شناسهٔ خبر: 54288722 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

لیگ قهرمانان اروپا

هیولاها در پاریس؛ رئال و لیورپول تکراری‌ترین فینال لیگ قهرمانان اروپا

صاحب‌خبر -

خیلی‌ها رئال‌مادرید را به‌خاطر بازگشت‌هایی که مقابل ۳‌غول بزرگ نفتی فوتبال اروپا داشت، تیم خوش‌شانسی می‌دانند اما خوش‌شانسی این نیست که در هر مرحله به قرعه چنین تیم‌هایی بخوری. در مقابل لیورپول که در مراحل حذفی قرعه‌های ساده به دست آورد و با بنفیکا، ویارئال و اینتر روبه‌رو شد، در دور گروهی به همراه اتلتیکو، میلان و پورتو در گروه مرگ قرار داشت. با توجه به همین شرایط می‌توان گفت برنده بازی امشب قطعا شایسته جام خواهد بود. لیورپولی‌ها دنبال انتقام فینال سال۲۰۱۸ و رئالی‌ها دنبال انتقام فینال ۴۰سال پیش در همین شهر پاریس هستند.

رکوردهای کارلتو

اگر کارلو آنچلوتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود، با ۴‌قهرمانی به‌عنوان سرمربی، به صاحب بیشترین عناوین در این رقابت‌ها تبدیل خواهد شد و زیدان و باب پیزلی که ۳‌بار قهرمان این جام شده‌اند را پشت‌سر خواهد گذاشت. این پنجمین باری است که کارلتو در فینال لیگ قهرمانان حاضر می‌شود. کسب پیروزی با رئال‌مادرید در فینال۲۰۲۲ مقابل لیورپول، کارلو آنچلوتی را به نخستین سرمربی تاریخ تبدیل می‌کند که ۲‌بار با بیش از یک‌باشگاه، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است. کارلتو اخیرا به نخستین سرمربی تاریخ فوتبال تبدیل شده که در هر ۵‌لیگ بزرگ اروپایی یعنی ایتالیا (میلان)، فرانسه (پاری‌سن‌ژرمن)، آلمان (بایرن‌مونیخ)، انگلیس (چلسی) و اسپانیا (رئال مادرید) قهرمان لیگ می‌شود. او هر لیگ را فقط یک‌بار برده. او امشب تبدیل به نخستین سرمربی تاریخ فوتبال خواهد شد که تیمش را در ۵‌فینال لیگ قهرمانان اروپا هدایت می‌کند. کارلتو دنبال رکوردشکنی و کسب چهارمین عنوان قهرمانی در مسابقات اروپایی است تا از این حیث در تاریخ فوتبال رکورددار شود.

مربیان مقابل تیم حریف

آمار یورگن کلوپ در مصاف با رئال؛ ۹‌بازی، ۳‌برد، ۲‌مساوی و ۴‌باخت. آمار آنچلوتی جلوی لیورپول؛ ۱۶بازی، ۸برد، ۳تساوی و ۵باخت که ۲‌رویارویی آن در فینال لیگ قهرمانان بوده. کارلتو یک فینال را با میلان مقابل این تیم کام‌بک خورد و از دست داد و فینال بعدی را برد.

یورگن کلوپ و کارلتو عملکردی کاملا مشابه در لیورپول و رئال‌مادرید دارند. هر دو موفق شده‌اند همه جام‌های ممکن را یک‌بار برای تیم‌شان به ارمغان بیاورند. هر کدام از دو تیم امشب ببرد، این طلسم را از میان خواهد برد و به جام تکراری خواهد رسید.

