شناسهٔ خبر: 54297194 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وقتی آزمون نگران است و طارمی پیام معنادار می‌دهد

تیم ملی در آتش سوء مدیریت فدراسیون فوتبال

صاحب‌خبر -
حامد جیرودی/  صعود تیم ملی فوتبال کشورمان از گروهش در جام جهانی 2022 قطر، آرزویی است که بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی آن را در سر دارند. هر چند که بسیاری از کارشناسان رخ دادن این اتفاق را سخت می‌دانند ولی همه علاقه‌مندان به تیم ملی، امیدوارند که اگر تیم ملی به مرحله بعد هم نرفت، حضور آبرومندانه‌ای در بزرگترین آوردگاه فوتبال جهان داشته باشد. خصوصاً اینکه از هم گروهی ایران با انگلیس و امریکا به عنوان سیاسی‌ترین گروه جام جهانی نیز نام برده شده و این نشان می‌دهد همه نگاه ویژه‌ای به بازی‌های ایران در گروه B دارند. اما یوزها در شرایطی باید در این رقابت‌ها حاضر شوند که می‌بایست مانند همه تیم‌های حاضر در جام جهانی تدارکات و آمادگی مناسبی داشته باشند اما پس از لغو بازی دوستانه ایران با اکوادور، بازی تدارکاتی با کانادا در خاک این کشور نیز به دلیل سیاسی‌کاری کانادایی‌ها و سم پاشی‌هایی که درباره حضور تیم ملی در این کشور شده بود، لغو شد؛ موضوعی که باعث شده تا تیم ملی در حال حاضر، هیچ دیدار قطعی شده‌ای برای فیفادی‌های خرداد ماه نداشته باشد؛ اتفاقی که با انتقاد سردار آزمون مهاجم لژیونر کشورمان همراه شد و این بازیکن بایرلورکوزن با ابراز امیدواری از اینکه در بازی‌های آینده این اتفاق‌ها نیفتد و ورزش را قاطی سیاست نکنند، به این اشاره کرد که حق تیم ملی نیست که نتواند بازی‌های بزرگ انجام دهد. در این بین، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی هم در انتقاد به وضع موجود تیمش گفت: «به نظر می‌رسد رتق و فتق امور مهم‌تری چون برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال موجب شده آماده‌سازی تیم ملی و برآورده کردن نیازهای فنی و تدارکاتی این تیم اولویت اول مسئولان مربوطه نباشد.» اما در حالی که تیم ملی اردوی خود را از فردا آغاز می‌کند، مهدی طارمی مهاجم ملی‌پوش کشورمان که فصل درخشانی را در پورتو پشت سر گذاشت و با این تیم به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی پرتغال رسید، درباره شرایط اردوی تیم ملی در توئیت معناداری نوشت: «کسی می‌دونه اردوی تیم ملی از کی شروع می‌شه؟»
طارمی در شرایطی به این نحو از بی‌برنامگی‌ها درباره تیم ملی اعتراض کرده است که مشخص نیست وضعیت یوزها برای ادامه راه دقیقاً به چه شکل خواهد بود. این در حالی است که تا ۴۰ روز قبل مدیران فدراسیون فوتبال از بازی با برزیل و آرژانتین سخن به میان می‌آوردند ولی حالا این تیم هیچ دیدار دوستانه‌ای در پنجره فیفادی ندارد و شاگردان اسکوچیچ در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند و از مسیر کانادا و ونکوور باید به سمت قطر و دوحه تغییر جهت بدهند و در خوشبینانه‌ترین حالت، شاید یک دیدار دوستانه را در این کشور برگزار کنند. اما نکته عجیب اینجاست که مدیران فدراسیون فوتبال در اتفاقات اخیر، خود را از هر گونه کوتاهی و اشتباه مبری می‌دانند. میرشاد ماجدی و هیأت رئیسه او به همراه حمید استیلی که مدیریت تیم ملی را بر عهده دارند، بعد از 2 ماه جست و جو و هماهنگی، نهایتاً توانستند دیداری را هماهنگ کنند که از همان روز نخست ایرادهایی به آن وارد بود که چرا ایران برای بازی تدارکاتی خود باید به کانادا برود؟ کشوری که کیلومترها از ایران و قطر دور است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تیم ملی در ادوار گذشته جام‌های جهانی( ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ )حدوداً ۱۰ بازی تدارکاتی انجام داده اما با مشکلات فعلی، ایران هنوز هیچ دیداری را انجام نداده است. با این حال، ماجدی انتقاد ساده اسکوچیچ را برنتابیده و آن را کم لطفی نامیده و تازه به این اشاره کرده بجز یکی دو نفر سایر اعضای هیأت رئیسه کمکی به مجموعه فدراسیون فوتبال نمی‌کنند؛ هیأت رئیسه‌ای که در روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره آن منتشر شده و خبر رسیده بعد از اینکه جلسه چهارشنبه هفته گذشته اعضای هیأت رئیسه به حد نصاب نرسید و برگزار نشد، به گزارش فارس اعضای هیأت رئیسه در اقدامی حیرت‌انگیز گویا امضاهای خود را از صورت جلسه‌های قبلی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با قیچی در آوردند و این مسأله باعث شده که حراست فدراسیون فوتبال نسبت به این اقدام عجیب ورود کند و قرار است پرونده‌ای در این خصوص در ارکان قضایی فدراسیون تشکیل شود. در این میان، حتی خبر پاره کردن صورتجلسه هیأت رئیسه فدراسیون منتشر و گفته شد یکی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در آستانه مجمع 10 خرداد و در شرایطی که درخواست عزلش مطرح شده، صورت‌جلسه هیأت رئیسه با امضای اعضا را پاره کرده و گزارش حرکت عضو هیأت رئیسه فدراسیون به کمیته اخلاق ارسال شده است. در این بین بهرام رضائیان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم گفت: «در شأن مسئولان فدراسیون نبود به خاطر گرفتن ویزا کانادا بروند.» جالب اینکه رضائیان هم انتقاد اسکوچیچ را این طور پاسخ داده است: «اسکوچیچ نفر اول تیم است و باید پاسخگو باشد. لغو شدن بازی با کانادا روی روحیه اسکوچیچ تأثیر گذاشته است. فدراسیون فوتبال بازی‌های تیم ملی را به مجمع بند نکرده است. کما اینکه تمام کارها انجام شد و این اتفاق هم رخ داد.» این صحبت‌ها و اتفاقات نشان می‌دهد که آتش اختلافات در فدراسیون فوتبال بدون رئیس شعله ور شده و آتش آن به چشم تیم ملی خواهد رفت. آتشی که دود آن را هواداران، کارشناسان و ستاره‌هایی مانند آزمون و طارمی دیده‌اند اما هیأت رئیسه و مسئولان فدراسیون آن را نمی‌بینند.

