شناسهٔ خبر: 54301054 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد

خسارت ۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریالی گرد و غبار به خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از خسارت ۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریالی گرد و غبار به خراسان جنوبی خبر داد.

صاحب‌خبر -

حاتمی گفت: از خسارت ۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریالی ریزگرد‌ها به استان، ۳۴ درصد آن مربوط به بخش باغبانی است.

او گفت: با توجه به اینکه خیزش گرد و غبار در استان نسبت به پارسال ۳ و نیم برابر افزایش داشته است، اعتبارات استانی برای مقابله با این ریزگرد‌ها کافی نیست و مدیران ارشد استان باید به دنبال اعتبارات کشوری باشند.

حاتمی گفت: هم اکنون ۵ میلیون هکتار کانون فرسایشی در سطح استان داریم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای مقابله با این ریزگرد‌ها جلساتی با مدیران استان‌های مجاور مانند یزد و خراسان رضوی برگزار شده و امیدواریم در تهران به جمع بندی برسد.

وجود ۳۵ کانون گرد و خاک در خراسان جنوبی

خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز گفت: منشأ گرد و غبار در استان بیشتر داخلی است و مقدار ناچیزی مربوط به خارج استان است.

او گفت: در حالی که پارسال ۲۸ کانون گرد و خاک در استان شناسایی شده است، امسال این تعداد به ۳۵ کانون گرد و خاک رسیده است.

خندان رو گفت: از ابتدای امسال ۳۵ روز گرد و غباری در استان داشته ایم و بیشترین روز‌های گرد و غباری مربوط به شهرستان‌های سربیشه و نهبندان با تعداد روز‌های ۲٠ و ۲۱ بوده است.

بیشتر بخوانید

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: پارسال نسبت به مدت مشابه امسال ۴٠ روز گرد و غباری در استان داشته ایم و نسبت به مدت طولانی ۵۲ روز بوده است.

او گفت: پارسال بیشترین روز‌های گرد و غباری مربوط به شهرستان طبس بوده است.

خندان رو گفت: از دیگر دلایل خیزش ریزگرد و گرد و غبار‌ها در استان وزش باد‌های ۱۲٠ روزه سیستان و بلوچستان و چرای بیش از حد دام ها است که سبب سست شدن بافت خاک می شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از سوی دیگر کاهش بارندگی در استان نیز سبب خشکسالی و افزایش این ریزگرد‌ها شده است؛ امسال هم پیش بینی می‌کنیم در فصل تابستان نهایت ۱ الی ۲ میلی متر بارندگی صورت بگیرد.

نظر شما