شناسهٔ خبر: 54278763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

نعمت احمدی حقوقدان در گفت وگو با ستاره صبح آنلاین:

بر اساس قانون مقصران حادثه متروپل باید محاکمه و مجازات شوند

ستاره صبح آنلاین: ظهر دوم خردادماه ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهرستان آبادان در منطقه «ته‌لنجی امیری» فروریخت. ساختمان برج‌های دوقلوی متروپل بزرگ‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در منطقه جنوب خوزستان در مراحل پایانی قرار داشت که به دلایل فنی، متوقف‌شده بود. در این حادثه تاکنون 24 نفر جان‌باخته‌اند و تعداد 37 نفر مصدوم شده‌اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد. مردم آبادان در شب‌های گذشته با راهپیمایی در خیابان نسبت به این حادثه اعتراض کردند. در این ارتباط ستاره صبح آنلاین گفتگویی با نعمت احمدی حقوقدان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

  شما علت ریزش ساختمان متروپل آبادان را چه می‌دانید؟
برای ساخت هر بنا یک نقشه‌ای باید تهیه شود طبق قانون نقشه‌ای که توسط شهرداری ثبت می‌شود باید جزئیات بنا، تعداد طبقات و نکات ایمنی در آن قیدشده باشد.  ساخت بنا باید زیر نظر مهندسین ناظر صورت بگیرد و نظارتی مستمر تا پایان کار ساختمان یک نیاز اساسی است. اگر همه این روند رعایت می‌شد هیچ مشکلی برای ساختمان متروپل پیش نمی‌آمد چون ضریب مقاومت ساختمان و زمین مطابق با قانون تعریف می‌شود. شهرداری آبادان در یک خیابان پرازدحام پروانه ساخت ساختمانی را صادر کرده که به نظر می‌رسد مسائل قانونی آن رعایت نشده است. پرسش این است وقتی برای ساخت هر بنا مهندسین ناظر تعریف‌شده است چرا برای چنین ساختمان بزرگی تعریف‌نشده است؟ مهندسین ناظر کجا بوده‌اند که نشست و ترک‌های عظیم این ساختمان را ندیده بودند؟ برخی این ساختمان را با پلاسکو مقایسه می‌کنند، پلاسکو مشکل فنی نداشت آن ساختمان بعد از سال‌ها به علت سیستم برقی دچار حریق آتش‌سوزی و بعد تخریب شد.

  آیا در قانون برای مقصران حادثه مجازات تعیین‌شده است؟
از سه سال پیش خبرنگاران خوزستان به شهردار و مسئولین تذکر دادند که این بنا استحکام لازم را ندارد اما مسئولان دور بنا حصار کشیدند تا مردم نبینند چه اتفاقی می‌افتد. این بنا گویا چندطبقه خلاف داشته است و بار زیاد روی آن باعث شده مقاومت بنا از بین برود.
 در این زمینه شهرداری، مهندسین ناظر، پیمانکار و مالک نیز برابر قوانین موجود که در سال 74 تصویب‌شده است باید محاکمه شوند.
 به نظر من در کنار این افراد کسانی که از آغاز دستور نقشه تا پایان کار امضایشان پای اسناد مربوط به این ساختمان است مسئول‌اند.
فرماندار می‌گوید ساختمان هنوز ناتمام است و پایان کار نگرفته اما از سوی دیگر در آن عده‌ای مشغول کار بوده‌اند اگر ساختمان پایان کار نداشت پس این آدم‌ها داخل آنچه می‌کردند؟ همه صنوفی هم که مجوز فعالیت در آن ساختمان گرفته‌اند مقصرند.

  برخی می‌گویند منتشرکنندگان خبر ساختمان آبادان تشویش اذهان کرده‌اند، شما این عنوان مجرمانه را قبول دارید؟
«تشویش برای خبر است مثلاً کسی بگوید هوا آلوده است در حالیکه این‌طور نباشد اما این اتفاق یک واقعیت رخ‌داده است که مسببین آن مشخص هستند.  تشویش برای اخبار دروغ است و باعث می‌شود جامعه مشوش شود. افکار عمومی اتفاقاً به کمک مسئولین آمده است که اگر مسئولین اشکالی دارند یادآوری کنند».

  شما واکنش مسئولان دولتی را به این اتفاق چگونه ارزیابی می‌کنید؟
وزیر کشور درباره ابعاد ریزش این بنا اظهاراتی داشته است و دیگر مسئولان نیز ابراز نگرانی کرده‌اند در حالیکه مجلس به‌عنوان ناظر بر اجرا قوانین و سایر نهادهای نظارتی بر پروژه‌های عمرانی مانند سازمان نظام‌مهندسی باید پاسخگو باشند. مردم از بی‌عملی مسئولان ناراحت‌اند. چرا در شهرآبادان که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های دنیا را دارد، ابتدایی‌ترین امکانات امداد و آتش‌نشانی در آن وجود ندارد؟ وقتی تکنولوژی و صنعت در آن شهر وجود دارد چرا نباید امکانات اولیه امداد را نداشته باشد؟ ویدیوهایی منتشر می‌شود که مردم با دستشان ساختمان را خاک‌برداری کنند؟ اگر برای پالایشگاه اتفاقی مشابه بیافتد آیا امکانات اولیه نمی‌خواهد؟ آن‌وقت رئیس‌جمهور اظهار همدردی می‌کند.

نظر شما