سجادی:موج سیاست‌زدگی در ورزش باید در نطفه خفه شود

مراسم گردهمایی مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های سراسر کشور دیروز با حضور سیدحمید سجادی برگزار شد. وزیر ورزش و جوانان در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم به لغو بازی تدارکاتی ایران و کانادا اشاره کرد و گفت: «کشور کانادا به تعهدات خود عمل نکرد و قطعاً این موضوع اثرات خوبی درپی نخواهد داشت و نگرانی‌های خود را از این موضوع به وزارت امور خارجه منتقل کرده‌ایم. نقش حمایتی و نظارتی ما ایجاب می‌کند پیگیر این اتفاق باشیم، چرا که فدراسیون‌ها پاره تن وزارت ورزش و جوانان هستند.» او افزود:«ناراحتی ما از این بابت نیست که کانادا این بازی را لغو کرده، چون در رنکینگ فیفا رتبه ایران از کانادا خیلی بهتر است. وزارت امور خارجه با چند کشور مذاکره کرده که بتوانیم بازی دوستانه انجام دهیم. تمام ظرفیت کشور در خدمت تیم ملی است و ورزش ایران فرصت حضور در جام‌جهانی را به راحتی به دست نیاورده که بخواهیم به آسانی آن را از دست بدهیم. واژه ژئوپلیتیک هم باید در بازنگری‌های منشور المپیک IOC مطرح شود که این موج جدید سیاست‌زدگی در ورزش در نطفه خفه شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما