شناسهٔ خبر: 54293412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به سمینار نسیم مهر در بردسیر

حکم به زندان داد اما خیران را دعوت کرد برای آزادی از حبس

کرمان – ایرنا- دادستان است و ناچار که در بسیاری از پرونده‌ها حکم به حبس دهد؛ گرچه می‌گوید امسال تاکنون در شهرستان بردسیر کرمان برای ۵۵ پرونده مجازات‌های جایگزین داده اما چاره چیست؛ یک جاهایی نمی‌توان حکم حبس نداد زیرا قانون دست قاضی را بسته است.

صاحب‌خبر -

در عین حال بانی همایشی شده است با عنوان نسیم مهر تا خیران و هرکسی که می تواند، کمک کند زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شوند و در این همایش نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر خوب حق مطلب را در وصف این اقدام بیان کرد.

شهباز حسن پور نماینده مجلس تاکید کرد: امروز جای خوشحالی و خرسندی است که یک مقام قضایی و کسی که خودش به لحاظ قانونی حکم برای زندانی صادر کرده امروز به لحاظ وظیفه انسانی و وجدانی برای آزادی زندانیان پیشقدم شده و در این راه از تمام توان خود مایه می‌گذارد.

افشین صالحی‌نژاد دادستان بردسیر و رییس هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان این شهرستان است که در این همایش طی روز شنبه که برای کمک به خانواده های زندانیان برگزار شد گفت: امسال ۵۵ نفر به قرارهای تعلیق تعقیب پیشگیرانه و به عبارتی مجازات‌های جایگزین محکوم شدند.

به گزارش ایرنا وی افزود: جرائم خرد و سرقت‌های ناشی از آسیب های اجتماعی در شهرستان رخ می دهد که باید برای پیشگیری از گسترش جرم در خانواده‌های زندانیان و جلوگیری از چرخه جرم حمایت های اجتماعی و روانشناختی از آنان صورت گیرد.

صالحی نژاد افزود: دستگاه قضا در مورد جرائم خشن قاطعانه و مصمم برخورد خواهد کرد و هیچگونه اغماض نخواهد داشت. ولی درموارد دیگر جرائم غیرعمد یا بدهکاری مالی به دنبال آزادی زندانیان است و متاسفانه در این مورد آمار مرتکبان قابل تامل است.

دادستان بردسیر ادامه داد: با توجه به افزایش آمار معتادان متجاهر، نیاز به یک کمپ ترک اعتیاد مجهز در بردسیر نیز داریم.

وی توضیح داد: کمپ مرکز استان می‌تواند سهمیه مشخصی از هر شهرستان را تقبل کند و متاسفانه این سهمیه پاسخگوی نیاز شهرستان نیست؛ لذا از نماینده مردم در مجلس خواهش می کنیم برای تاسیس و ایجاد این کمپ در بردسیر مساعدت شود.

این مسئول قضایی اظهارداشت: تصمیم گرفتیم تا پایان امسال حتی یک زندانی به دلیل جرائم غیرعمد در زندان نماند و برای تحقق این آرزو نیازمند کمک همه خیران و معتمدان شهرستان هستیم؛ همچنین به کمک خانواده های زندانیان برویم تا چرخه تکمیل جرم قطع شود.

به گفته وی در میان فرزندان زندانیان دانش آموزان ممتاز، مستعد، نخبه و قهرمانان ورزشی وجود دارد و باید این استعدادها سمت و سوی درست پیدا کنند.

صالحی نژاد در ادامه از پیگیری سیاست حبس زدایی، ایجاد درآمد پایدار برای انجمن، اشتغال زندانیان آزاد شده و نیز حمایت و اشتغال خانواده های آنان سخن گفت و یادآور شد: بردسیر به یک زندان یا بازداشتگاه موقت نیاز دارد تا رنج و هزینه رفت و آمد خانواده های زندانیان برای دیدار عزیزانشان کاسته شود.

به گزارش ایرنا در ادامه مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان بردسیر نیز گفت: این انجمن سه ماه قبل از عید شروع به کار کرد و تاکنون توانسته ۱۶ نفر که به خاطر بدهی در زندان بودند را آزاد کند.

 اسماعیل فخریان افزود: بردسیر  اینک ۲۱۲ زندانی دارد که صد نفر آنان شناسایی و نیازهای خانواده های آنان توسط انجمن تامین شده است.

وی از جمله این نیازها را خرید بخاری، تلویزیون، تبلت، پرداخت اجاره خانه و برگزاری کلاس های آموزشی و اهدای بسته های کمک معیشتی برشمرد.

فخریان افزود: برخی کارهایی که انجمن می خواهد در آینده انجام بدهد و نیاز به مساعدت همشهریان دارد، تجهیز و بهره برداری از معدن شن و ماسه اهدایی، ساخت و احداث دفتر انجمن و راه اندازی کارگاه پخت نان برای مجموعه تحت حمایت است.

وی در ادامه از همکاری شهرداری برای عقد قراردادهای خدماتی با انجمن قدردانی کرد و گفت: یکی از منابع درآمد انجمن قرارداد با شرکت ها، صنایع  و شهرداری هاست.

در ادامه این همایش فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفت: قبل از آنکه کسی گرفتار زندان شود به سراغ او برویم و به خانواده های در معرض آسیب سر بزنیم؛ مشکلاتشان را برطرف کنیم و نگذاریم مُهر زندانی و متخلف به آنان بخورد.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: بردسیر به دلیل برخورداری از بستر اشتغال در صنایع، کشاورزی و گردشگری و مجاورت با مرکز استان ظرفیت توسعه اشتغال و رفع بیکاری که یکی از زمینه های وقوع جرم است را دارد.

وی ادامه داد: البته توسعه صنعت، معدن و کشاورزی نیز می تواند زمینه بروز برخی جرائم را فراهم کند و اینگونه نیست که جوامع توسعه یافته از جرم و تخلف بری باشند؛ هرچه توسعه و اشتغال بیشتر شود نوع جرم نیز تغییر خواهد کرد.

سردار ناظری افزود: شاید نگاه غلط نزدیکی بردسیر به مرکز استان در سالیان دور باعث شده تا امروز یک سارق خرده پا در زندان کرمان در مجاورت قاچاقچیان و شبکه های جرائم گسترده قرار گیرد و او را به دام جرائم سنگین تر بیاندازد ؛ لذا ایجاد بازداشتگاه در بردسیر لازم و ضروری است.

وی با اشاره به وجود مرکز مشاوره انتظامی در استان از مسئولان خواست امکاناتی فراهم شد شود تا مشابه این مرکز در بردسیر نیز ایجاد شود.

به گزارش ایرنا نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی نیز در تقدیر از دادستان بردسیر گفت: امروز جای خوشحالی و خرسندی است که یک مقام قضایی و کسی که خودش به لحاظ قانونی حکم برای زندانی صادر کرده امروز به لحاظ وظیفه انسانی و وجدانی برای آزادی زندانیان پیشقدم شده و در این راه از تمام توان خود مایه می گذارد.

حسن پور افزود: آرزو داریم روزی برسد که بردسیر هیچ زندانی نداشته باشد و از روحانیت و دانشگاهیان می خواهم این مساله را ارزیابی کنند و راهکارهایی ارائه بدهند تا بتوانیم به این آرمان جامه عمل بپوشانیم؛ امید که بردسیر در آینده شهر بدون زندانی شود.

وی در ادامه گفت: ما باید در حوزه پیشگیری چنان عمل کنیم که کسی ناچار به ارتکاب جرم نشود.

به گفته وی کمک به همنوع در همه ادیان، مکاتب و جوامع به عنوان یک اصل مترقی پذیرفته شده و در این راه وظیفه حکومت اسلامی برای پیشگیری از وقوع جرم،  بیشتر و سنگین تر است و دین رهایی بخش اسلام تاکید بیشتری بر کمک به همنوع دارد.

حسن پور در ادامه از دادستان بردسیر خواست تا مکانی به عنوان بازداشتگاه اجاره شود و از امروز به بعد نیاز نباشد هیچ فردی به بازداشتگاه ها یا ندامتگاه های مرکز استان منتقل شود.

به گزارش ایرنا در ادامه این نشست تعدادی از نیکوکاران حاضر در جلسه برای جلب رضایت شاکیان از ۳۴ زندانی غیرعمد داوطلب شدند. همچنین دو فرد نیکوکار پنج هزار متر زمین به انجمن حمایت از زندانیان بردسیر اهدا کردند.

شهرستان بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد

نظر شما