شناسهٔ خبر: 54283195 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای ترمیم ساختارهای کوچک؛

ربات کوچکتر از حشره ساخته شد!

شیوا سعیدی قوی اندام

محققان یک خرچنگ رباتیک ابداع کرده اند که با ذره بین می توان آن را دید. این ربات که با تاباندن پرتو لیزر می تواند حرکت کند، از کک کوچکتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، ربات کوچک با الهام از یک خرچنگ peekytoe ساخته شده و عرض آن فقط ۰.۵ میلیمتر است. به این ترتیب ابزار مذکور کوچکترین ربات جهان است که از راه دور کنترل می شود.

ربات کوچکتر از حشره ساخته شد!

با وجود آنکه این ربات بسیار کوچک است اما می تواند خم شود، بخزد، راه برود، بچرخد و حتی بپرد. محققان دانشگاه نورث وسترن که این ربات را ابداع کرده اند، معتقدند با کمک ربات می توان طیفی از وظایف مختل در فضاهای سربسته را انجام داد.

پروفسور جان راجرز رهبر پروژه در این باره می گوید: می توان از این میکروربات ها به عنوان ابزاری برای تعمیر یا سرهم بندی ساختارهای کوچک یا ماشین های صنعتی یا حتی ابزارهای کمک جراحی برای پاکسازی رگ های بسته یا حذف تومورهای سرطانی در فرایندی کم تهاجم استفاده کرد.

ربات کوچکتر از حشره ساخته شد!

او در ادامه افزود: رباتیک یک حوزه تحقیقاتی هیجان انگیز است و توسعه ربات هایی در مقیاس کوچک موضوعی سرگرم کننده برای پژوهش های آکادمیک به حساب می آید.

این خرچنگ رباتیک به وسیله یک سخت افزار پیچیده، هیدرولیک یا برق کار نمی کند و درعوض به مقاومت الاستیک بدنه اش متکی است از حشره کک کوچکتر است.

محققان برای توسعه ربات از یک آلیاژ به شکل حافظه استفاده کردند که در مجاورت گرما به شکلی که در حافظه اش مانده تغییر حالت می دهد.

این ماده با لایه ای نازک از شیشه پوشانده شده که هنگام خنک شدن، ربات را به شکل کج و کوله خود برمی گرداند.

محققان با استفاده از پرتو لیزر اسکن شده به سرعت نقاط مورد نظرشان در بدن ربات را گرم می کنند. همزمان با تغییر ربات به شکلی که در حافظه اش مانده و سپس به حالت اولیه، حرکتی ایجاد می شود.

این بدان معنا است که با تغییر جهت اسکن لیزر، محققان می توانند جهت حرکت ربات را کنترل کنند. از آنجا که این ربات ها بسیار کوچک هستند، نرخ خنک شدن آنها نیز بسیار سریع است. به عبارت دیگر کاهش اندازه ربات ها سبب می شود تا آنها سریع تر حرکت کنند.

محققان برای ساخت ربات های کوچک نخست ساختارهایی مسطح ابداع کردند و در مرحله بعد با استفاده از لایه ای لاستیکی آنها را بهم پیوند می دهند.

نظر شما