شناسهٔ خبر: 54280385 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

فینـال لیگ قهـرمانـان اروپـــا

لیورپول – رئال‌مادرید/ پایان رؤیایی در شهر نورانی

امشب در فرانسه و در استادوفراس پرونده یک فصل فوتبال اروپا با برگزاری فینال لیگ قهرمانان بین تیم‌های لیورپول و رئال‌مادرید بسته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

از ساعت ۲۳:۳۰ در ورزشگاه استادوفرانس در شهر کوچک سن‌دنی در نزدیکی پاریس، کلمان تورپن داور فرانسوی سوت آغاز فینال لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را به صدا درخواهد آورد. لیورپول و رئال‌مادرید برای سومین مرتبه در فینال لیگ قهرمانان به مصاف هم خواهند رفت.

لیورپول؛ فینال‌های قـرمـز

پس از پشت سر گذاشتن یک فصل تلخ و بد، یورگن کلوپ تیمش را به شکلی آرایش کرد که کمتر گرفتار مصدومیت و عوامل بیرونی شود. فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ برای لیورپول با وجود از دست رفتن قهرمانی لیگ برتر انگلیس، فصلی فوق‌العاده بوده، حتی اگر فینال لیگ قهرمانان اروپا را هم ببازند. در تمامی تورنمنت‌های ممکن لیورپول فینالیست شده و در کورس قهرمانی لیگ برتر هم حضور داشته. ۲ جام داخلی را کسب کرده و حالا پای جام قهرمانی لیگ قهرمانان است. بی‌شک اگر رقیبی مثل منچسترسیتی نبود، لیورپول با شایستگی قهرمان لیگ برتر هم می‌شد. حالا لیورپول که در سال ۲۰۲۲ در انگلیس شکست نخورده و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان همه بازی‌هایش را برد یک فینال دیگر را تجربه خواهد کرد. انتقام شاید واژه‌ای نباشد که خیلی‌ها دوست داشته باشند به کار ببرند، ولی این فینال برای قرمزها انتقامی است، به‌خصوص این که ۴ سال قبل با حواشی زیاد و گل‌های عجیب گرت بیل و اشتباهات لوریس کاریوس، جام را تقدیم حریف کردند. آیا سومین فینال فصل را هم لیورپول می‌برد؟

رئال‌مادرید؛ دبـل بزرگ و تاریخی

کارلو آنچلوتی «آقای لیگ قهرمانان اروپا» است. سرمربی ایتالیایی اگرچه ۱۷ سال قبل با میلان آن فینال تاریخی را به لیورپول باخت، ولی ۳ جامی که با میلان و رئال‌مادرید گرفته بیشتر در ذهن خودش و بقیه ماندگار شده. وقتی که تصور می‌شد کارلتو با حضور در تیمی مثل اورتون کارش را در سطح اول فوتبال اروپا تمام کرده، به رئال‌مادرید برگشت و نشان داد هنوز تفکراتش کارساز است. رئال‌مادرید قهرمانی لالیگا را خیلی زودتر از حد تصور از چنگ رقبا درآورد و در لیگ قهرمانان اروپا هم با کامبک‌های بی‌نظیر به زیباترین شکل ممکن فینالیست شد. شاید برای هواداران جاه‌طلب رئال‌مادرید مهم نباشد که سوپرجام اسپانیا یا جام‌حذفی این کشور را نبرده باشند، چرا که دبل لالیگا و لیگ قهرمانان را می‌توان دبل طلایی نامید که به مراتب از کسب چهارگانه مهم‌تر است. رئالی که می‌بینید تا آخرین لحظات کوتاه نمی‌آید. در نتیجه باز هم می‌توانند شب سختی را برای حریف انگلیسی‌شان رقم بزند. فراموش نکنید تیم‌های قهرمان و سوم فصل لیگ برتر را همین رئالِ کارلتو در مراحل قبل حذف کرده.

آخرین جدال
چهاردهم آوریل ۲۰۲۱ و در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل قبل، لیورپول و رئال‌مادرید در ورزشگاه آنفیلد به تساوی بدون‌گل رسیدند.

