شناسهٔ خبر: 54285708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای انگلیس درباره تمرکز روسیه برای پیشروی بیشتر در شرق اوکراین

لندن – ایرنا – وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات در اوکراین، مدعی تمرکز روسیه برای پیشروی بیشتر در شرق اوکراین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دربیانیه روز شنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: تا ۲۷ ماه مه، نیروهای روسی احتمالاً اکثر شهر لیمان در شمال استان دونتسک را به تصرف خود درآوردند که احتمالاً یک عملیات مقدماتی برای مرحله بعدی حمله روسیه به دونباس است.

این بیانیه می‌افزاید: لیمان از نظر استراتژیک مهم است زیرا محل اتصال راه آهن اصلی است و به پل های راه آهن و جاده ای مهم بر روی رودخانه سیورسکیی دونتس دسترسی دارد.

وزارت دفاع انگلیس با بیان این ادعا که در روزهای آینده، یگان‌های روسی احتمالاً عبور اجباری از این رودخانه را در اولویت قرار خواهند داد مدعی شد: احتمالا تلاش اصلی روسیه ۴۰ کیلومتر به سمت شرق، در اطراف سیورودونتسک باقی خواهد ماند. اما یک پل در نزدیکی لیمان احتمالا به مرحله بعدی حمله بالقوه روسیه علیه دونباس برتری خواهد داد؛ هنگامی که روسیه احتمالاً به دنبال پیشروی در شهرهای کلیدی تحت کنترل اوکراین در مناطق دونتسک، اسلوویانسک و کراماتورسک خواهد بود.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع انگلیس آمده است: در ۲۶ مه ۲۰۲۲، دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک که توسط روسیه حمایت می شود، به رسانه ها گفت که اگر روسیه کل استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین را تصرف کند، همه پرسی برگزار می شود.

این بیانیه می‌افزاید: اگر روسیه موفق به تصرف این مناطق شود، به احتمال زیاد کرملین به عنوان یک دستاورد سیاسی اساسی تلقی می کند و  به این ترتیب تهاجم علیه روسیه را برای مردم توجیه می‌کند. با این حال، نیروهای مسلح اوکراین همچنان به دفاع سازماندهی شده از این منطقه و تحمیل سطح بالایی از تلفات علیه روسیه ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما