شناسهٔ خبر: 54300310 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در کمیسیون ویژه آب شورای شهر اصفهان مطرح شد؛

فرونشست زمین روی میز تصمیم‌سازی مدیریت استان

در بیست‌ونهمین جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان بر موضوعاتی همچون قرار گرفتن موضوع فرونشست زمین روی میز تصمیم‌سازی مدیریت استان، ضرورت تقویت چاه‌های جذبی شهر، شفاف‌شدن آنالیز فرونشست، ضرورت توسعه متوازن فضای سبز و رسیدن به گفتمان واحد در ارتباط با فرونشست تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ونهمین جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف شهری با موضوع فرونشست زمین در مهمانسرای شهرداری برگزار شد.

ضرورت تقویت چاه‌های جذبی شهر اصفهان

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: تقویت فونداسیون‌های ساختمانی باید بر اساس شرایط حاضر انجام شود و سازمان نظام مهندسی بیش از گذشته دقت داشته باشد.

وی با تاکید بر تقویت استحکام ساختمان‌ها در مواجه با فرونشست، افزود: نیاز است معاونت شهرسازی شهرداری چاه‌های جذبی سطح شهر را تقویت کند تا آب‌های سطحی در زمان بارش باران داخل فاضلاب نرود و به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مسئولان رده بالای کشوری نسبت به برداشت‌های بی‌رویه در بالادست زاینده‌رود بی‌توجه هستند.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه همیشه نگران میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی و میراثی شهر اصفهان بوده‌ام، تاکید کرد: اگر آسیبی به بناهای تاریخی اصفهان وارد شود، صدای آن در جهان خواهد پیچید و صدها بار بیشتر از حادثه متروپل آبادان اهمیت پیدا خواهد کرد.

آنالیز فرونشست زمین اصفهان شفاف شود

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست، گفت: متولی حساس‌زدایی نخبگان در رابطه با فرونشست زمین مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان است، اما به نظر می‌رسد در آینده برای مواجه با این موضوع باید پیوست‌هایی رعایت شود و نباید بازدیدها و سخنان ما بر نگرانی مردم به عنوان مالکان ساختمان‌ها بیفزاید.

وی اضافه کرد: موضوع مهم و بحرانی فرونشست زمین باید روی میز تصمیم‌سازی مدیریت شهری و مدیریت استان قرار بگیرد و از اولویت‌ها خارج نشود، زیرا ارزش بسیاری دارد.

وی پیشنهاد داد: گزارشی از فعالیت دوره گذشته مدیریت شهری در رابطه با آنالیز فرونشست زمین اصفهان که بر اساس GIS صورت گرفته است، ارائه شود تا پیوست‌های تصمیم‌سازی ما را تقویت کند، در واقع به نوعی شفاف بیان شود که این آنالیز چه نتایجی داشته است و چه باید کرد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه نباید همه‌چیز را به ساختارها، حاکمیت و دولت‌ها ربط دهیم، خاطرنشان کرد: باید در زمینه فرهنگ‌سازی عمومی و نهادینه کردن نوع برخورد با ساخت‌وسازها، استحکام ساختمان‌ها و رغبت مردم در نوع نماهای ساختمانی که بیشتر مربوط به معاونت شهرسازی و معماری می‌شود، فعالیت جدی‌تر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه معماری منازل باید به‌نحوی طراحی شود که مناسب با زیست و شرایط شهر باشد، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، توجه به استحکام بناها در کشورهای شرقی آسیا بسیار حائز اهمیت است، لذا باید طی دو دهه آینده توجه به استحکام ساختمان‌ها جایگزین اولویت دادن به نماهای ساختمان شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اظهار کرد: اگر قرار است پدیده‌ای به نام فرونشست به عنوان بحران کلان‌شهر اصفهان تعریف شود، باید مطالبه جدی کنیم تا این موضوع روی میز مدیریت بحران استان قرار گیرد و شاید نیاز به کارگروه‌های مستقلی نیز نباشد.

