شناسهٔ خبر: 54279300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گردو غبار و تعطیلی سر خط اخبار هفته گذشته البرز

کرج - ایرنا - استان البرز ملقب به سرزمین ایران کوچک در هفته ای که گذشت رویدادهای متفاوتی از جمله وقوع گرد و خاک و تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها و ادارات را داشت که سر خط اخبار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

هفته گذشته( سی و یکم اردیبهشت تا ششم خرداد ) رویدادها و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و  سیاسی در استان البرز ثبت شد.

سالانه ۱۷ میلیون تن فولاد در کشور مصرف می شود، «سیدجواد حسینی کیا » نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بازدید از کارخانه ساخت تجهیزات صنایع معدنی و فولادی  در ماهدشت البرز با اشاره به این مهم با بیان اینکه ظرفیت واقعی تولید سالانه فولاد در کشور حدود ۴۸ میلیون تن است، عنوان کرد: ۱۷ میلیون تن از این میزان در کشور مصرف و مابقی صادر می شود.

حسینی کیا همچنین در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صنعتی استان مستقر در اتاق بازرگانی البرز تصریح کرد:  وجود توانمندی‌های بالای صنعت البرز بستر ساز تولید و تامین بخشی از نیازهای وارداتی کشور است.

موضوع پایین بودن سرانه ها در بخش های مختلف نیز از مسایلی است که مجتبی عبداللهی استاندار البرز در دیدار با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به آن پرداخت.

وی در این نشست  با اشاره مشکلات و کمبودهای استان گفت: البرز در بسیاری از سرانه های مهم همچون بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، فقیرترین استان کشور است.

کارگروه اشتغال از دیگر نشست هایی بود که در هفته ای که گذشت در البرز به ریاست استاندار این استان تشکیل که عبداللهی در این نشست حرکت پرشتاب در مسیر تولید محصولات دانش بنیان و اشتغال آفرینی را نیازمند همت والای مدیران دستگاه های اجرایی استان دانست.

وی اضافه کرد: عملکرد مدیران استان در بحث ایجاد اشتغال باید نمود عینی و مستند داشته باشد و مسوولان مشوق و حامی تولید کنندگان استان باشند.

تکمیل پروژه قطار شهری کرج از دیگر عناوین خبری بود که به نقل از عبداللهی بر روی خروجی خبرگزاری ایرنا مرکز البرز قرار گرفت.

وی در این رابطه عنوان کرد: به دنبال سفر ۱۸ فروردین ماه رییس جمهور به البرز، تلاش ها برای تکمیل ۲ پروژه بزرگ عمرانی خط ۲ قطار شهری و بزرگراه شمالی کرج مضاعف شده است.

از دیگر اخبار حوزه اقتصادی البرز در هفته ای که گذشت می توان به نشستی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام  با مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران اشاره کرد.

«ابوالفضل کوده ئی» مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی  در این نشست گفت: این دفتر آماده معرفی فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز است.

اکبر قنبرپور مدیر عامل پیام نیز  اعلام کرد: سهم سرمایه گذاری خارجی در این منطقه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به پنج درصد خواهد رسید.

۳۴ هزار واحد مسکونی در شهرجدید مهستان البرز ساخته می شود،  عباس قنبری مدیر عامل شهر جدید مهستان استان البرز اعلام کرد: ۳۴ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید مهستان استان البرز ساخته می شود.

 اختصاص ۴۵۵ میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهور به گازرسانی البرز از دیگر اخبار حوزه اقتصادی این استان در هفته ای که گذشت بود.

سیدرضا غفاریان مدیرعامل شرکت گاز استان البرز اعلام کرد: ۴۵۵ میلیارد تومان از محل سفر فروردین ماه رییس جمهور به استان البرز برای اجرا و تکمیل پروژه های گازرسانی این استان به ویژه در مناطق روستایی اختصاص یافته است.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا به پروژه آبرسانی اشتهارد اشاره کرد و  از  شرکت های آب منطقه ای و آبفا  استان البرز خواست تا در طراحی پروژه انتقال آب سد طالقان به شهرستان اشتهارد این استان چشم انداز ۵۰ ساله تعریف کنند.

