شناسهٔ خبر: 54281991 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هر آنچه باید از فینال لیگ قهرمانان بدانید

رئال مادرید و لیورپول با پیچیدگی و داستان‌های فراوان به فینال این فصل لیگ قهرمانان رسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، مسیر، همواره بخش مهم و لذت‌بخشی از سفر محسوب می‌شود که لذت بردن از آن مستلزم نگاه دوباره و خوش‌ذوق‌تر مسافران است.

فوتبال اروپا انتظار یک فینال را می‌کشد و می‌خواهد سرنوشت مهم‌ترین رقابت باشگاهی‌اش را معلوم کند اما عاشقان فوتبال، آن‌ها که قدم به قدم با فینالیست‌ها و سایر مدعیان این سفر چند ماهه را آمده‌اند، می‌دانند  حتی در آستانه‌ خط پایان هم می‌شود درنگ  و با مرور اتفاقات مسیر لذت تماشای فینال را دوچندان کرد.دنیای محبوب مستطیل سبز با تمام عاشقانش، خبرنگاران خستگی‌ناپذیرش، نویسندگان دست به قلمش، مجریان پرحرارت و برنامه‌های تلوزیونی پرمخاطبش، دوربین‌ها و لنزهای با کیفیتش و شبکه‌های مدرن و پربیننده‌اش از سرتاسر جهان، برای بستن پرونده‌ی فصل 22-2021 در یک زمان خاص و دقیق، به یک نقطه از کره‌ خاکی خیره خواهند شد تا داور فینال لیگ قهرمانان اروپا سوت دیدار پایانی بزرگ‌ترین رقابت باشگاهی فوتبال جهان را به صدا در بیاورد. لیگ قهرمانان در آخرین پرده‌ این فصلش و شاید آخرین پرده‌ فوتبال در این فصل در بالاترین کیفیتش در پاری میزبان رئال مادرید جذاب کارلو آنچلوتی و لیورپول دوست داشتنی یورگن کلوپ خواهد بود. رئال و لیورپولی که نگاهی به مسیر پر تب و تابشان تا فینال، گواهی می‌دهد با شایستگی بلیت فینال پاریس را به دست آورده‌اند.

مسیر مادریدی‌ها

رئال مادرید در گروه نه چندان دشوارش با یک مدعی بزرگ طرف بود. اینتر به عنوان قهرمان سری‌آ با تیم آنچلوتی روبه‌رو شد اما مادریدی‌ها اولین غافلگیری‌شان را برابر اینتر متحمل نشدند و این تیم کم نام و نشان «شریف» بود که در خانه‌ رئال، این تیم را با تمام ستاره‌هایش و حتی با وجود گلزنی بنزما شکست داد. چهره‌ مخدوش کهکشانی‌ها بیش‌تر از این تحمل کوچک شدن در جامی که بیشتر از هر تیم دیگری رئال مادرید را در سکوی قهرمانی دیده نداشت و بعد از باخت و غافلگیری مقابل شریف، رئالی دیگر هر گز غافلگیر نشدند و اتفاقا آنها بودند که رقبا را یک به یک غافلگیر کردند. شاگردان کارلتو در ادامه‌ی مرحله‌ گروهی با 4 برد متوالی برای اولین بار در این فصل رقابت‌ها بلیت پاریس را رزرو کردند تا مقابل دار و دسته‌ ناصرالخلیفی‌ قرار بگیرند که این بار برای فتح اروپا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده بود و صدای بمب‌های نقل و انتقالاتی‌اش همچنان در گوش رسانه می‌پیچید. سفر اول نماینده‌ اسپانیا به پاریس با اقبال همراه نبود و امباپه در راستای اغوای فلورنتینو پرس، رئال را در خانه‌ حریف زمینگیر کرد. اوضاع تا دقیقه‌ی 60 دیدار برگشت در اسپانیا هم به همین منوال پیش می‌رفت و ستاره‌یجوان پاریسن‌ژرمن باز هم با گلی این بار در سانتیاگو برنابئو نوید یک پیروزی ارزشمند را برای پوچتینو می‌داد تا این که تاخت و تاز هموطن رئالی امباپه شکل بی‌رحمانه و غیرقابل مهارش را پیدا کرد. 3 گل از کریم بنزما، امباپه، مسی، پوچتینو، ناصرالخلیفی و پاریس و پاری‌سن‌ژرمن را در بهت بزرگی فرو برد و آن‌ها را باز هم برای دستیابی به قله‌ اروپا ناکام گذاشت. این تازه اولین پرده از سناریوی بازگشت‌های سریالی بنزما و هم‌تیمی‌هایش بود و آن‌ها در گام بعد اگر چه با هت‌تریک دیگری از مهاجم آماده‌شان گام اول را در مقابل چلسی محکم برداشتند اما مداقع عنوان قهرمانی در دیدار برگشت از خجالت حریف مادریدی درآمد و نفس کارلتو و تیمش را گرفت. با این حال رئال مادرید و بنزما دست‌بردار نبودند و وقت‌های اضافه در برنابئو باز هم عرصه‌ بازگشت دیگری از رئال مادرید بود. رئالی‌ها که به بازگشت خو گرفته بودند در نیمه‌نهایی هم اجازه دادند آبی‌پوشان منچستر پیش بیفتند تا باز هم هوادارانشان را با شیرینی یک صعود دیگر در دیدار برگشت و آن هم به دراماتیک‌ترین شکل ممکن مواجه کنند. همه چیز به کام پسران گواردیولا بود و آنها آماده‌ یک رویارویی احتمالی دیگر با لیورپول بودند که آخرین دقایق معروف این فصل تیم آنچلوتی بازهم گریبان تیم بزرگ دیگری را گرفت و پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان باز هم با یک بازگشت دیگر در آستانه‌ بیش‌تر کردن اختلافش با سایر قهرمانان ادوار مختلف این جام بزرگ قرار گرفت. 