بازار بزرگ اصفهان متولی خاصی ندارد

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: زمانی که بحرانی در کشور به‌وجود آید، همه بیدار می‌شوند و زنگ خطر به صدا در می‌آید.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران باید نسبت به ایمنی بازار بزرگ اصفهان نیز حساس باشد؛ چرا که اندک آتش‌سوزی فاجعه‌ای بزرگ به بار خواهد آورد، گفت: امروز بازار بزرگ اصفهان متولی خاصی ندارد، این در حالی است که مسئولیت همه مباحث بازار، شهرداری نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با فرونشست زمین گفت: باید یک کار مطالعاتی و پژوهشی دقیق و علمی در این رابطه صورت گیرد تا علت‌ها دقیق مشخص و دسته‌بندی خاص شود.

در زمینه فرونشست باید به یک گفتمان واحد برسیم

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر حادثه‌ای که در زمینه فرونشست اتفاق می‌افتد خود یک رسانه است؛ ما به اندازه تعداد شهروندان رسانه داریم، بنابراین با وقوع هر حادثه، سکوت تصمیم‌گیران و حاکمیت دیوار بی‌اعتمادی را بلندتر می‌کند، حتی اگر به بهانه تزریق آرامش به جامعه باشد.

وی ادامه داد: سکوت ما در قبال مشکلات و بحران‌ها، باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود و در اذهان مردم تأثیر می‌گذارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: در برابر مشکلاتی چون آلودگی هوا، آب و فرونشست زمین، حاکمیت خود باید راوی معضلات باشد، در زمینه فرونشست زمین نیز باید مدیریت ارشد استان و مدیریت شهری به یک گفتمان واحد برسند.

صالحی خاطرنشان کرد: در گفتمان واحد ابتدا باید مسئله را صحیح تعریف کنیم، سپس راهکارها ارائه شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری چنین جلسات و اجتماعاتی برای یافتن راهکار مناسب، گفت: آیا نسبت به بازگشایی چهار نوبت زاینده‌رود در طول ۶۰ روز گذشته که بی‌سابقه بوده، پایش اطلاعاتی انجام شده است که این اقدام در احیای سفره‌های زیرزمینی اثر بخش است؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از بین بردن امید مردم، شاید ده‌ها برابر بیشتر از مشکل فرونشست زمین تبعات داشته باشد، بنابراین باید تلاش کنیم یک گفتمان قاطبه، صحیح، مسئله‌محور و علمی در این زمینه مطرح شود.

ضرورت توسعه متوازن فضای سبز اصفهان

امیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: برای مسائلی همچون فرونشست زمین دنبال معجزه می‌گردیم، این در حالی است که اگر برای رفع مشکلات، گام به گام حرکت کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: باید بدانیم که شهر اصفهان مانند بخش کشاورزی و صنعت، دارای سهم و حقابه است، البته مسابقه برداشت از آب نیز با یکدیگر نداریم؛ لذا حتی توسعه فضای سبز اصفهان هم باید متوازن باشد که در این راستا طبق آخرین اقدامات، بر سیستم آبیاری بهره‌ور و هوشمند برای شهرداری تاکید شده است.

وی تصریح کرد: شهرداری ۳۵ هزار چاه جذبی در سطح شهر دارد که کف‌روبی و ترمیم آنها مهم است، لذا باید اقداماتی را در زمان‌هایی که آب بازگشایی می‌شود به نفع بستر رودخانه و جذب آب برای سفره‌های زیرزمینی انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: باید یکی از مصوبات سفر ریاست جمهور این باشد که کمیته‌ای متشکل از افراد علمی، متخصص، مدیران اجرایی استان و فرا استان تشکیل شود و واقعیت موضوع را به صورت ویژه بررسی، مستند و گزارش کنند.

وی ادامه داد: پویش «هر اصفهانی یک چاه جذبی» برای جمع‌آوری آب باران و آب خاکستری نیز باید راه‌اندازی کنیم، چرا که اصفهانی‌ها این ظرفیت را دارند که هر کدام یک چاه در منازل خود حفر کنند و از آن به نفع شهر و شهروندان بهره ببرند.

نظر شما