نشست مشترک هیات تجاری هند (PHD) با فعالان اقتصادی استان البرز نیز از مطالب اقتصادی این استان در هفته ای که گذشت بود.

پرهام‌رضایی رییس اتاق بازرگانی البرز و نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند در این نشست  از بافت فرهنگی و سنتی مشترک و فاصله دریایی تنها چهار روزه میان ایران و هند را بستر ساز گسترش روابط تجاری ۲ کشور عنوان کرد.

 "ویجی مهتا" رییس کمیته تجارت خارجی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی هند (PHD) نیز در این نشست از گسترش مبادلات  تجاری و بازرگانی با کشورهای اسلامی به ویژه ایران استقبال کرد.

بازگشت سه عضو علی البدل به شورای شهر فردیس از دیگر عناوین مهم خبری بود، «  وحید اکبری » معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری فردیس استان البرز اعلام کرد: با حکم دیوان عدالت اداری سه عضو علی البدل شورای شهر فردیس برای دومین بار به این شورا بازگشتند.

آتش سوزی واحد تجاری در کرج مهار شد، «محمد جمشیدی»  رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اعلام کرد: آتش سوزی یک واحد تجاری در خیابان شهید بهشتی کرج با تلاش آتش نشانان مهار و از سرایت آتش به واحدهای اطراف جلوگیری شد.

از دیگر اخبار در حوزه حوادث نیز می توان به انتشار فیلمی منتسب بر انفجار سیلندر اکسیژن در فضای مجازی به اتاق عمل یکی از بیمارستان های شهرستان  کرج اشاره کرد.

محمدرضا فلاح نژاد، مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز با تکذیب فیلم  انفجار سیلندر اکسیژن که در فضای مجازی به اتاق عمل یکی از بیمارستان های شهرستان  کرج نسبت داده شده است ، گفت : چنین حادثه ای در البرز رخ نداده است.

تصادف اتوبوس با ۲۰ خودرو درکرج سه مصدوم بر جای گذاشت، محسن امیدوارحسینی  سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج اعلام کرد: تصادف یک دستگاه اتوبوس با ۲۰ دستگاه خودرو در این کلانشهر سه نفر مصدوم برجای گذاشت.

قتل مرد ۶۱ ساله توسط همسر و فرزندش در کرج از دیگر اخبار در حوزه حوادث بود،  سرهنگ  محمد نادربیگی  رییس  پلیس آگاهی البرز از قتل یک مرد کرجی توسط همسر و فرزندش در شهرستان کرج خبر داد و گفت:  این حادثه در محمد شهر کرج رخ داده است.

نجات ۲ طبیعت گرد گرفتار شده در ارتفاعات البرز جنوبی، محمد باقر خلفی  مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز از نجات ۲ طبیعت گرد گرفتار شده در ارتفاعات البرز جنوبی توسط امدادگران هلال احمر در محدوده این استان خبرداد.

هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر در البرز آغاز شد، هفتمین جشنواره رسانه ای ابوذر در استان البرز با انتشار فراخوان فعالیت خود را آغاز کرد و از خبرنگاران و اصحاب رسانه درخواست شد تا آثار خود را به ابن جشنواره ارسال کنند.

در هفته ای که گذشت جشن انفال و افتتاح سامانه پنجره واحد زمین  البرز را با حضور معاون قوه قضاییه و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را در این استان داشتیم.

«مسعود منصور» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه حدود ۱۶ تن در هکتار به صورت متوسط شاهد فرسایش خاک در کشور هستیم.

وی اضافه کرد: البته این در حالی است که در برخی از نقاط کشور این رقم به ۱۰۰ تن در هکتار می رسد.