مسیر لیورپولی‌ها

کلوپ و تیمش از همان ابتدا، مثل هفته‌های نفسگیر لیگ و برهای پیاپی، عادت بردهای متوالی‌شان را در لیگ قهرمانان هم پیاده کردند و با نمایشی در اندازه‌ مدعی جدی قهرمانی، میلان، پورتو و اتلتیکومادرید را رفت و برگشت از سر راهشان برداشتند. 6 مسابقه و 6 برد و حداکثر امتیاز در گروهی که در تیم‌هایش می‌توانستند کار را برای لیورپول بسیار سخت کنند، به منزله‌ خط و نشانی از هم‌تیمی‌های صلاح برای سایر مدعیان قهرمانی اروپا بود. لیورپول در مراحل بعد هم اضطراب چندانی را به هوادارانش نداد و قدم به قدم، مطمئن و کم‌اشتباه به فینال رسید. آنها از سد اینتر، بنفیکا و ویارئال گذشتند و در این مسیر فقط یک بار مغلوب نماینده ایتالیا شدند که آن هم به لطف برد دیدار رفت، خللی در مسیر فینالیست شدنشان به وجود نیاورد. مسیری نسبتا متفاوت با مسیر پر تب و تاب و پر از اتفاق رئال، پیش پای حریف انگلیسی‌اش در فینال بوده و شاگردان یورگن کلوپ امیدوارند در دیدار نهایی این گام‌های مطمئن آن‌ها باشد که بر عادت بازگشت رئالی‌ها پیروز می‌شود. 

