا این امکان وجود دارد با برنامه‌ریزی درست علاوه بر تأمین خون مورد نیاز تهران به دیگر نقاط کشور نیز خون ارسال شود.

صادقی همچنین گفت: اقدامی که باید صورت گیرد این است که با تبلیغات و اطلاع رسانی درست مشارکت مستمر و همگانی شهروندان در این زمینه را فراهم کنیم و فرهنگ صحیح اهدای خون تنها مختص ماه رمضان و رخداد حوادث نباشد گویی که مردم ما نشان دادند در این موضوعات همواره پیشگام هستند حضور توده مردم در حوادث برای کمک به هموطنان نشان می‌دهد که مردم روحیه نوع دوستی دارند اما ما باید توان بهره برداری از این روحیه را داشته باشیم.

وی با تاکید بر این امر که در اشاعه فرهنگ اهدای خون باید از ظرفیت شوراهای سراسر کشور استفاده شود گفت: شوراهای سراسر کشور بالغ بر ۱۲۸ هزار نفر می‌شوند و از این تعداد ۱۲۳ هزار نفر شوراهای روستا هستند ظرفیتی که در این زمینه به کار گرفته نشده البته شاید تصور از روستا مناطق دور افتاده باشد اما در همین شهرستان تهران ما ۷۹ شورای روستا و بخش داریم که می‌توان از این ظرفیت‌های بزرگ برای ترویج فرهنگ اهدای خون استفاده کرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: خوشبختانه همکاران ما در شهرداری تهران نیروهای انقلابی هستند و نشان دادند هر جا نیاز به توسعه شهر است حرف اول را می‌زنند باید در سطوح شوراهای شهرستان، شهر و شورای عالی استان‌ها همکاری مشترکی در زمینه انتقال خون تعریف شود تا بتوانیم در این زمینه سرمایه گذاری بزرگی انجام دهیم.

همچنین محمدرضا مهدیزاده مدیر کل انتقال خون استان تهران نیز با تاکید بر توسعه مراکز اهدای خون گفت: مردم ایران تنها کشوری در منطقه هستند که صد در صد اهدای خون داوطلبانه دارند.

وی افزود: راه اندازی مجدد مرکز اهدای خون شهدای چیذر در راستای سیاست‌های عدالت محور دولت بوده و امیدواریم با همکاری مدیریت شهری و مشارکت شهروندان شاهد توسعه این مراکز و در نهایت تأمین خون مورد نیاز کشور باشیم.

نظر شما