شناسهٔ خبر: 54300232 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفر محرمانه هیئت ارشد سودانی به اراضی اشغالی/ فشار آمریکا برای تعلیق موقت روابط تل‌آویو- خارطوم

حمید محمدطاهری

منابع خبری عبری از سفر محرمانه یک هیئت بلند پایه سودانی به اراضی اشغالی با هماهنگی موساد خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" فاش کرد که یک هیئت بلند پایه سودانی طی هفته گذشته و به صورت محرمانه به اراضی اشغالی سفر کرد.

این روزنامه به نقل از سایت فرانسوی "Intelligence Online" در این باره گزارش داد: این سفر طبق عرف معمول با هماهنگی وزارت خارجه دولت اسرائیل صورت نگرفته و توسط موساد ترتیب داده شده است.

یسرائیل هیوم در ادامه به نقل از وبسایت "جویش اینسایدر" نوشت: وزارت خارجه آمریکا به مقامات اسرائیل اعلام کرده است که مخالف برقراری روابط میان تل‌آویو و سیستم دولت نظامیان در سودان است؛ چراکه واشنگتن مخالفت تسلط نظامیان بر قدرت در خارطوم است.

"جویش اینسایدر" به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت: ما از اسرائیل می‌خواهیم که به ما و جامعه بین‌المللی بپیوندد و رهبران نظامی سودان را تحت فشار قرار دهند تا قدرت را به یک دولت انتقالی غیرنظامی واگذار کنند.

 این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن کمک‌های معوق خود به دولت سودان را تا زمان بازگشت قدرت به یک دولت غیرنظامی از سر نخواهد گرفت.

این منبع افزود: آمریکا کمک‌های خود به دولت سودان را تا زمان بازگشت قدرت به یک دولت غیرنظامی در آن کشور تمدید نخواهد کرد.

کمک‌های آمریکا به دولت وقت سودان به ریاست عبدالله حمدوک،‌ نخست وزیر سابق سودان در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل وعده داده شده بود.

در اکتبر ۲۰۲۰، اسرائیل و سودان با میانجیگری آمریکا، عادی سازی روابط خود را اعلام کردند و در ژانویه ۲۰۲۱، دولت سودان اعلامیه "توافقنامه ابراهیم" را امضا کرد.

اکتبر ۲۰۲۱ کودتای نظامی در سودان رخ داد و عبدالفتاح البرهان، رئیس ستاد ارتش، دولت مدنی و شورای موقت حاکم را که از زمان سرنگونی عمر البشیر، دیکتاتور سابق سودان فعالیت می‌کرد را منحل ساخت.  

این سایت افزود: دولت بایدن رژیم جدید سودان را تحریم کرد و این وضعیت متناقضی را به وجود آورد که در آن آمریکا،  اسرائیل را برای تعلیق روند عادی سازی و برقراری روابط دیپلماتیک با سودان تحت فشار قرار داده است.

پنجشنبه گذشته، الی کوهن، عضو کنست اسرائیل، که اولین وزیر اسرائیلی(وزیر وقت ارتباطات) بود که به خارطوم سفر کرده بود، با تام نایدز، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی دیدار کرد و با وی در مورد اهمیت راهبردی تکمیل پروژه روند عادی سازی بین اسرائیل و سودان گفتگو کرد.

یسرائیل هیوم همچنین فاش کرد که الی کوهن، وزیر اطلاعات دولت بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه گذشته با سفیر آمریکا در اراضی اشغالی دیدار کرد و از وی خواست که با برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و سودان موافقت کند.

طبق این گزارش، کوهن از آمریکا خواسته است که توافق عادی سازی روابط با سودان را با موضع واشنگتن در قبال کودتای نظامی در این کشور مرتبط نکند.

رژیم صهیونیستی ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در واشنگتن توافقنامه برقراری روابط دیپلماتیک با امارات و بحرین را با نظارت و حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا امضا کرد که به "توافقنامه ابراهیم" معروف است.

امارات نخستین کشور عربی در حاشیه خلیج فارس و پس از اردن و مصر سومین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی توافقنامه عادی سازی روابط را امضا کرد. پس از این کشور نیز بحرین، سودان و مراکش توافقنامه عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی منعقد کردند.

انتهای پیام

نظر شما