شناسهٔ خبر: 54278875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سد معبر؛ معضل تمام‌نشدنی داران

معابر عمومی متعلق به مغازه‌داران، دست‌فروشان و دوره‌گردها شده و جمله «معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است»، در داران به فراموشی سپرده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سد معبر در خیابان‌ها و پیاده‌روهای کم‌عرض داران مشکلاتی برای رفت‌وآمد شهروندان به وجود آورده است و عابران پیاده به دلیل شلوغی پیاده‌روها به ناچار مجبور می‌شوند از خیابان گذر کنند. این معضل چهره شهر را نازیبا کرده و مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده است.

با وجود اینکه سد معبر در برخی فصول سال بیشتر می‌شود، اما این معضل مسئله‌ای تمام‌نشدنی است که چهره شهر به ویژه خیابان‌های اصلی را نازیبا می‌کند. سال‌ها است که مسئولان در فکر مکانی برای بازارچه خرید و فروش هستند؛ اما این راهکار هنوز عملیاتی نشده است.

معابر عمومی متعلق به مغازه‌داران، دست‌فروشان و دوره‌گردان شده و جمله «معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است»، در این شهر به فراموشی سپرده شده است.

سد معبر چهره نازیبایی به شهر بخشیده است

مهدی محمدی، یکی از شهروندان شهر داران می‌گوید: برخی کسبه و افراد متخلف با سد کردن پیاده‌رو و خیابان، موجب بروز مشکلات جدی برای شهروندان می‌شوند، سد معبر در خیابان‌ها و پیاده‌روهای کم‌عرض شهر داران، مشکلاتی برای رفت و آمد شهروندان به وجود آورده و چهره نازیبایی به شهر بخشیده است.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود اکیپ سد معبر شهرداری با همکاری نیروی انتظامی، اقدام جدی برای رفع این معضل شهری انجام دهند و دادستانی نیز پیگیر موضوع باشد.

دوره‌گردها از فضای عبور و مرور شهروندان تصویری نازیبا می‌سازند

فاطمه عبدالهی از دیگر شهروندان داران تاکید می‌کند: بارها به دلیل وجود موانع در پیاده‌رو معطل شده‌ام یا به ناچار مسیر خود را به سمت خیابان دیگری تغییر داده‌ام.

وی تصریح می‌کند: از نظر من دوره‌گردها با ایجاد سد معبر و استفاده از معابر عمومی به حقوق شهروندان تجاوز می‌کنند و موجب اخلال در رفت‌وآمد عابران پیاده می‌شوندغ همچنین از فضای عبورومرور، تصویری نازیبا و آشفته می‌سازند.

این شهروند دارانی ادامه می‌دهد: بهتر است اصناف محل کسب مناسبی انتخاب کنند تا ناچار به استفاده از پیاده‌رو نشوند، بیرون گذاشتن کالا دلیل فروش بیشتر نیست؛ آنچه مشتری را جذب می‌کند، زیبایی و نظم واحد صنفی است.

شهرداری مکانی برای وانت‌بارها تعیین کند

یوسف ابراهیمی از دیگر شهروندان دارانی می‌گوید: وانت‌بارهای دوره‌گرد علاوه بر ایجاد سد معبر، برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می‌کنند و آرامش را از ساکنان می‌گیرند، برخی کاسبان با ایجاد سد معبر به حقوق شهروندان تجاوز و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کنند.

وی می‌افزاید: این وانت‌بارها تصویری نازیبا می‌سازند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات زیادی به وجود می‌آورند. لازم است شهرداری مکان مناسبی را برای فروش وانت‌بارها تعیین کند تا اخلال در رفت‌وآمد عابران پیاده ایجاد نشود.

معضل سد معبر کمتر شده است / ‏استقبال چندانی از غرفه‌های شهرداری نمی‌شود

حسن کامکار، شهردار داران اظهار می‌کند: در نقاط پر جمعیت شهر داران همواره با مشکل سد معبر مواجه هستیم و شهرداری در راستای رفع سد معبر بارها تذکر و اخطار داده و گاهاً برخورد قهری داشته؛ اما تا زمانی که کاسبان به قانونمندی و قانون‌پذیری پایبند نباشند تنها راه، فرهنگ‌سازی و آموزش است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان انتظار ایجاد مدینه فاضله را داشت، تاکید می‌کند: در گذشته معضل سد معبر حادتر بود و درحال‌حاضر تعداد موارد سد معبر کمتر شده است، برخی برای ایجاد اشتغال مغازه‌های کوچک را تبدیل به میوه‌فروشی کرده و ناچار به پهن کردن بساط خود در کف پیاده‌رو می‌شوند که حضوری به آنان تذکر می‌دهیم.

شهردار داران تصریح می‌کند: شهرداری برای دایر شدن بازار روز داران، بالاتر از خیابان تختی چهارراه دکتر مصطفوی، مکانی در نظر گرفته است که چندین غرفه دارد تا میوه‌فروشان دوره‌گرد به آنجا نقل مکان کنند؛ با این وجود استقبال چندانی از این غرفه‌ها نمی‌شود و میوه‌فروشان اذعان دارند در صورت جابه‌جایی مشتری‌های خود را از دست می‌دهند.

کامکار با بیان اینکه واحد سد معبر در شهرداری داران فعال است، خاطرنشان می‌کند: نیروهای واحد سد معبر شهرداری با همکاری و هماهنگی اتاق اصناف و نیروی انتظامی برای رفع سد معبر گشت مشترک دارند.

با معضل سد معبر برخورد قضائی می‌شود

محمدرضا محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر داران می‌گوید: در راستای رفع معضل سد معبر اکیپ‌های سد معبر شهرداری داران فعال شده‌اند.

وی می‌افزاید: پیگیری‌هایی انجام دادیم و جلسات متعددی با دادستان داشتیم، از این پس ضمن اخطارهای کتبی برخورد قضائی نیز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر داران ادامه می‌دهد: بیشترین سد معبر در داران مربوط به میوه‌فروشان دوره‌گرد است. ساماندهی دست‌فروشان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است تا با جانمایی مکانی مناسب این دوره‌گردان در آنجا مستقر شوند.

محمدی ادامه می‌دهد: قرار بود اسفندماه ۱۴۰۰ کار انتقال دوره‌گردها به یک مکان مناسب انجام شود، اما با توجه به وضعیت معیشتی این قشر، شهرداری تصمیم گرفت با ایجاد بازارچه از دست‌فروشان حمایت کند.

با بیان اینکه ورودی‌های شهر داران وضعیت نامناسبی دارد، می‌گوید: امسال پروژه ساماندهی ورودی غربی شهر داران تکمیل می‌شود. ساماندهی ورودی شرقی داران نیز وظیفه اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

نظر شما