شناسهٔ خبر: 54282654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سیل بحران‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی

سانسور با طعم ترس

طی روز‌های اخیر، شاهد وقوع حوادث متعددی در اراضی اشغالی هستیم. در این میان، مقامات رژیم‌صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به این رژیم درصدد سانسور تلفات مالی و جانی ناشی از این رخداد‌ها هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش جام جم آنلاین، ماهیت حوادث اخیر در اراضی اشغالی به گونه‌ای پیچیده است که حتی دستگاه‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی تصویر روشنی در میان خود نسبت به آن‌ها ترسیم نکرده‌اند. در اینجا به مرور برخی از حوادث رخ‌داده در سرزمین‌های اشغالی‌می‌پردازیم.

بندر حیفا در آتش

برخی منابع خبری با انتشار تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در مخازن گاز شهر اشغالی حیفا در فلسطین‌اشغالی خبر دادند. برخی منابع از این حادثه تحت عنوان آتش‌سوزی و برخی دیگر تحت عنوان انفجار یاد کرده‌اند. پس از انفجار در ایستگاه گاز سولون، افزایش ناگهانی آلودگی‌هوا در شاخص بنزن را شاهد هستیم. اخبار درز کرده در برخی منابع محلی و شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که در کنار انفجار در پتروشیمی حیفا، اختلال قابل‌توجهی در عملکرد پمپ‌های بنزین شهر ریشتون لتزیون به وجود آمده است. آتش‌نشانان ایستگاه حیفا با نیرو‌های زیادی به محل حادثه شتافته‌اند و در بدو ورود، با کارگران تأسیسات گاز مواجه شده‌اند که با ریختن فوم اطفای حریق در مخزنی حاوی مخلوط گازوئیل و گاز شروع به اطفای حریق کرده‌اند. پس از انفجار در ایستگاه گاز سولون، افزایش ناگهانی آلودگی‌هوا در شاخص بنزن را شاهد هستیم.

چه اتفاقی در قلسنوه رخ داده است؟

منطقه صنعتی شهر قلسنوه در استان مرکزی سرزمین‌های اشغالی نیز دچار حریق گسترده شده است. منطقه صنعتی قلنسوه یکی از مناطق بزرگ صنعتی در استان مرکزی رژیم صهیونیستی است که از جهاتی قطب صنایع چوب این استان هم محسوب می‌گردد. کارشناسان ایمنی مراکز صنعتی در پی این حادثه اعلام کردند نوع حریق و آسیب‌های آن اختلال زیرساخت‌های برق صنعتی و تجهیزات مرتبط با آن را نشان می‌دهد. با این حال مقامات رژیم‌صهیونیستی از اطلاع‌رسانی درخصوص این حادثه نیز (مانند آتش‌سوزی در حیفا) منع شده‌اند.

اخلال در حرکت قطار‌های مسافربری

فراتر از آنچه در حیفا و قلسنوه گذشت، راه‌آهن رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که به‌دلیل آتش‌سوزی در مسیری از منطقه اشکلون، تردد قطار بین ایستگاه‌های اشکلون - سدروت ــ افکیم ــ بیر شوا موقتا متوقف شد. همچنین آتش‌سوزی شدیدی هم در یک مرکز صنعتی غذایی در سرزمین‌های اشغالی رخ داد که گفته می‌شود در یک واحد فرآوری گوشت بوده است.
این حوادث جملگی به‌صورت غیرقابل‌پیش‌بینی و در یک تقارن زمانی با یکدیگر رخ داده است. در این میان، توقف تردد قطار‌ها در مسیر اشکلون ــ سدروت، به‌طور طبیعی در روند ترابری ریلی در این مناطق نیز خلل ایجاد کرده است.

اعلام وضعیت اضطراری در بن‌گورین

در این میان، برخی کارشناسان امنیتی در سرزمین‌های اشغالی نسبت به احتمال وقوع حوادثی غیرقابل‌پیش‌بینی در فرودگاه بن‌گورین هشدار داده‌اند. در چنین شرایطی، ضریب هشدار امنیتی در فرودگاه بن‌گورین به بالاترین حد ممکن افزایش پیدا کرده است. در این میان برخی منابع صهیونیستی تاکید دارند که هنوز عواقب و تبعات ناشی از حمله سایبری گسترده ماه گذشته در فرودگاه بن‌گورین از بین نرفته‌است.

در ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال، حمله سایبری گسترده به وبسایت‌ها و سرور‌های رژیم‌صهیونیستی باعث توقف سایت فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو شد. در این حملات سایبری دقیق، سایت سازمان فرودگاه‌ها مورد حمله قرار گرفته است. حمله گسترده ماه گذشته (که از سوی هکر‌های عراقی صورت گرفت) به پایگاه‌ها و رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی شبکه تلویزیونی رسمی رژیم اسرائیل (شبکه ۹) و شبکه ۱۱ این رژیم را از دسترس خارج کرد.

لاپوشانی و دیگر هیچ

مقامات امنیتی رژیم اشغالگر قدس، در مواجهه با حجم انبوه وقایع اخیر در اراضی اشغالی ترجیح داده‌اند مانند همیشه از سیاست سانسور و سکوت استفاده کنند. این سانسور به اندازه‌ای برای تل‌آویو هزینه‌ساز است که حتی خشم بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی را نیز از موساد و شاباک برانگیخته است. آن‌ها (ساکنان اراضی اشغالی) طی ماه‌های اخیر بار‌ها نسبت به سانسور این وقایع یا تحریف آن‌ها از سوی نهاد‌های امنیتی و جاسوسی این رژیم اعتراض کرده‌اند. درهرحال، سیستم رسمی رژیم‌صهیونیستی تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از انتشار وسیع اخبار و حجم خرابی‌ها دارد. با‌این‌حال اخبار درز کرده در برخی منابع محلی و شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که بحران‌های جاری در اراضی اشغالی گسترده است. این گستردگی هم معطوف به حجم وقایع (میزان تخریب‌ها و هزینه) و هم معطوف به دامنه جغرافیایی آنهاست. تل‌آویو، حیفا، شهرک‌های صهیونیست‌نشین و کل اراضی اشغالی طی هفته‌های اخیر شاهد وقوع حوادث گوناگونی بوده که تنوع آنها، بیانگر استیصال رژیم اشغالگر قدس در رصد و مواجهه با آن‌ها محسوب می‌شود. در چنین شرایطی سیاست سانسور و لاپوشانی نمی‌تواند در مواجهه با آنچه در این اراضی می‌گذرد کارساز باشد.

حسین یاری - گروه بین‌الملل / روزنامه جام جم 

نظر شما