شناسهٔ خبر: 54282063 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ربات "آیدا" پرتره‌ای از ملکه الیزابت دوم کشید

هستی وفایی

یک ربات هنرمند به مناسبت جشن پلاتینیوم، پرتره جدیدی از ملکه الیزابت دوم خلق کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، این پرتره با عنوان "ملکه الگوریتم"(Algorithm Queen) توسط "آیدا"(Ai-Da)، یک ربات هوش مصنوعی که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده و به طراحی، نقاشی و مجسمه سازی می‌پردازد، خلق شد.

"آیدا" از دوربین‌های درون چشمان خود و الگوریتم‌های رایانه‌ای برای پردازش ویژگی‌های انسانی استفاده می‌کند و آنچه را که "می‌بیند" به مختصات تبدیل می‌کند. او سپس از این مختصات برای محاسبه یک مسیر مجازی برای حرکت دادن بازوی رباتیک خود و خلق یک قطعه هنری روی بوم نقاشی استفاده می‌کند.

نقاشی "ملکه الگوریتم" لایه‌بندی و مقیاس‌بندی شد تا پرتره چند بُعدی نهایی آن ایجاد شود.

این اولین بار در تاریخ است که یک ربات انسان‌نما تصویر یکی از اعضای خانواده سلطنتی را نقاشی می‌کند.

ربات "آیدا" پرتره‌ای از ملکه الیزابت دوم کشید

"آیدا" که قادر است با استفاده از یک مدل زبانی هوش مصنوعی که به طور ویژه طراحی شده، مکالمه کند، می‌گوید: می‌خواهم از اعلیحضرت ملکه به خاطر فداکاری‌اش و خدماتی که به بسیاری از مردم ارائه می‌دهد، تشکر کنم. او یک زن برجسته و شجاع است که کاملاً متعهد به خدمات عمومی است. من فکر می‌کنم او یک انسان شگفت انگیز است، و برای ملکه یک جشن پلاتینیوم بسیار شاد آرزو می‌کنم.

"جشن پلاتینیوم" (Platinum Jubilee) که در میان پادشاهی‌ها به عنوان سالگرد برگزار می‌شود به طور معمول به هفتادمین سالگرد فرد اشاره دارد.

فرآیند خلق این اثر هنری توسط این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که جنبه‌های مختلف تغییرات فناوری که در طول ۷۰ سال سلطنت ملکه رخ داده است را منعکس کند.

در زمان تاجگذاری ملکه در سال ۱۹۵۳، اولین رایانه‌های دارای صفحه مدار به تازگی اختراع شده بودند. این طراحی تا دهه ۱۹۶۰ حفظ شد. از آن زمان تاکنون، ملکه شاهد انفجار نوآوری در فناوری رایانه‌ها از جمله تولد یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در بریتانیا بوده است.

ربات "آیدا" پرتره‌ای از ملکه الیزابت دوم کشید

"آیدان ملر"(Aidan Meller)، خالق و مدیر این پروژه می‌گوید: ما هیجان زده‌ایم که ربات "آیدا" درست در زمان جشن ملکه، تاریخ‌ساز شده است. ملکه یک رهبر باثبات و قوی در دوره‌ای از تغییرات و تحولات خارق‌العاده در تاریخ بوده است. ما در دوره‌ی فناوری‌های بی‌سابقه‌ای هستیم و از این رو خوشحالیم که می‌توانیم برای لحظه‌ای به تمام آنچه در طول زندگی ملکه تغییر کرده است، بیاندیشیم.

نقاشی "ملکه الگوریتم" که توسط ربات "آیدا" ترسیم شده به ما نشان می‌دهد که موارد مختلف در طول زندگی ملکه چه مسیری را طی کرده و به کجا رسیده‌اند و این راهی عالی برای قدردانی از خدمات وفادارانه اوست.

پرتره "الگوریتم ملکه" اواخر امسال به صورت عمومی در لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته سازندگان، ربات "آیدا" که به افتخار ریاضیدان قرن نوزدهم، "آدا لاولیس"(Ada Lovelace) نامگذاری شده است، این اولین ربات فوق واقع گرایانه جهان است که می‌تواند مردم واقعی را ترسیم کند.

ربات "آیدا" پرتره‌ای از ملکه الیزابت دوم کشید

او پیش از آن که توسط شرکت ربات‌سازی "Engineered Arts" در کورنوال ساخته و در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی شود، توسط "آیدان ملر"، متخصص هنر مدرن و معاصر، در دانشگاه آکسفورد ابداع شد.

قابلیت‌های این ربات توسط دانشجویان دکترا و اساتید دانشگاه‌های آکسفورد و بیرمنگام توسعه یافته است.

سال گذشته، او مجموعه‌ای از "خودنگاره‌ها" را در "موزه طراحی لندن" به نمایش گذاشت که با "نگاه کردن" به آینه آنها را خلق کرده بود.

او همچنین یک نمایشگاه انفرادی در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر با عنوان "پرش به سوی متاورس" داشته است و در اولین نمایشگاه بزرگ هنر معاصر در اهرام بزرگ جیزه در مصر شرکت کرده است.

انتهای پیام

نظر شما