شناسهٔ خبر: 54298544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

S.N.S.F ؛ پاسدارانِ خلیج فارس

یونان در بحبوحه جنگ اوکراین و روسیه، نفتکش روسی حامل نفت ایران را به پشتوانه آمریکا توقیف کرد اما ... .

صاحب‌خبر -

چهارشنبه هفته پیش یونان در اقدامی هماهنگ با آمریکا و در پی درخواست دستگاه دادگستری این کشور، محموله نفتکش تحت پرچم ایران را در اختیار آمریکا قرار داد تا نفت ایران در راستای ادامه سیاست فشارحداکثری و اعمال دنباله دار تحریم‌ها به آمریکا و به هزینه دولت بایدن به خاک آمریکا منتقل شود.

نفتکش روسی لارا (با نام قبلی پگاس) حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود که روز ۲۶ فروردین امسال در آب‌های یونان توقیف شد.

به نوشته رویترز، محموله نفت ایران به یک نفتکش دیگر به نام «آیس انرژی» منتقل شده که با پرچم لیبریا فعالیت می‌کند و متعلق به شرکتی یونانی به نام «دیناکوم» است که دولت آمریکا آن را اجاره کرده و به طرف این کشور درحال حرکت است.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

یونان در بحبوحه جنگ اوکراین، نفتکش روسی حامل نفت ایران را به پشتوانه آمریکا توقیف کرد اما ...

این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه قبل از اقدام آمریکا و یونان به توقیف نفتکش ایرانی در نشست داووس  بازگشت تهران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را متقابلا با بازگشت ما به فعالیت‌های اقتصادی بین المللی مرتبط دانست و گفت:  هنوز به جایی نرسیده ایم که بتوانیم به طرف آمریکایی اعتماد کنیم و متقاعد نشده ایم که رفتارش تغییر کرده است. تفاوت دولت بایدن و ترامپ باید نشان داده شود، اما سیاست فشار حداکثری همچنان وجود دارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_16114359"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8146733/16114359?width=400&height=300"></script></div>
 
بازتاب های  توقیف دو فروند نفتکش متخلف یونانی در فضای مجازی

ایران، اما در واکنش به این نفتکش ربایی، ضمن احضار کارداران یونان (عامل ربایش نفتکش) و سوئیس (به عنوان حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران) و رساندن مراتب اعتراض به آن‌ها، روز جمعه ششم خرداد در اقدام عملیاتی نیروی دریایی سپاه پاسداران (ندسا) دو نفتکش یونانی «پرودنت واریور» و «دلتا پوزئیدون» با پرچم یونان و تحت مالکیت این کشور را در آب‌های خلیج فارس و مناطق ماموریتی خود توقیف کرد.  

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

ندسا درست در این دو نقطه نفتکش های یونانی را توقیف کرد

منابعی می‌گویند هنوز ۱۷ نفتکش یونانی دیگر در خلیج فارس وجود دارند

محدوده عملیاتی خلیج فارس از سال ۱۳۷۴ در حوزه استحفاظی نیروی دریایی سپاه پاسدران بوده و بر پایه مأموریتی که برای نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس از سوی فرماندهی کل قوا تعیین شده، این نیرو خلیج فارس را به ۵ منطقه جداگانه تقسیم کرده؛ نیروی دریایی سپاه پاسداران در هر یک از این مناطق نیز یک منطقه دریایی ایجاد نموده که پایگاه‌های دریایی کوچکتری را شامل می‌شود.

در هر یک از این مناطق پنجگانه علاوه بر شناور‌های تندرو، یگان موشکی ساحل به دریا، گروه‌های پدافند ضد هوایی مستقل، یگان ویژه، یگان‌های تکاور و تفنگدار دریایی مستقر هستند و مأموریت حفاظت از جزایر، سواحل، فلات قاره، سکو‌های نفتی و عبور و مرور در تنگه هرمز را بر عهده دارند.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

مناطق پنجگانه ندسا در خلیج فارس

تمامی مناطق پنجگانه (منطقه یکم صاحب‌الزمان،  منطقه دوم نوح،  منطقه سوم امام‌حسین،  منطقه چهارم ثارالله(علیهم‌السلام) و منطقه پنجم نازعات زیر نظر سردار تنگسیری فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه پاسدارن است که مهم‌ترین قرارگاه دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین دو پایگاه مستقل دریایی در دریای مکران، جاسک و چابهار و زیر مجموعه‌های مختلفی دارد که ماموریت یکی از آن‌ها یعنی «SEPAH NAVY SPECIAL FORCE» «S.N.S.F»  حفاظت از کشتی‌های تجاری ایران برای مقابله با دزدی دریایی و ایمن‌تر شدن آب راه‌های خلیج فارس است.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

جزیره فارور محل استقرار نیروهای "S.N.S.F"

یگان نیرو‌های ویژه دریایی سپاه پاسداران که در گذشته با عنوان گردان‌های تفنگدار در جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ حضور داشت، پس از فرمان رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۷ با همت سردار شهید محمد ناظری با عنوان رسمی نیرو‌های ویژه دریایی سپاه پاسداران در جزیره «فارور» تاسیس شد.

