شناسهٔ خبر: 54278901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

رهبر انقلاب: مقصران متروپل آبادان مجازات عبرت‌آموز شوند

رهبر معظم انقلاب در پی حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان با پیامی ضمن تسلیت این حادثه به مصیبت‌دیدگان، دستور دادند مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات قرار بگیرند تا از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -
رهبر انقلاب: مقصران متروپل آبادان مجازات عبرت‌آموز شوند

رهبر معظم انقلاب در پی حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان با پیامی ضمن تسلیت این حادثه به مصیبت‌دیدگان، دستور دادند مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات قرار بگیرند تا از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود. متن پیام و دستور رهبر انقلاب که در جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور رئیس‌جمهور با موضوع بررسی گزارش‌های هیات‌های اعزامی به آبادان و پیگیری آخرین اقدامات انجام‌شده، قرائت شد، به این شرح است:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
حادثه تاسف‌بار آبادان، علاوه‌ بر نیاز به سرعتِ عمل و استفاده‌ از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ اول اهمیت است، وظیفه‌ پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه‌ قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ نقاط کشور، برعهده‌ همه ما مسئولان کشور است.
لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چندروزه مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این‌باره را مطالبه نمایم و به بازماندگان مصیبت‌دیده‌ این حادثه تسلیت عرض کنم.»
پس از آن غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جریان حضور سرزده در شهرستان پیشوا ضمن تسلیت حادثه متروپل آبادان گفت: «ابعاد مختلف این حادثه باید بررسی شود و کارشناسان هم به‌لحاظ فنی در این خصوص نظر دهند. اگر هریک از دستگاه‌ها که مسئولیتی داشته‌اند و مسئولیت خود را انجام نداده‌اند باید تحت پیگیری قرار گیرند. در جریان این حادثه هر فردی یا هر تشکیلاتی، حتی اگر از خود قوه‌قضائیه باشد اگر وظایفی داشته و آن را انجام نداده‌اند باید مورد پیگیری قرار گیرند تا چنین حوادثی دیگر تکرار نشود. دولت نیز در این خصوص کارگروهی تعیین کرده و آن کارگروه نیز به‌صورت همه‌جانبه درحال رسیدگی است و گزارش آن به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود و اهل فن نیز گزارش خود را تهیه می‌کنند، همه کسانی که در این زمینه مسئولیتی داشته یا مسئولیتی می‌توانستند داشته باشند و انجام نداده‌اند تحت تعقیب قرار می‌گیرند.»
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در جلسه فوق‌العاده حادثه آبادان گفته بود: «عملیات نجات تا زمان ممکن ادامه خواهد یافت. رسانه ملی و تمام افراد و رسانه‌های دلسوز کشور کمک کنند مردم در جریان اخبار صحیح و دقیق این تلاش‌ها قرار گیرند. با هر فرد در هر رده‌ای که در این حادثه مرتکب تخلف یا ترک فعل شده باید به‌شدت برخورد شود. از ادامه فعالیت و ساخت‌وساز ساختمان‌ها با سازه‌های ناایمن باید جلوگیری شود.» در همین خصوص مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به حادثه متروپل آبادان و ریزش یک ساختمان چندطبقه در اولین نشست خبری خود گفت: «تعداد ۱۰ نفر از عزیزان ما از ساکنان شهرستان مقاوم آبادان در این حادثه فوت کردند و تعدادی هم زخمی شدند. این حادثه را خدمت همه شهروندان آبادانی و عزیزانی که در آن خطه استمرار دارند از طرف ریاست قوه‌قضائیه تسلیت عرض می‌کنیم. با شما آبادانی‌های عزیز همدردیم و قول می‌دهیم با هرکسی در این فرآیند مرتکب جرم شده است با قاطعیت برخورد می‌شود و فرآیند پیشگیرانه برای دستگاه‌های اجرایی یک اصل است تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.» منتظری، دادستان کل کشور نیز با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت به جان‌باختگان حادثه متروپل در آبادان، بر برخورد قاطع با متخلفان تاکید کرد. ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با صدور دستوری به بازرس کل ویژه استان خوزستان خواستار آن شد تا ضمن نظارت بر نحوه امدادرسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، متخلفان احتمالی را به مراجع قضایی و اداری معرفی کند. صادق جعفری‌چگنی، دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز در این‌باره گفته است: «با توجه به تاکید دادستان کل کشور در برخورد با متخلفان پروژه ساختمان، تاکنون ۱۱ نفر را به عنوان مسببان و متخلفان دستگیر کرده‌ایم که با قرار تامین مناسب، تحت بازداشت هستند و تحقیقات درحال انجام است.»

نظر شما