 «اصغر جهانگیر» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این نشست ، هوشمندسازی دستگاه های اجرایی و امور اداری را مهمترین راهکار برای پیشگیری از وقوع جرائم در بخش های مختلف از جمله زمین خواری دانست.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های بزرگ امروز بشر این است که چرا با وجود پیشرفت در حوزه تکنولوژی از نظر اخلاقی با افول مواجه است، اظهار داشت: امروز اگر به دنبال این هستیم که با آسیب ها و جرایمی که بخشی از آن درونی و بخش دیگر بیرونی است مقابله کنیم چاره ای نداریم جز اینکه با هوشمند سازی سیستم ها از طریق یک پیشگیری عالمانه این قبیل موضوعات را پیگیری کنیم.

«حسین فاضلی هریکندی»  رییس کل دادگستری البرز  از دیگر سخنرانان این نشست بود، وی در این مراسم گفت: ۱۰۰ درصد اراضی ملی در این استان تثبیت و در سامانه جامع املاک و ثبت و اسناد به ثبت رسیده و اسناد تک برگی این اراضی هم صادر شده است.

فرآورده های پزشکی موسسه رازی در خارج از کشور طرفداران زیادی دارند، علی اسحاقی رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در بازدید مدیران وزارت امور خارجه و رایزنان اقتصادی  این وزارتخانه از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به این مطلب گفت:  تولیدات رازی اعم از واکسن، سرم های درمانی و فرآورده های بیولوژیک این موسسه در خارج از کشور نسبت به داخل طرفداران بیشتری دارد و بسیار شناخته شده است.

در حوزه نیروی انتظامی نیز البرز هفته ای پر خبر را پشت سر گذاشت که به بخشی از آنها در ادامه این گزارش اشاره می شود.

عوامل بیهوشی رانندگان و سرقت ۱۳ دستگاه وانت نیسان در البرز دستگیر شدند،  سرهنگ  محمد نادربیگی رییس پلیس آگاهی استان البرز اعلام کرد: سارقانی که با استفاده از آب میوه ضمن بیهوش کردن ۱۳ راننده ، خودروهای آنان را به سرقت برده بودند، در این استان دستگیر شدند.

پیامک های خرید و فروش حج تمتع جعلی است، سرهنگ رسول جلیلیان رییس پلیس فتا البرز اعلام کرد: هرگونه پیامک مبنی بر خرید و فروش حج تمتع جعلی است و متقاضیان برای کسب اطلاعات فقط به سامانه الکترونیکی سازمان حج وزیارت مراجعه کنند.

سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر و پرداختن به این حماسه بزرگ در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی از دیگر اخباری بود که در هفته گذشته به آن پرداخته شد.

سوم خرداد نماد پیوستگی و وحدت رزمندگان اسلام در دفاع از کیان ایران اسلامی است، سردار سرتیپ دوم پاسدار علیرضا حیدرنیا در آیین صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان البرز که در آستان مقدس امامزاده محمد (ع) حصارک کرج  با بیان اینکه حماسه آزادسازی خرمشهر یکی از حماسه های ماندگار و کم نظیر هشت سال دفاع مقدس است، گفت: سوم خرداد ماه نماد پیوستگی و وحدت رزمندگان اسلام در دفاع از امنیت، کیان و تمامیت ارضی ایران اسلامی است.

امیر سرتیپ دوم ستاد اکبر نجفی در آیین صبحگاه مشترک نیروهای مسلح نیز در این آیین گفت:  تمام سامانه های عملیاتی، تاکتیکی و نیروهای مسلح در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ همدل و منسجم شدند تا در روز سوم خرداد ماه خونین شهر به خرمشهری دوباره تبدیل شود.

همچنین همزمان با سالروز آزادی خرمشهر ۳ پروژه عمرانی در محمد شهر البرز افتتاح شد، سالن چند منظوره قرارگاه پشتیبانی مدیریت بحران با زیر بنای ۲ هزار و ۷۱۰ متر مربع در ۲ طبقه یکی از پروژه های گشایشی است که با صرف ۹.۳ میلیارد تومان ساخته شده است.