جزیره فارور محل استقرار این تیپ در فاصله ۴۵ کیلومتری از بندرلنگه در غرب استان هرمزگان قرار دارد و به دلیل موقعیت سوق الجیشی این جزیره، استقرار یگان نیرو‌های ویژه دریایی سپاه در آن قدرت انعطاف و تحرک زیادی برای کنترل مبادی ورودی و خروجی خلیج فارس به این یگان داده است.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

نیروهای S.N.S.F ندسا

اعضا این نیروی ویژه از نخبگان نظامی ایران و گلچینی از تمام نیرو‌های سپاه پاسداران هستند و قابلیت مقابله و هجوم به دشمن را از راه دریا، خشکی و هوا دارند؛ هر نیرو مواردی مثل غواصی، چتربازی، زندگی در شرایط سخت، کار در ارتفاع، بقا، انواع تیراندازی، حفاظت از شناور، تصرف ساحل، تسخیر شناور، رهایی گروگان، جنگ شهری، تک تیراندازی و تخریب را فرا می‌گیرند.

در کنار این مهارت‌ها استفاده این نیرو‌ها از استاندارد‌های روز، سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته و همچنین آموزش‌های کاملاً به روز باعث متفاوت شدن آن‌ها شده‌است.

بیشتر بخوانید:

  • ناگفته هایی از یگان ویژه نیروی دریایی سپاه/ نخبگان نظامی S.N.S.F چه تمریناتی می‌بینند + فیلم
  • همراه با نیروهای ویژه دریایی سپاه + فیلم
  • مانور تکاوران نیروی دریایی سپاه + فیلم

 دلیل استفاده از اسامی و القاب به زبان انگلیسی در این گروه (S.N.S.F) نیز به این دلیل است که تشخیص  حضور این افراد و نیرو‌ها در آب‌های بین‌المللی و آزاد و در مواقع رودررویی روزانه با تمامی کشتی‌های ایرانی و خارجی در خلیج فارس آسان باشد.

(S.N.S.F)‌ها تاکنون ماموریت‌های موفقیت آمیززیادی داشته اند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازپس‌گیری کشتی‌های ایرانی ایران جوان و دیانت در خلیج عدن از دست دزدان دریایی در سال ۱۳۸۷ و  بازداشت ۱۰ تفنگدار دریایی آمریکایی در دی ۱۳۹۴ در نزدیکی جزایر فارسی اشاره کرد.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

ملوانان آمریکایی بازداشت شده در خلیج فارس

 تصاویر ملوانان بازداشت‌شده و زانو زده که به نشانه تسلیم دست‌هایشان را روی سرشان گذاشته بودند، بازتاب فراوانی در رسانه‌های بین المللی داشت و به نوعی به دنیا نشان داد که حاکم بلامنازع آب‌های خلیج فارس کیست.

بیشتر بخوانید:

  • گرفتن ملوانان آمریکایی در خلیج فارس از قبل با آمریکایی ها هماهنگ شده بود+ فیلم
  • گریه وحشت کماندوهای آمریکایی پس از دستگیری توسط سپاه پاسداران + فیلم
  • از لحظه دستگیری تفنگداران آمریکایی تا ضیافت شام با دوغ ایرانی + فیلم و عکس
  • اشک‌های تفنگداران آمریکایی چگونه در جزیره فارسی سرازیر شد؟+تصاویر

توقیف دو شناور تفنگدران دریایی نیروی دریایی آمریکا باوجود حضور ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا و ناوگروه هواپیمابر «شارل دو گل» فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه اتفاق افتاد؛ البته همزمان با عملیات نیرو‌های ایرانی، ناو گروه هواپیمابر آمریکایی اقدام به اعزام نیرو و پرواز بر روی جزیره فارسی کرد و آرایش نظامی به خود گرفت که با هشدار شدید نیرو‌های سپاه پاسداران مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

  • توقیف «نفتکش انگلیسی» توسط کدام یگان «سپاه» صورت گرفت؟ + تصاویر و جزئیات
  • پرچم ایران اسلامی حتی در ناو انگلیسی هم بالاست

توقیف نفتکش انگلیسی استنا امپرو در منطقه خلیج فارس واقع در تنگه هرمز دیگر اقدام تاثیر گذار دیگر (S.N.S.F)‌ها بود که تیر ۹۸ در واکنش به توقیف نفتکش «گریس ۱»  ۱۵ روز بعد از توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در دریای مدیترانه و آب‌های سرزمینی جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی انگلیس و حدود ۷۲ ساعت پس از فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر بی‌جواب نماندن خباثت انگلیسی‌ها در ماجرای دزدی دریایی‌شان انجام شد.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

نفتکش انگلیسی استنا امپرو توقیف شده در خلیج فارس

توقیف نفتکش انگلیسی از سوی نیرو‌های ویژه دریایی سپاه پاسداران در حالی بود که به گفته سخنگوی سپاه پاسداران این نفتکش پس از بی توجهی به هشدار‌ها و تذکرات یگان دریایی سپاه پاسداران و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن ۲ فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیرو‌های خودی متوقف و جهت بررسی‌ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.

S.N.S.F سپاه الهه خلیج فارس

سردار شهید ناظری (تصویر راست) و سردار عمویی (تصویر چپ) 

این اقدامات تنها گوشه‌ای از تلاش‌های یگان ویژه دریایی سپاه پاسداران بودند که پس از شهادت شهید ناظری در سال ۹۵  به تیپ ارتقاء یافت و اکنون با عنوان تیپ نیرو‌های ویژه تکاوری اباعبدالله (ع) نیروی دریایی سپاه پاسداران به فرماندهی سردار عمویی در حال انجام ماموریت‌های محوله است.

بیشتر بخوانید:

  • دریاداری که آمریکا را به زانو درآورد

ماموریت‌های محوله‌ای که در لحظه، ورق بازی را مثل آنچه اخیرا رخ داد به نفع ایران برمی‌گرداند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

نظر شما