شناسهٔ خبر: 54279727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر انتشارات نیماژ:

بنای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایه راضی نگه داشتن ناشران بود

تهران-ایرنا- مدیر انتشارات نیماژ با اشاره به حضور ناشرنماها و ناشرانی که تخفیف نامتعارف می‌دهند، گفت: فعالیت این ناشران آسیب و ضربه اساسی به بدنه نشر وارد می‌کند. جانمایی ناشر نماها در نمایشگاه کتاب هویت دادن به آن‌ها بود، زیرا به آن‌ها غرفه می‌دهند و آن‌ها را به نوعی به رسمیت می‌شناسد.

صاحب‌خبر -

مدیر نشر نیماژ با تاکید بر اینکه از هر اقدامی که در ترویج کتاب و کتابخوانی  تاثیر داشته باشد، استقبال می‌کند، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل حضوری و مجازی باعث شده هرکسی با هر شرایطی بتواند به کتاب دسترسی داشته‌باشد. این اتفاق مبارکی است و شاید نقاط ضعفی هم داشته‌باشد، برخی از همکاران ناشر شاید ضعف‌هایی از نمایشگاه دیده باشند، اما من آن ضعف‌ها را ندیدم  مشکلات را می‌توان به پای این گذاشت که بعد از دو سال فقدان برگزاری نمایشگاه حضوری، این نخستین اقدام بود.

بنای وزارت فرهنگ و ارشاد برپایه راضی نگه داشتن ناشران بود/ وزارت فرهنگ و ارشاد به ناشر نماها غرفه ندهد

نمایشگاه حضوری 4 برابر نمایشگاه مجازی فروش دارد

اسدی با تاکید بر تعامل مسئولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد با ناشران افزود: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد تعامل خوبی با ناشران داشت و بنای وزارت فرهنگ و ارشاد برپایه راضی نگه داشتن ناشران بود. این اقدام مهمی است و در این سال‌ها تعامل اینچنین از وزارت فرهنگ و ارشاد ندیده بودم. از هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم می‌بینیم، حرف ما را می‌شنوند، پیگیری می‌کنند و پاسخگو هستند. نظر مدیریت جدید این است که کار انجام بدهند.

او درباره اقداماتی که برای افزایش فروش در بخش حضوری انجام داده‌است، گفت: در نمایشگاه حضوری برای فروشندگان کلاس‌هایی را برگزار می‌کنیم تا امکان معرفی کتاب را در نمایشگاه داشته‌باشند. نمایشگاه حضوری شرایط فروش بهتری دارد، تقریبا می‌توان گفت نمایشگاه حضوری 4 برابر نمایشگاه مجازی فروش دارد.

هویت دادن به ناشرنماها

اسدی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد باید به ناشران جدی توجه ویژه داشته‌باشد، ادامه داد: می‌بینیم  که ناشران 80 درصدی، ناشران کپی‌کار و ...  در این نمایشگاه حضور دارند. فعالیت این ناشران آسیب و ضربه اساسی به بدنه نشر وارد می‌کند. نشری مانند نیماژ از ابتدای سال شروع به کار می‌کند و شبانه روز در حال تولید است. در نتیجه هزینه بالایی متحمل  می‌شود. ناشران ممکن است 100 کتاب چاپ کنند و فقط یکی از آن‌ها دیده شود.

او ادامه داد: برخی از ناشران کتاب‌های پرفروش دیگر ناشران را کپی می‌کنند و این  اتفاق بدی است. گفته می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد نمی‌تواند به این ناشران مجوز ندهد. اگر این مساله را قبول کنیم، چرا فضا در اختیار این‌ ناشرها می‌گذارد تا کنار ناشران اصلی و جدی که صنعت نشر را مدیریت می‌کنند، فعالیت کنند؟ به نظرم این موضوع بسیار حساس است و نیاز به مراقبت دارد. این اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد هویت دادن به ناشرنماها است، زیرا به آن‌ها غرفه می‌دهد و آن‌ها را به نوعی به رسمیت می‌شناسد.

به گفته اسدی اگر در وزارت فرهنگ و ارشاد مبنا بر نمایش کتاب است، باید توجه کرد که انتشاراتی مانند نیماژ در نمایشگاه کتاب کمبود فضا دارد. بالغ بر 400 عنوان از کتاب‌های مهم را نتوانستیم روی میز عرضه کنیم. زیرا فضای کافی نداشتیم. بهتر است این فضا را در اختیار ناشران جدی بگذارند. در سال‌های آینده به ناشرنماها غرفه ندهد.

مسئولان از وضعیت و اقدامات در حوزه فرهنگ شناخت ندارند یا کمتر از افراد با تجربه استفاده می‌کنند. افراد کم تجربه آزمون و خطا می‌کنند؛ تا زمانی که  آن‌ها آزمون و خطا کنند و یاد بگیرند، به صنعت نشر آسیب جدی وارد می‌شود

وزارت فرهنگ و ارشاد درباره آثار رونویسی شده اطلاع‌رسانی نمی‌کند

به گفته اسدی، کلاهبرداری عظیمی در برخی سایت های فروش اینترنتی در حال رخ دادن است. قیمت حقیقی کتاب و قیمت آن متفاوت در سایت های فروش اینترنتی است. کتاب‌ها را در  این سایت ها با قیمت 4 برابری و تخفیف 80 درصدی در سایت بارگذاری می‌شوند. این‌ها مخاطب را گول می‌زنند. ترجمه رونویسی را در  کتاب ارائه می‌کنند و مخاطب به این توجه نمی‌کند که قیمت کتاب در سایت های فروش اینترنتی چهار برابر قیمت اصلی است؛ بلکه فقط به تخفیف نگاه می‌کنند. مخاطب تخفیف 80 درصدی را دوست دارد. این بحث بزرگی است که  وزارت فرهنگ و ارشاد درباره آثار رونویسی شده اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

مدیر انتشارات نیماژ ادامه داد: فکر می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد برای اینکه آمار مطالعه را بالا و وضعیت را به حالت آرمانی نشان دهد، این روند را ادامه می‌دهد. با توجه به وضعیت اقتصادی، صنعت نشر روبه از هم پاشیدگی است. همیشه با یارانه مخالف بودم. سوبسید کاغذ برداشته شد و مخالف ارائه سوبسید به کاغذ بودم. وقتی یارانه کاغذ و کتاب برداشته‌شد، قیمت آن 5 برابر شد. در ارائه یارانه فساد زیادی وجود داشت اما نکته این است که باید از بخش فرهنگی حمایت شود.

او با اعلام اینکه دیدگاه مسئولان فرهنگی نگاهی تعاملی است، ادامه داد: مسئولان از وضعیت و اقدامات در حوزه فرهنگ شناخت ندارند یا کمتر از افراد با تجربه استفاده می‌کنند. افراد کم تجربه آزمون و خطا می‌کنند؛ تا زمانی که  آن‌ها آزمون و خطا کنند و یاد بگیرند، به صنعت نشر آسیب جدی وارد می‌شود.  

نظر شما