کلوپ بدشانس

رئال‌مادرید، میلان و پاری‌سن‌ژرمن با ۸۶امتیاز در این فصل امتیازات یکسانی در لیگ‌های داخلی جمع کردند و قهرمان شدند اما لیورپول با ۹۲امتیاز نتوانست به قهرمانی لیگ برتر دست یابد. قرمزها در ۴‌فصل از ۵‌فصل گذشته، لیگ برتر را بدون شکست خانگی به پایان رساندند و در فصول گذشته درنهایت فصل را با ۹۹، ۹۷ و ۹۲‌ امتیاز به پایان رسانده‌اند اما تنها یک‌بار عنوان قهرمانی را کسب کرده‌اند(۲۰-۲۰۱۹ با ۹۹‌امتیاز) و در ۲مورد دیگر جایگاه بهتری از دوم جدول به‌دست نیاوردند. فرگوسن در ۱۳‌قهرمانی خود به همراه منچستریونایتد تنها یک‌بار بیش از ۹۱‌امتیاز کسب کرد (فصل ۹۴-۱۹۹۳ با ۹۲‌امتیاز) و پس از آن فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ را نیز با ۹۱‌امتیاز و عنوان قهرمانی به پایان رساند که بهترین آمارش بود. یورگن کلوپ که در طول فصل حتی یک‌بار هم جایزه برترین مربی ماه لیگ برتر را کسب نکرده بود، امسال به‌عنوان برترین سرمربی فصل ۲۲-۲۰۲۱ لیگ برتر معرفی شد.

تقابل مربیان

آنچلوتی مقابل کلوپ؛ ۱۰‌بازی، ۴‌برد، ۳‌مساوی و ۳‌باخت. کارلتو در فصل ۱۴-۲۰۱۳ با رئال یک‌برد و یک‌باخت مقابل دورتموند کلوپ به دست آورد و راهی فینال شد و به قهرمانی رسید. این ۲‌مربی در فصل ۱۵-۲۰۱۴ در مرحله گروهی چمپیونزلیگ به‌عنوان سرمربی‌های ناپولی و لیورپول به مصاف هم رفتند؛ برد ۲بر صفر کارلتو و تساوی یک-یک در بازی برگشت در آنفیلد. تا به امروز ۴‌رویارویی ۲‌مربی هم در لیگ برتر به ثبت رسیده و کلوپ و آنچلوتی در دربی مرسی ساید به مصاف هم رفته‌اند. نخستین تقابل در جام حذفی با پیروزی لیورپول با نتیجه یک بر صفر به اتمام رسید که آن آخرین برد کلوپ مقابل کارلتو بود. مربی ایتالیایی در ۳‌دربی دیگر ۲‌تساوی و یک ‌برد داشت. کارلتو توانست با پیروزی بر کلوپ به روند ۲۱‌سال بدون برد اورتون مقابل لیورپول خاتمه بخشد.

هواداران میلان از کارلتو که سرمربی سابق تیم‌شان است درخواست کرده‌اند لیورپول را در فینال ببرد. دلیل این درخواست این است که اگر لیورپول قهرمان شود به رکورد ۷قهرمانی میلان در این تورنمنت می‌رسد؛ چیزی که میلانی‌های سرمست از قهرمانی سری‌آ پس از ۱۱سال نمی‌خواهند اتفاق بیفتد و جشن قهرمانی‌شان را خراب کند. جالب است که هواداران منچستریونایتد و کارشناسان فوتبال و پیشکسوتان این باشگاه مثل ریو فردیناند و دیگران در آرزوی شکست لیورپول هستند؛ همینطور هواداران اورتون و من‌سیتی. 

قرمزهای خسته

لیورپول بیشترین تعداد بازی را در این فصل در همه رقابت‌ها داشته؛ ۶۷بازی و در همه بازی‌های ممکن در همه تورنمنت‌ها حاضر بوده. برای همین بازیکنان این تیم شاید خسته‌تر باشند. در ماه گذشته برخی بازیکنان قرمزها دوبرابر همتاهای خود در رئال از لحاظ دقیقه حضور در زمین به میدان رفته‌اند. صلاح و مانه ۱۷‌بازی بیشتر از بنزما و ۱۰‌بازی بیش از وینیسیوس در این فصل داشته‌اند. مانه و صلاح در این فصل ۶۹بازی داشتند (با احتساب بازی‌های ملی) و ویرجیل فا‌ن‌دایک ۶۱بازی. اگر کورتوا را درنظر نگیریم، بنزما با ۵۲، وینیسیوس با ۵۹ و میلیتائو با ۵۶‌بازی در رئال رکورددار هستند. صلاح و مانه به‌علت حضور در جام ملت‌ها و مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا، ۱۴بازی ملی داشتند درحالی‌که رئالی‌ها حداکثر ۸بازی ملی انجام داده‌اند. محمد صلاح با ۵۹۶۸‌ دقیقه به فینال می‌رسد درحالی‌که تا اینجا بنزما ۵۴۹۱ و وینیسیوس  ۵۰۱۱‌دقیقه فوتبال بازی کرده‌اند. مانه در این فصل ۵۸۰۹‌دقیقه بازی کرده. خط حمله لیورپول هر ۴.۴۶‌روز یک بازی داشته و خط حمله رئال هر ۵.۰۹‌ روز. بازیکنان لیورپول ۳۰‌تیر‌ماه سال گذشته نخستین بازی فصل را برگزار کردند و این در حالی است که رئالی‌ها نخستین بازی فصل‌شان را ۱۸مرداد انجام دادند.

