شناسهٔ خبر: 54299186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

قدرت پهپادی ایران در اعماق صدها متری زمین به نمایش گذاشته شد

پایگاه سری ارتش

قدرت موشکی و پهپادی، دو بال توانمند جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و تمامیت ارضی کشور است؛ قدرتی که حالا علاوه بر استفاده داخلی، ابعاد صادراتی قابل‌توجهی نیز پیدا کرده است و کارخانجات تولیدی تسلیحات ایرانی در خارج از کشور، نگاه کشورهای منطقه به ایران را دچار تحول کرده است. اخبار پایگاه سری پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته به صدر اخبار آمد نیز در ادامه انباشت قدرت در نیروهای مسلح کشورمان قابل‌توجه است؛ اقدامی که همزمان با خبرهایی درخصوص پارچین که مقامات ایران تاکنون به آن واکنش نشان نداده‌اند، دست برتر ایران را در توانایی موشکی و پهپادی به نمایش گذاشت. روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته با انتشار جزئیاتی از انفجار در سایت هسته‌ای حساس پارچین از قول منابع ایرانی و آمریکایی گزارش کرد که حادثه روز چهارشنبه نتیجه یک حمله پهپادی به ساختمانی در مجتمع فناوری نظامی پارچین بوده است. بنابر این گزارش، الگوی این حمله با حملات قبلی رژیم‌صهیونیستی به مراکز حساس ایران مطابقت دارد. در این حمله یک نفر کشته و یک نفر زخمی شده است. منابع ایرانی که نیویورک‌تایمز می‌گوید اجازه نداشتند به‌طور علنی دراین‌باره صحبت کنند گفته‌‌اند که زمان حمله چهارشنبه عصر بود. آن‌ها می‌گویند در این حمله از «پهپادهای کوادکوپتر انتحاری» استفاده شده است. بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، این حمله با الگوی حملات گذشته رژیم‌صهیونیستی به ایران و لبنان مطابقت دارد. این روزنامه حمله پارچین را در ادامه جنگ پنهان تهران و تل‌آویو ارزیابی کرده است.

صاحب‌خبر -

صدها پهپاد ارتش در اعماق زمین
اگرچه رسانه‌ها و مقامات ایران پیشتر تایید کرده بودند که در حادثه پارچین علاوه بر کشته شدن مهندس احسان قدبیگی، یکی از همکاران او هم زخمی شده است اما ادعای حمله به این سایت هنوز مورد تایید قرار نگرفته است و در فاصله کوتاهی از این اخبار، قدرت پهپادی ایران در اعماق زمین به رخ دشمنان کشیده می‌شود.
پایگاه پهپادی راهبردی313 ارتش جمهوری اسلامی ایران که حالا مورد توجه قرار گفته است، با انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی ایرانی، مسلح به سامانه‌های موشکی و بمب‌های بومی و سامانه‌های جنگ الکترونیک روز گذشته مورد بازدید سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت.
این پایگاه یکی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با سطح امنیتی موردنیاز در مناطق مختلف مرزی ازسوی ارتش طراحی و گسترش یافته‌اند. برخورداری از پایگاه‌های پهپادی و موشکی در نقاط مرزی می‌تواند دشمن را از هرگونه تحرکی بازدارد. قدرت دفاع از مرزها با بهره‌گیری از این سطح از توانمندی نکته‌ای قابل‌تامل است که گویا دشمنان نیز به آن واقف‌اند. در این پایگاه، پرنده‌های بدون سرنشین راهبردی ارتش شامل بیش از یکصد فروند پهپادهای کمان22، کمان12، ابابیل5، مهاجر6، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند.
رونمایی از پهپاد و موشک کروز «حیدر»
ازجمله دستاوردهای جدید ارتش در پایگاه313، موشک «حیدر1» برای افزایش برد کمان22 و اجرای عملیات دورایستا و پهپاد کروز «حیدر2» برای افزایش برد و توان عملیاتی پهپادی است که امکان حمل پهپاد کروز روی پهپادهای راهبردی نیز فراهم شده است. در جریان بازدید سرلشکر باقری از این پایگاه ارتش، دو دستاورد جدید ارتش که برای نخستین‌بار به نمایش درآمد، حائز اهمیت بالایی است. موشک کروز حیدر۱ قابل حمل ازسوی پهپاد کمان-۲۲ نهاجا و فطرس معرفی شده است. براساس اطلاعات اعلام‌شده، این موشک ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و سرعت آن در لحظه اصابت به هدف، ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این موشک اولین موشک کروزی است که قابلیت شلیک از پهپاد را دارد. دومین دستاورد، پهپاد کروز حیدر-۲ است که یک پهپاد محمول بر بالگرد است و پیش از این نیز تصاویری از آنکه روی بالگرد ۲۱۴ هوانیروز نصب شده بود، منتشر شده است. در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه ماموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند. مداومت پروازی طولانی‌مدت، ارتفاع بالا، عمق عملیاتی قابل‌ملاحظه، قابلیت حمل انواع تسلیحات ضد هوایی و ضد سطحی نقطه‌زن و دورایستا، توان بالای حمل سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک، برخورداری از سامانه‌های خودمراقبتی، ناوبری و ارتباط امن از ویژگی‌ پهپادهای آماده عملیات پایگاه راهبردی 313 ارتش است.