آمار بازی
۱۶) با ۱۶ حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا، رئال‌مادرید باسابقه‌ترین تیم از این حیث است. لیورپول هم ۹ مرتبه موفق شده خودش را به فینال لیگ قهرمانان برساند.
۱۳) رئال‌مادرید ۱۳ مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده که آخرین آن‌ها به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که با شکست لیورپول آن را کسب کردند. کهکشانی‌ها با فاصله پرافتخارترین تیم این تورنمنت هستند.
۶) لیورپول تیم چهارم بین پرافتخارترین تیم‌های لیگ قهرمانان اروپاست. قرمزهای مرسی‌ساید سال ۲۰۱۹ برای آخرین مرتبه جام گرفتند.
۱۸) اسپانیایی‌ها با ۱۸ قهرمانی پرافتخارترین‌های لیگ قهرمانان اروپا هستند. رئالی‌ها به تنهایی ۱۳ مرتبه جام گرفته‌اند و ۵ جام هم متعلق به بارسلونا است. رئال و بارسا روی‌هم رفته ۲۴ مرتبه فینالیست لیگ قهرمانان شده‌اند.
۱۴) تیم‌های انگلیسی ۱۴ مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان شده‌اند. در ۳ فصل اخیر ۲ مرتبه (لیورپول و چلسی) قهرمان‌ها انگلیسی بوده‌اند. لیورپول، منچستریونایتد، چلسی، ناتینگام‌فارست و استون‌ویلا قهرمان‌های انگلیسی لیگ قهرمانان بوده‌اند. ۲۴ مرتبه انگلیسی‌ها راهی فینال شده‌اند.
۴۱) آخرین فینالی که رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان باخت به سال ۱۹۸۱ برمی‌گردد که آن فینال را مقابل لیورپول واگذار کردند. ۴۱ سال است که کهکشانی‌ها فینال این تورنمنت را واگذار نکرده‌اند.
۵) تیم‌های اسپانیا و انگلیس ۵ مرتبه در فینال لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفته‌اند که ۴ قهرمانی سهم تیم‌های اسپانیایی (۳ قهرمانی برای بارسلونا و یک قهرمانی برای رئال) و یک قهرمانی سهم تیمی از انگلیس (لیورپول) بوده است.
۸) لیورپول و رئال‌مادید ۸ مرتبه مقابل هم قرار گرفته‌اند. ۳ مرتبه قرمزهای انگلیسی و ۴ مرتبه سفیدهای اسپانیایی تیم برتر میدان بوده‌اند و یک مرتبه که آخرین رویارویی‌شان بوده بازی‌شان مساوی شده است.
۴۸) در ۴۸ دیدار مقابل تیم‌های اسپانیایی، لیورپول ۱۸ برد، ۱۳ تساوی و ۱۷ شکست داشته. آخرین رقیب اسپانیایی‌شان اتلتیکومادرید بود که همین فصل در مرحله گروهی این حریف را دبل کردند.
۴۴) رئال‌مادرید در ۴۸ مصاف با تیم‌های انگلیسی ۱۹ برد، ۱۳ تساوی و ۱۶ شکست داشته. منچسترسیتی و چلسی این فصل در مراحل یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی به‌دست کهکشانی‌ها حذف شدند.
۳) کارلو آنچلوتی به همراه باب پیزلی و زین‌الدین زیدان با ۳ قهرمانی پرافتخارترین مربیان لیگ قهرمانان اروپا هستند. در صورت قهرمانی رئال، کارلتو به تنهایی پرافتخارترین خواهد شد. یورگن کلوپ هم یک مرتبه با لیورپول این جام را کسب کرده.
۴) جمعی از بازیکنان باسابقه رئال‌مادرید با ۴ قهرمانی پرافتخارترین‌های فینال امشب لیگ قهرمانان اروپا هستند. کریم بنزما، لوکا مودریچ، تونی کروس، مارسلو، کاسمیرو، گرت بیل و ناچو ۴ قهرمانی داشته‌اند. پاکو خنتو اسطوره رئال‌مادرید با ۶ قهرمانی پرافتخارترین بازیکن تاریخ تورنمنت است.
۳۰) لیورپول با ۳۰ گل زده بعد از بایرن‌مونیخ ۳۱ گله دومین خط حمله خوب لیگ قهرمانان را در اختیار داشته. رئالی‌ها ۲۸ در این فصل زده‌اند.
۱۵) کریم بنزما ۱۵ گله آقای‌گل لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود، چرا که بعید است محمد صلاح ۸ گله به او برسد.
۷) برونو فرناندش ستاره منچستریونایتد با ۷ پاس‌گل برترین گلساز این فصل است. وینیسیوس جونیور با ۶ پاس‌گل می‌تواند جای او را بگیرد. ترنت الکساندر آرنولد بهترین پاسور لیورپول با ۴ پاس‌گل است.

مصدومان و محرومان
دیووک اوریگی به پایان کارش در لیورپول رسید. ستاره بلژیکی که در فینال قبلی مقابل تاتنهام یکی از گل‌های قرمزها را زده بود به دلیل مصدومیت فینال ۲۰۲۲ را از دست داده. تیاگو، فابینیو و جو گومز دیگر مصدومان لیورپول هستند که یورگن کلوپ می‌گوید همگی شانس خوبی برای رسیدن به دیدار مقابل رئال دارند. میگل گوتیِرس مدافع چپ جوان رئال به این فینال نمی‌رسد. البته در صورتی که در دسترس هم بود بعید بود بازی کند. داوید آلابا و گرت بیل دیگر مصدومان رئالی‌ها هستند که کادرپزشکی در تلاش است آن‌ها را به فینال برساند.

ترکیب احتمالی دو تیم
لیورپول:
آلیسون، آرنولد، کوناته، فان‌دایک، رابرتسون، هندرسون، فابینیو، تیاگو، دیاس، صلاح و مانه
رئال‌مادرید: کورتوا، کارواخال، میلیتائو، ناچو، مندی، مودریچ، کاسمیرو، کروس، والورده، وینیسیوس و بنزما

نظر شما