تکراری‌ترین فینال

فینال امشب لیگ قهرمانان اروپا که بین رئال‌مادرید و لیورپول در پاریس برگزار می‌شود، پرتکرارترین فینال تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود. ۲‌تیم برای سومین بار با هم روبه‌رو می‌شوند. لیورپول اولین‌بار در سال۱۹۸۱ و در فرمت قبلی مسابقات اروپایی در دیدار فینال با رئال‌مادرید روبه‌رو شد و با تک گل آلن کندی بازی را برد و قهرمان شد. یک‌بار هم در فینال سال۲۰۱۸ رئال با نتیجه ۳ بر یک پیروز شد و به جام رسید. این نخستین بار است که ۲‌باشگاه در ۳‌فینال (جام باشگاه‌ها/ لیگ قهرمانان) اروپا به مصاف هم می‌روند. رئال‌مادرید و رمس (۱۹۵۶، ۱۹۵۹)، آث میلان و آژاکس (۱۹۶۹، ۱۹۹۵)، آژاکس و یوونتوس (۱۹۷۳، ۱۹۹۶)، میلان و بنفیکا (۱۹۶۳، ۱۹۹۰)، لیورپول و میلان (۲۰۰۵، ۲۰۰۷)، بارسلونا و منچستریونایتد (۲۰۰۹، ۲۰۱۱)، مادرید و اتلتیکو (۲۰۱۴، ۲۰۱۶) و مادرید و یوونتوس (۱۹۹۸، ۲۰۱۷) همگی در ۲‌فینال با یکدیگر بازی کرده‌اند.

برتری اسپانیا بر انگلیس

نتایج ۵‌دیدار اخیر نماینده‌های اسپانیا و انگلیس در فینال لیگ قهرمانان اروپا؛ ۴‌برد برای اسپانیایی‌ها و تنها یک‌برد برای انگلیسی‌ها. ۱۹۸۱: رئال صفر- لیورپول یک، :۲۰۰۶ بارسلونا ۲- آرسنال یک، ۲۰۰۹: بارسلونا ۲- منچستریونایتد صفر، ۲۰۱۱: بارسلونا ۳- منچستریونایتد یک، ۲۰۱۸: رئال ۳- لیور یک.

معمای آمادگی بدنی

یکی از چیزهای ترسناکی که دو هفته پیش افشا شد اما کسی پی آن را نگرفت، استفاده همه بازیکنان این تیم منهای ۹نفرشان از داروی آسم است. رئالی‌ها مدعی‌اند که این حقه باعث شده بازیکنان لیورپول خیلی بدوند و گیگن پرسینگ را اجرا کنند. هواداران رئال عملکرد خوب تیم‌شان در این فصل و کم مصدوم دادن نسبت به فصل‌های پیش را به بازگشت پینتوس، مربی بدنساز ایتالیایی ربط می‌دهند. آنتونیو پینتوس در هشتمین فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد.

رکورد رونالدو در خطر

۹بازیکن رئال مادرید این فرصت را دارند که به جمع پرافتخارترین بازیکنان لیگ قهرمانان در قرن جدید برسند، یعنی درواقع با رکورد ۵قهرمانی کریستیانو رونالدو برابری کنند. پرافتخارترین بازیکنان تاریخ لیگ قهرمانان از زمانی که به این نام تغییر یافت (از ۱۹۹۲ تاکنون): کریستیانو رونالدو: ۵قهرمانی و ۱۷بازیکن مختلف ازجمله ۹بازیکن ترکیب فعلی رئال با ۴قهرمانی؛ مارسلو، کاسمیرو، لوکا مودریچ، تونی کروس، ناچو فرناندس، کارواخال، بنزما، گرت بیل، ایسکو. کروس در فینال۲۰۱۳ به‌دلیل مصدومیت حضور نداشت وگرنه این ششمین فینال او می‌شد چون یک‌بار هم با بایرن‌مونیخ این مسابقه را تجربه کرده بود.

