شناسهٔ خبر: 54300295 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

سالانه سه هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند/ دریافت کارت اهداء عضو با پیامک

رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص استان در مراسم گرامیداشت اهدا عضو با بیان اینکه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی، موثرترین روش ثابت شده نجات جان بیمارانی است که از نارسایی پیشرفته ارگانهای حیاتی بدن رنج می برند. گفت: بیمار نیازمند به اهدای عضو بیماری است که به دلیل عدم فعالیت مناسب یکی از ارگانهای حیاتی (قلب، ریه، کبد، لوزالنعده و کلیه) در لیست انتظار پیوند می باشد و در هیچ کجای دنیا هیچ درمانی غیر از پیوند اعضا برایش وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا بیرجند، دکتر وجیه الله رئیسی تصریح کرد: به جز کلیه و بخش کوچکی از کبد و یا یک لوب ریه که قابل اهدا از زنده به زنده می باشد، تنها منبع فراهم آوری اعضای پیوندی برای نجات جان این بیماران، ارگانهای افراد مرگ مغزی شده می باشد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه با اعلام اینکه استاد ایرج فاضل پدر اهدا عضو ایران در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ نخستین فتوا پیوند و اهدا عضو از افراد مرگ مغزی را از امام خمینی (ره) دریافت کردند. گفت: ۱۰سال بعد قانون اهدا عضو در مجلس تصویب شد .

دکتر رئیسی با بیان اینکه در ایران بالغ بر ۲۵ هزار بیمار چشم انتظار پیوند و تولدی دوباره هستند افزود: از این بین روزانه ۷ تا ۱۰ نفر و یا به عبارتی هر ۲-۳ ساعت یک نفر و به بیانی دیگر سالانه سه هزار نفر از آنها به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند .
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۵-۸ هزار انسان با مرگ مغزی فوت میکنند و از این بین حدود سه هزار نفر آنها قابلیت اهدا دارند تصریح کرد: متاسفانه کمتر از یک سوم آنها به اهدا میرسند و دو سوم دیگر موجب خاکسپاری هفت هزار عضو پیوندی در سال میشوند .
رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه گفت: در سال ۱۳۹۹ ایران با شاخص اهدا عضو ۳/۱۴ رتبه نخست آسیا را داشته است .که با شیوع کرونا افت شدید پیدا کرده است و این شاخص تا عدد ۷ کاهش یافته است .البته در سال ۱۴۰۰ شاخص اهدا عضو در ایران به ۱۰ رسیده است که این میزان کم است و باید افزایش پیدا کند .
دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: در استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ شاخص اهدا عضو ۸.۷  بوه است که پایینتر از میانگین کشوری می باشد.
وی با اعلام اینکه برای دریافت کارت اهدای عضو می توانید شماره کدملی را به "۳۴۳۲" پیامک کنید افزود: داشتن کارت اهدا عضو ۹۰ درصد احتمال رضایت خانواده فرد مرگ مغزی برای اهدا را بالا میبرد. که حدود ۱۰ در صد بزرگسالان در ایران دارای کارت اهدا عضو هستند و روزانه حدود ۳۰۰-۳۵۰ نفر کارت اهدا عضو دریافت میکنند.
رئیس مرکز جامع درمان بیماریهای خاص دانشگاه  ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حدود ۲۵۰ نفر گیرنده عضو در فاصله سال های ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۱ وجود دارند که ۲۱۶ نفر پیوند کلیه، ۲۱ نفر پیوند کبد، ۹ نفر پیوند قلب و ۲ نفر پیوند مغز استخوان انجام داده اند
دکتر رئیسی بیشترین آمار بیماران اهدا کننده عضو بر اساس علت بیماری را به ترتیب شامل موارد تصادفی، سکته مغزی هموراژیک و سقوط از ارتفاع عنوان کرد و گفت: بیشترین آماربیماران اهدا کننده عضو بر اساس محدوده سنی افراد بین ۱۶ تا ۴۰ ساله است.
وی برنامه های انجام شده جهت راه اندازی واحد فراهم آوری و بخش پیوند را اختصاص فضای بستری بیماران جهت پیوند در بیمارستان رازی، اعزام نیروهای پزشک، پرستار، اتاق عمل و هوشبری جهت گذراندن دوره آموزشی به تهران و مشهد، درخواست و تهیه تجهیزات جهت بخش پیوند بیمارستان رازی و تشکیل پرونده جهت بیماران در انتظار پیوند دانست.

نظر شما