شناسهٔ خبر: 54300458 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

از اشارات شمس تا کتابی به کردی در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

"مردي با كلاه مشكي، پالتوي مشكي و كفش آبي" و "كرامات كلمات، جستجويي در كلمات و اشارات شمس تبريزي" دو اثری است که یکشنبه ۸ خرداد در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در گفتگو با مترجم كتاب "مردي با كلاه مشكي، پالتوي مشكي و كفش آبي"   و نویسنده کتابی درباره اشارات شمس تبریزی این آثار معرفی می‌شوند.

در گفتگوي اول برنامه این هفته “مهسا دهقاني پور" به عنوان  كارشناس برنامه با "آكو حسين پور" مترجم كتاب "مردي با كلاه مشكي، پالتوي مشكي و كفش آبي" از انتشارات "نيماژ" گفتگو می کند .

این مجموعه‌ی مینیماژ نوشته‌ی فرهاد پیربال  به زبان کردی نوشته شده و ۱۶۸صفحه دارد .
مینیماژ (کتاب‌های جیبی نشر نیماژ) است.

«مردی با کلاه مشکی،…» اولین رمان کردی است که اتفاقات امروز کردستان را (داعش و مهاجرت گسترده) پیش‌بینی کرده است و فرهاد پیربال هجدە سال پیش اتفاقات تلخی را که در انتظار مردم این سرزمین بوده دیده و در رمان به آن‌ها پرداخته است.

مضمون و فضای اصلی حاکم بر کتاب،  جنگ، آوارگی و مهاجرت است؛ داستان از خود بیگانگی، تغییر کردن و گم شدن. در این کتاب هم چون آثار دیگر پیربال، جنگ پوست‌کنده‌تر از تمامی تعاریف و حقیقی‌تر از تمام برنامه‌های خبری حضور دارد.

در گفتگوي دوم برنامه نیز "صادق وفايي" كارشناس برنامه با  "محمدجواد اعتمادي" نويسنده كتاب "كرامات كلمات، جستجويي در كلمات و اشارات شمس تبريزي" از انتشارات "معين" درباره این کتاب گپ و گفتی دارد .

این کتاب، جست وجویی است در کلمات و اشارات شمس تبریزی؛ کسی که خود عادت به نوشتن نداشت و سخن را جاری و جوشان و زنده خوش می داشت، اما سخنان او در صفحات کتاب مقالات ثبت شد و به دست آیندگان رسید.

این کتاب جستجویی مشتاقانه در اعجاز کلام شمس تبریزی و تماشایی عاشقانه در نور و نیروی سخن زنده و تپنده ایشان می باشد. 

این برنامه با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

پایان پیام/523

نظر شما