بازنده‌ترین فینالیست

رئال در این تورنمنت ۴شکست متحمل شده؛ مقابل شریف مولداوی، پاری‌سن‌ژرمن، چلسی و منچسترسیتی. رئال‌مادرید در مراحل حذفی این فصل مقابل ۳‌باشگاه ثروتمند نفتی تنها در ۱۱۳دقیقه تیم برنده میدان بود (از ۶۰۰دقیقه ممکن). از ۱۴‌گلی که رئال در مراحل حذفی زده، ۸گل از دقیقه۷۵ به بعد بوده است. این خلاف رویه من‌سیتی با گواردیولا و عملکرد خود این مربی در ادوار گذشته این تورنمنت است. پپ گواردیولا در ۸‌بار قبلی در کمتر از ۲۰‌دقیقه از لیگ قهرمانان اروپا حذف شد که ۲‌بار آن مقابل رئال‌مادرید بود. فصل۲۰۱۴، تیمش در ۱۸‌دقیقه ۳گل از رئال‌مادرید دریافت کرد و در این فصل تیم او تنها در ۶‌دقیقه ۳‌گل خورد. آمار رئال مادرید در فینال‌های اروپایی؛ ۴۱بازی، ۲۵برد، ۳تساوی، ۱۳باخت، ۵۲گل زده، ۱۰کلین‌شیت، ۷بازی بدون گل زده. این فینال‌ها شامل سوپرجام‌ها و جام برندگان جام و جام یوفا هم می‌شود. تعداد حضور رئال در فینال و نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۴۸بار و تعداد حضور لیورپول در فینال و نیمه نهایی اروپا ۲۳‌بار. این هفدهمین فینال رئال در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. در ۱۶بار قبلی رئال ۱۳بار برنده بوده و قهرمان شده است. در رتبه‌های بعدی بایرن، لیورپول و میلان با ۱۱‌حضور قرار دارند.

رقابت توپ طلا

بنزما در این فصل بهترین گلزن لیگ قهرمانان خواهد شد. این بیست‌و‌هشتمین‌بار است که یک‌بازیکن رئال‌مادرید جایزه بهترین گلزن را از آن خود می‌کند. در ۶‌فصل اخیر هر ۶‌آقای گل از بارسلونا بودند (۵بار مسی و یک‌بار سوارس). محمد صلاح در لیگ برتر به‌طور مشترک با سون هیونگ مین با ۲۲گل آقای گل شد و کریم بنزما در لالیگا با ۲۶گل زده عنوان آقای گلی را به‌دست آورد. بازی امشب در تعیین توپ طلا هم که ۲۵مهر ماه اهدا می‌شود تأثیر زیادی دارد. مانه و صلاح از لیورپول و کریم بنزما از رئال شانس زیادی برای این جایزه دارند و پیروزی یکی از ۲‌تیم می‌تواند بازیکن آن تیم را به توپ طلا برساند. البته اگر باز هم خبرنگاران مثل همیشه به مسی رأی ندهند!

مؤثرهای فینال‌های قبلی

بازیکنانی که در ترکیب فعلی رئال بیشترین گل و پاس‌گل را در فینال لیگ قهرمانان داشته‌اند؛ گرت بیل ۳گل و یک‌پاس‌گل، مارسلو یک‌گل و ۳‌پاس‌گل و مودریچ ۲‌پاس‌گل. از میان بازیکنان لیورپول محمد صلاح از روی نقطه پنالتی و اوریگی به تاتنهام در فینال سال۲۰۱۹ گل زدند که اوریگی به بازی امشب نمی‌رسد. در فینال سال۲۰۱۸ تک‌گل قرمزها را سادیو مانه زده بود.

نظر شما