شناسهٔ خبر: 54278810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امروز با تاریخ

صاحب‌خبر -

سفر مصدق به لاهه 
در اين روز در سال 1331 دكتر محمد مصدق نخست وزير وقت عازم لاهه شد تا از حقانيت ايران در ملي كردن نفت خود دفاع كند. دكتر مصدق كه استاد حقوق در دانشگاه بود قبلا رسيدگي دادگاه لاهه به شكايت انگلستان از ايران را مغاير حاكميت ملي يك كشور مستقل عضو سازمان ملل و خارج از تکاليف اين دادگاه خوانده بود، ولي گفته بود كه به لاهه خواهد رفت تا صداي ايران را كه قريب يك قرن و نيم تحت نفوذ و سلطه اجانب و بويژه دولت لندن بوده به گوش جهانيان برساند و تاكيد كرده بود كه دفاع او در لاهه در عين حال دفاع از كشورهاي تضعيف شده و استعمارزده در برابر قدرتهاي جهاني خواهد بود. اظهارات آن روز دكتر مصدق در رسانه هاي جهان به اين گونه تفسير شده بود كه رئيس دولت ايران ترديد دارد که دادگاه بين المللي لاهه، بي طرف و خارج از نفوذ قدرت هاي جهاني باشد. به علاوه، مصدق مي خواهد که ايران که بيش از هزار سال يک ابرقدرت بود بارديگر مطرح باشد و جهانيان بدانند که اين کشور همان امپراتوري پارسي است که در قرن 19، دو قدرت استعماري وقت ـانگلستان و روسيه ـ آن را تجزيه و کوچک کردند.

 اولين آزمايش هسته ‏اي پاكستان
در 28 مه 1998م اولين آزمايش‏هاي هسته‏اي پاكستان، دو هفته پس از آزمايش‏هاي هسته‏اي هند، همسايه و رقيب پاكستان انجام شد. به اين ترتيب مسابقه تسليحاتي اين دو دشمن ديرينه به سطح سلاح‏هاي هسته‏اي گسترش يافت. آزمايش‏هاي هسته‏اي پاكستان، خشم كشورهاي غربي را برانگيخت و امريكا و اروپا، پاكستان را تحريم اقتصادي كردند. با اين حال پاكستان تا كنون درخواست اين كشورها را براي پيوستن به كنوانسيون منع توليد و تكثير سلاح‏هاي هسته‏اي نپذيرفته است.

راه افتادن خط تلگراف برلين ـ تهران
كمپاني آلماني زيمنس 28 مي 1868 اعلام كرد که كار كشيدن خط تلگرافي را كه از برلين آغاز مي شود تا تهران ادامه خواهد داد. اين خط قرار بود از خاک امپراتوري روسيه (روسيه و قفقاز) بگذرد، و از طريق تبريز به تهران برسد. در آن زمان لهستان نيز در قلمرو روسيه قرارداشت.

خاطرات هاشمی رفسنجانی
7خرداد سال 1374: در گزارش‌ها، موفقيت طرح جديد ارزي مورد توجه است. آقايان [محمدرضا] باهنر و [اسدالله] بادامچیان آمدند. از طرح ارزي، با ملاحظات تمجيد كردند و راجع به استعفاي آقاي [محمدرضا] مهدوي[کنی] از دبيري در جامعه روحانيت مبارز و جانشين احتمالي ايشان و همچنین حمايت از انجمن‌هاي اسلامي سالم دانشجويي صحبت كردند. آقايان [مسعود روغنی] زنجاني، [رییس سازمان برنامه و بودجه] و [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] و همراهان آمدند. براي داوري در مورد مسئوليت تهيه نقشه‌‌ها كه هر دو مدعي هستند، تفاهمي ايجاد كردم. نظاميان، مصوبه‌اي از رهبري گرفته‌اند كه تا دويست كيلومتري مرزها به عهده وزارت دفاع باشد كه زيادي است، چون مسئوليت اصلي با سازمان برنامه و بودجه است.شب مهیمان رهبري بودم. دربارة دبيركل جامعه روحانيت مبارز و مسأله حضور ناوگان پنجم آمريكا در خليج‏فارس و مسأله تركيه و تلفن خانم [تانسو] چيللر، [نخست‏وزیر ترکیه] مذاكره كرديم. پيشنهاد كردم، از نظاميان بخواهند مسأله را بررسي كنند.

نظر شما