این پهپاد‌های بومی و ایرانی با انواع مهمات با کاربردهای مختلف، ترکیبی از پرنده‌های طراحی شده و ساخت ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان است که در پایگاه راهبردی 313 به‌عنوان یکی از پایگاه‌های به‌کلی سری ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر شده است.

از کمان 12 تا کمان 22
پهپاد کمان ۲۲ و کمان 12 نیز از دیگر پهپادهای حاضر در پایگاه سری ارتش است. کمان 22 با طول ۶.۵متر، ۲.۵متر ارتفاع و طول بال ۱۷متر یکی از مدرن‌ترین پهپاد‌های ساخت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قابلیت چندمنظورگی بوده که در رژه روز ارتش امسال برای اولین‌بار رونمایی شد. نخستین تصاویر از این پهپاد ششم اسفند۹۹ منتشر شد. این پهپاد می‌تواند محموله‌های گوناگونی را با مداومت پروازی بالاتر از ۲۴ساعت تا برد ۳۰۰۰کیلومتری حمل کرده و اهداف دوردست را شناسایی، مراقبت و از آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری و همچنین عکس‌برداری کند.  نسخه پیشین این پهپاد کمان۱۲ نام داشت که می‌توانست پرتابگر راکت‌های ۷۰میلی‌متری، موشک ضدزره، بمب‌های هوشمند و هدایت‌شونده قائم و موشک الماس با برد ۸کیلومتر را برای انجام حمله علیه اهداف زمینی حمل کند. بهمن ۹۹ امیر نصیرزاده، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اعلام کرد که این پهپاد توان حمل ۳۰۰کیلوگرم تسلیحات را دارد.