افتتاح سرای محله شهدای سلامت محمدشهر و ایستگاه سوم آتش نشانی محمدشهر از دیگر پروژه هایی بود که به همین مناسبت راه اندازی و آغاز به کار کردند.

گشایش تقاطع ۹ دی و روان سازی ترافیک هسته مرکزی کرج از دیگر پروژه هایی بود که  همزمان با سوم خرداد ماه سالروز پیروزی خرمشهر  با هدف روان سازی ترافیک در بلوار ماهان و هسته مرکزی کلانشهر کرج در آیینی به بهره برداری رسید.

از مهم ترین اخبار البرز در هفته ای که گذشت را می توان به افزایش میزان آلایندگی در این استان که سبب تعطیلی ادارات و مدارس این استان شد اشاره کرد که در این بخش به قسمتی از اخبار منتشره شده در این حوزه اشاره می شود.

تمام مدارس البرز روز سه شنبه تعطیل شد، محمد رضا فلاح نژاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی در این استان روز سه شنبه سوم خرداد به علت آلودگی هوا خبر داد.

مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز نیز اعلام کرد: به دلیل افزایش آلودگی هوا تیم های عملیاتی اورژانس استان به حالت آماده باش درآمدند.

میزان آلایندگی در روز سه شنبه به میزانی بود که کیفیت هوای استان البرز به وضعیت خطرناک رسید و سبب شد تا در همان روز با توجه به مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان از ساعت ۱۲ ظهر امروز سه شنبه سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ تمام ادارات و سازمان های استان تعطیل می باشند.

در نهایت با توجه به تداوم آلودگی هوا ادارات، مدارس و بانک های البرز در روز چهارشنبه تعطیل شدند، امیر جاویدپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: با توجه به تداوم آلودگی هوا،  چهارشنبه چهارم خرداد ماه، تمام ادارات، مدارس و بانک های استان به جز شعب مرکزی بانکها تعطیل خواهند بود.

در روز جمعه شاهد ۲ تصادف زنجیزه ای در استان البرز بودیم که در پیش از ظهر جمعه این تصادف بین ۲ دستگاه خودرو پراید، یک دستگاه ال ۹۰ و یک دستگاه پژو ۴۰۵ رخ داد.

مصدومان شامل ۶ مرد، سه زن و ۲ پسر بچه  بودند که سه نفر آنان به صورت سرپایی مداوا و هشت نفر دیگر توسط امدادگران اورژانس البرز به بیمارستان های کرج  انتقال یافتند.

دومین مورد نیز در آزاد راه کرج - قزوین و در محدوده بهشت سکینه (س) بین یک دستگاه تانکر ، یک دستگاه اتوبوس ، یک دستگاه خودرو سمند و یک دستگاه خودرو تیبا این تصادف رخ داد.

طبق این گزارش در این حادثه ۲ زن و ۲ مرد مصدوم شدند که توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان انتقال یافتند.

ممنوه شدن تردد وسایل نقلیه در جاده کرج - چالوس نیز از دیگر مطالب خبری این استان بود، سرهنگ رضا گودرزی   رییس پلیس راه البرز اعلام کرد: به منظور تخلیه بار ترافیکی ، تردد وسایل نقلیه از کرج به سمت چالوس در محدوده این استان دقایقی پیش(ساعت ۱۵) در روز جمعه ممنوع شد.

و در آخر برگزاری خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه کرج به امامت آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی باید اشاره کرد که وی در این خطبه های خود  با اشاره به ترور پاسدار شهید « حسن صیاد خدایی » توسط عوامل جبهه استکباری و صهیونیست ها در تهران گفت: دشمنان اسلام و صهیونیست ها با انجام ترورهای کور در واقع بر طبل نابودی خود می کوبند.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

نظر شما