شناسهٔ خبر: 54301387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنچه در رویداد «عصر امید» خواهید دید/۱۴۸؛

آموزش مفاهیم هوافضا به زبان ساده برای دانش آموزان

شرکت کننده رویداد عصر امید از تولید محتوای آموزشی در حوزه هوافضا به زبان ساده خبر داد.

صاحب‌خبر -

احسان طغرایی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «شکوفا خلاق کارو»، در خصوص شکل‌گیری ایده تولید محصولات آموزشی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: ما از سال ۹۴ شروع به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه هوافضا کردیم. آن زمان به‌عنوان مربی با آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد همکاری داشتم. در طی دو سالی که مربی بودم، تیم ما موفق شد دو سال پیاپی عنوان نخست جشنواره پرواز کشور را از آن خود کند. همین امر موجب شناخته‌شدن فعالیت ما شد و درخواست‌های زیادی از استان‌های مختلف برای برگزاری کلاس‌های آموزشی دریافت کردیم اما به‌دلیل این‌که برگزاری دوره در تمام کشور برای ما امکان‌پذیر نبود، تصمیم گرفتیم بسته‌هایی را به‌عنوان پکیج آموزشی تهیه و برای متقاضیان در سراسر کشور ارسال کنیم. بنابراین از سال ۹۶ شروع به تولید محصولات آموزشی کردیم و در سال ۹۸ هم در پارک علم‌وفناوری استان کهگیلویه و بویراحمد ,ور در سال ۱۴۰۰ در مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد یاسوج مستقر شدیم. همچنین در سال ۹۹ موفق به اخذ گواهی شرکت خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شدیم.

مدیرعامل شرکت شکوفا خلاق کارو درباره برگزاری انواع دوره‌های آموزشی و ویژگی‌های آنها بیان کرد: از نظر مجموعه ما، پکیج‌ها و کلاس‌های آموزشی مکمل یکدیگر هستند و برای فهم بهتر مفاهیم هوافضا، رباتیک و الکترونیک، باید هر دو این روش‌ها را به‌موازات هم پیش برد اما علاوه بر دوره‌های آموزشی متنوعی که در کنار هرکدام از بسته‌های آموزشی ارائه می‌دهیم، کارگاه‌هایی تحت عنوان «ایده تا اختراع» را نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم. هدف اصلی از برگزاری این کارگاه‌های آموزشی، آماده‌سازی دانش‌آموزان برای شرکت در انواع جشنواره‌های دانش‌آموزی در سطح کشور است. در واقع ما در این دوره‌ها سعی می‌کنیم ایده‌های کودکان و نوجوانان را دریافت کرده، آنها را به واقعیت نزدیک‌تر کنیم و در نهایت منجر به ساخت محصولی شویم که دانش‌آموز آن را براساس ایده و خلاقیت خودش ساخته است و قابل ارائه به جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی خواهد بود.

طغرایی ادامه داد: ما در حال حاضر کارگاه‌های ایده تا اختراع را در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌کنیم اما امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور، ضمن اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به مباحثی مانند هوا فضا، بتوانیم در استان‌های مختلف نمایندگی ایجاد کنیم؛ در این صورت گام مهمی در راستای کارآفرینی برمی‌داریم و از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری خواهیم توانست افراد علاقه‌مند را به‌گونه‌ای پرورش دهیم که بتوانند به‌عنوان مربیان و نمایندگان رسمی ما، آموخته‌هایشان را در شهر یا روستای خودشان به دیگران منتقل کنند.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی فعالیت شرکت شکوفا خلاق کارو بر رشته هوافضاست عنوان کرد: در این بخش کیت‌های آموزشی هواپیما تولید می‌شود که شامل لوازم و آموزش‌های لازم برای ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین است. درواقع داخل هر بسته، یک نقشه راهنمای ساخت و همچنین تمام قطعات و لوازمی که برای ساخت آن محصول مورد نیاز است، وجود دارد. تعداد محصولات این مجموعه در زمینه هوافضا حدود ۳۰ محصول است که آنها را براساس سه کلاس پروازی رده‌بندی می‌کنیم. کلاس پروازی اول را «گلایدرهای دست‌پرتاب» تشکیل می‌دهند که بدون موتور بوده و برای سنین پایین مناسب‌تر هستند. در کلاس پروازی دوم «هواپیماهای موتور کشی» قرار دارند؛ این مدل از هواپیماها با نیروی کشسانی کار می‌کنند و برای نوجوانان گزینه ایده‌‎آلی هستند؛ زیرا رده‌بندی سنی برای استفاده از این نوع هواپیماها، رده سنی میانی است.

مدیرعامل شرکت شکوفا خلاق کارو گفت: کلاس پروازی سوم اصلی‌ترین محصولات را شامل می‌شود، «هواپیماهای رادیو کنترل» هستند. این نوع از هواپیماها که موتوردار هم هستند را یک نفر از روی زمین هدایت می‌کند. درواقع پهپادها در این کلاس پروازی قرار می‌گیرند و محصولات شکوفا خلاق کارو نیز شامل پهپادهای عمودپرواز و هواپیماهای مدل هستند.

طغرایی افزود: محصولات این شرکت در حوزه رباتیک به‌نحوی طراحی شده که قابلیت برنامه‌ریزی داشته باشد. برنامه‌نویسی در این بسته‌های آموزشی سطح پایینی دارد تا حتی کودکان با سن کم هم بتوانند فرآیند برنامه‌نویسی را درک کنند. هدف مجموعه شکوفا خلاق کارو در زمینه رباتیک، بیشتر کارآمد و قابل درک بودن بسته‌ها است و به‌این منظور سعی شده است برخی از فرآیندهای صنعتی مانند چیدمان (Sorting) را در مقیاس بسیار کوچک‌تر بازسازی کنیم تا مخاطب بتواند از روندی که در صنعت رخ می‌دهد درک بهتری پیدا کند. همچنین در بسته‌های رباتیک، مبحث هوشمندسازی پررنگ‌تر شده تا جامعه هدف با فناوری‌های روز دنیا آشنا شود؛ به‌عنوان مثال بخشی از پکیج‌های آموزشی این شرکت مربوط به کاربرد رباتیک در کشاورزی است و یک نمونه از این پکیج‌ها «گلدان هوشمند» است. به‌این ترتیب مخاطب از بسته آموزشی برای ساخت گلدانی استفاده می‌کند که توانایی پایش و اعلام زمان آبیاری، میزان رطوبت، میزان نوردهی، دما و ... را دارد و همچنین می‌تواند از طریق گوشی هوشمند، روند رشد گیاه را به کاربر نشان دهد و حتی نمودارهای رشد آن را ترسیم کند.

وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از بسته‌های آموزشی شکوفا خلاق کارو در حوزه الکترونیک متناسب با آماده‌سازی فرد برای ورود به بازار کار طراحی شده‌ است. بخش دیگری از این محصولات نیز به‌منظور ایجاد جذابیت برای نوجوانان و جوانان، طوری طراحی شده‌اند که محصول نهایی آنها یک بازی الکترونیکی خواهد بود. به‌این ترتیب علاوه بر این‌که مخاطبان کار با قطعات الکترونیکی را یاد می‌گیرند و با سطح پایینی از برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند، از محصولی که خودشان ساخته‌اند استفاده می‌کنند که این امر موجب افزایش علاقه‌مندی افراد به این کیت‌های الکترونیکی شده است.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

نظر شما