باقری: پهپاد روزبه‌روز جایگاه بالاتری پیدا می‌کند
در ادامه این بازدید، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در جمع فرماندهان ارتش و فعالان عرصه طراحی و تولید پهپادهای ارتش، گفت: در نبردهای امروز در عملیات‌های گوناگون دفاعی، تهاجمی، زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی و در ابعاد دفاعی، تهاجمی، انهدامی، شناسایی، مراقبتی، جنگ الکترونیک، حمل محموله و ده‌ها ماموریت دیگر، پهپادها روزبه‌روز جایگاه بالاتری در میان تجهیزات و روش‌های نبرد پیدا می‌کنند. باقری که حالا پس از حضور در اعماق صدها متری زمین و در یکی از پایگاه‌های ارتش قدرت پهپادی ارتش را استثنایی اعلام می‌کند، در هفته‌های اخیر نیز بارها درخصوص اهمیت و ضرورت توان پهپادی سخن گفته است.
وی در هفته‌های اخیر حتی با سفر به کشور تاجیکستان کارخانه تولید پهپاد ایرانی ابابیل-2 را در این کشور افتتاح کرد که پس از اتمام تحریم‌‌های تسلیحاتی کشورمان، گام بلندی در صادرات تسلیحات است که می‌تواند نقش فزاینده‌ای در سیاست خارجی و برخورداری اقتصادی کشور از این حوزه داشته باشد. از سویی استفاده روزافزون از پهپاد در جنگ‌ها و درگیری‌ها نشان می‌دهد که هر کشوری که در آینده از این توان برخوردار باشد می‌تواند معادلات را به نفع خود تغییر دهد؛ جمهوری اسلامی ایران نیز در سوریه و عراق به شکل عملیاتی با ضرورت توان پهپادی مواجه شد که حالا ثمره آن را می‌بینیم.
سرلشکر باقری همچنین در این خصوص اضافه کرد: آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم و قبل‌تر از آن در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و عراق تجربه شد و سایر نبردهای دهه اخیر، بیانگر این است که جایگاه پهپاد جایگاهی استثنایی و به‌شدت در حال رشد است. ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم. وی ادامه داد: در کنار این‌ها، صنعت دفاعی هم پابه‌پا مشغول کار است و کمک‌ می‌کند. نه فقط پهپاد بلکه همه تجهیزات موردنیاز برای ساخت یک پهپاد و تسلیحات در کشور ما و در نیروها در حال ساخت است. رییس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: حقیقتا ما در هر موردی باید صحنه نبرد محتمل را با بازی جنگ هوشمندانه، دقیق و بی‌طرفانه نه تبلیغاتی و جانبدارانه بررسی کنیم و اگر به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تحولاتی داریم، شجاعانه وارد شویم. تلاش کنیم و این تحول را برای بازدارندگی در مقابل دشمن ایجاد کنیم. این‌ها با روش، تجهیزات و امکانات گذشته امکان‌پذیر نیست و باید با امکانات و روش‌های جدید این اتفاق رخ دهد؛ بنابراین پهپادهایی که امروز دیدیم می‌تواند چنین نقشی را به‌خوبی ایفا کند. ما هیچ‌وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم، دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم، چشمان‌مان باز است و دائما هوشیار و مراقب هستیم.

موسوی: ارتقای توان پهپادی توقف‌ناپذیر است
علاوه‌بر سرلشکر باقری، امیر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی۳۱۳ گفت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای توان رزمی خود به هر اندازه‌ای که نیاز باشد تلاش می‌کنند و برای تحقق این هدف، در همه حوزه‌ها به‌ویژه در بخش قابلیت‌های پهپادی با اتکا بر توانمندی‌های بومی و جوانان، پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند تا امروز که بخشی از آن‌ها را که مجهز به انواع تسلیحات و تجهیزات بومی ایرانی است در اینجا ملاحظه کردید. بزرگ‌ترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه آن چیزی را که برای دفاع از کشور و انجام ماموریت نیاز داریم خودمان فراهم می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه ارتقای توان رزمی ازجمله ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست.
فرمانده کل ارتش تصریح کرد: خدا را شاکریم که می‌توانیم از ملت مقاوم و قوی خودمان به‌خوبی دفاع کنیم و امیدواریم بتوانیم با روی سفید از این مسوولیت بیرون بیاییم. انواع پهپاد‌ها الان در نیرو‌های مسلح از جمله در ارتش مشغول انجام ماموریت هستند؛ از پهپاد‌های کوچک تا بزرگ‌ترین آن‌ها که «کمان ۲۲» است که این‌ها هرکدام ماموریت متنوعی دارند. برای ماموریت‌های محلی، تاکتیکی و راهبردی، ما به انواع پهپاد‌های شناسایی، رزمی، انهدامی، اسکرامبل و... نیاز داریم که ماموریت‌ها را بتوانند انجام دهند.
امیر سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: نیاز به تقویت پهپاد دورپرواز با مداومت پروازی بالا و توان حمل بالای مهمات برای زدن اهداف راهبردی، باعث شد که ارتقای قابلیت پهپاد‌های موجود و تجهیز به انواع موشک‌ها و بمب‌ها با برد‌های مختلف را در دستورکار خود قرار دهیم و با کمک جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص مسیر خوداتکایی را با طراحی و تولید انبوه پهپاد‌ها ادامه خواهیم داد.
در شرایطی که دشمنان در روزهای اخیر با رزمایش‌ها و تهدیدها به‌دنبال فشار به ایران هستند و همزمان با انجام ترور در داخل کشور، نمایش قدرت پهپادی ایران در روز گذشته زمینه‌های هرگونه شرارت علیه ایران را هدف گرفته و به دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود از ظرفیت بالا و پنهانی برخوردار است که در صورت لزوم از آن بهره خواهد گرفت.

نظر شما