آمار و ارقام چه می‌گویند؟

رئال مادرید در این فصل لیگ قهرمانان به جز یک مسابقه در پاریس در تمام بازی‌ها موفق به باز کردن دروازه‌ رقبا شده و به جز دوناروما آن هم فقط یک بار، هیچ سنگربان دیگری از کمند آمادگی بنزما و همکارانش در خط حمله‌ کهکشانی‌ها جان سالم به در نبرده است. در واقع رئالی‌ها به فینال می‌آیند تا تنها کار نکرده‌ این فصلشان را انجام دهند؛ در پاریس گلزنی کنند. لیورپول هم وضعیت مشابهی از حیث باز کردن دروازه‌ رقبا دارد و فقط یک بار در برابر اینتر زمین را بدون گل زده ترک کرده است. شاگردان کلوپ در هیچ دیداری به جز همان شکست مقابل اینتر، کم‌تر از 2 گل به رقبا نزده‌اند و گلزنی آخرین مشکلی است که کادر فنی لیورپول به آن فکر خواهد کرد. 2 تیم در بسته نگه داشتن دروازه در مسابقات در عدد 4 مساوی‌هستند و خط حمله‌ لیورپول با 30 گل از این نظر بالاتر از خط حمله‌ی 28 گله‌ رقیب است. قرمزهای آنفیلد با یک گل خورده‌ کم‌تر در دفاع  آمار بهتری را نسبت به سفیدهای مادرید ثبت کرده‌اند. لیورپول رکورد 7 برد پیاپی را هم در کارنامه دارد و یک شکست آن‌ها در مقابل 4 شکست رئال تا اینجای مسابقات هم دلیل دیگری برای اعتماد به نفس بیش‌تر در فینال به شمار می‌رود. هر 2 تیم 6 بار رقبایشان را با 3 گل یا بیش‌تر بدرقه کرده‌اند. رئال مادرید بنزمای 15 گله را در ترکیب می‌بیند و به مهاجم خطرناکش می‌بالد و در سوی مقابل لیورپول دل به گلزنی صلاح 8 گله خوش کرده است. فینالیست‌های این فصل لیگ قهرمانان تاکنون 8 بار با یکدیگر رو به رو شده‌اند که شروع این دوئل‌ها با قدرت‌نمایی نماینده‌ انگلیس و ادامه‌اش با استیلای تیم اسپانیایی همراه بوده است. در 3 دیدار اول دو تیم لیورپول با 3 برد و بدون گل خورده خط و نشان محکمی برای حریف کشید اما در ادامه رئال با 4 پیروزی متوالی ساکنان آنفیلد را ناکام گذاشت و طلسم نباختنش به لیورپول را با تساوی مرحله یک چهارم نهایی فصل قبل به 5 بازی و اکنون به 13 سال ارتقا بخشید. قهرمانان 19 دوره‌ لیگ قهرمانان به جز دیدار پایانی این فصل 2 بار دیگر در فینال این رقابت‌ها با یکدیگر دیدار کرده‌اند و اتفاقا سابقه‌ اولین چشم در چشم شدن 2 تیم به یک فینال قدیمی در اروپا باز می‌گردد که لیورپول با نتیجه یک بر صفر در سال 1981 رئال مادرید را مغلوب کرد و در دومین دیدار، رئال پس از 37 سال در فینال 2018 انتقام شکست قدیمی را با یک برد 3 بر یک گرفت و مسابقه‌ی پیش رو راند سوم جدال‌های فینالی 2 تیم خواهد بود. یورگن کلوپ که شنبه شب روی نیمکت لیورپول خواهد نشست در مقابل حریفش در گذشته چندان دست و پا بسته نبوده و اگر 4 بار مقابل مادریدی‌ها تن به شکست داده، 3 بار هم آن‌ها را به زانو درآورده است. با این حال آمار کارلو آنچلوتی امیدوار کننده‌تر به نظر می‌رسد. سرمربی ایتالیایی رئال مادرید در 16 رویارویی با لیورپول، 8 بار این تیم را شکست داده و 5 بار هم طعم شکست را چشیده است. 10 تقابل مستقیم کلوپ و آنچلوتی هم با 4 برد کارلتو و 3 برد کلوپ و 3 تساوی به اتمام رسید. بهترین برد تاریخ مسابقات 2 تیم متعلق به لیورپول با نتیجه‌ 4 بر صفر در یک‌هشتم پایانی 2009 بوده است. در واقع با مرور آمار و ضد و نقیض بودن آن‌ها در برهه‌های مختلف حساسیت جدال در آستانه‌ برگزاری رئال و لیورپول بیش‌تر می‌شود و آن را غیر قابل پیش‌بینی‌تر می‌کند.

جدال‌های تن به تن

گذشته از این که آلیسون در دروازه‌ لیورپول و کورتوا در دروازه‌ رئال چه کار سختی را مقابل مهاجمان آماده‌ 2 تیم دارند، تقابل 2 دروازه‌بان آماده‌ فوتبال جهان هم خالی از جذابیت نخواهد بود. شاید رئال باید با تمرکز ویژه‌ای در دفاع سمت چپش که مندی وظیفه‌ی اصلی ان را به عهده دارد از نفوذهای بی‌رحمانه و ارسال‌های بی‌نقص آرنولد جلوگیری کند و به احتمال زیاد تقابل آرنولد و مندی از تصاویر پرتکرار فینال خواهد بود. آلابا با مصدومیتی جزئی دست و پنجه نرم می‌کند اما در صورت قرار گرفتن در ترکیب می‌تواند کار صلاح و مانه و دیاز را برای گلزنی از همیشه سخت‌تر کند. در سوی مقابل همه منتظرند ببیند سلطان هت‌تریک این فصل رقابت‌ها، کریم بنزما، چگونه قرار است از ویرجیل فن‌دایک عبور کند و جنگ بزرگ فینال شاید در همین تقابل قرار است رقم بخورد. خطوط میانی 2 تیم که نقطه‌ اتکای آن‌هاست، صف‌آرایی مهیجی را رقم می‌زنند. جدال مثلث تیاگو، فابینیو و هندرسون با مثلث مودریچ، کاسیمیرو و کروس می‌تواند بسیار فنی و تماشایی باشد. از نبوف وینیسیوس و انتقادهایی که در دفاع متوجه آرنولد است هم نباید غافل شد چرا که با توجه به ترکیب 2 تیم در این فصل، این 2 بازیکن در مقابل هم قرار خواهند گرفت و هواداران رئال بسیار امیدوارند اتفاق بازی مقابل منچسترسیتی برابر لیورپول هم تکرار شود و مهاجم جوان برزیلی بلای جان دفاع راست حریف رئال باشد. از تمام این رویارویی‌ها هم که بگذریم، لحظه‌ی دست دادن کلوپ و  آنچلوتی ان هم در فینال لیگ قهرمانان لحظه‌ای است که بسیاری از عکاسان مترصد شکار آن هستند و اندیشه‌های دو مربی بزرگ و صاحب سبک است که قرار است در شب فینال حرارت کار را بالا ببرد و در مستطیل سبز رسما آمدن تابستان را اعلام کند.

حسین سعیدی نیکو

نظر شما