شناسهٔ خبر: 54278747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

گزارش جلسه «داوری » از تدابیری برای حاشیه شهر، مهار سرقت ها سامان دهی بازار و... گفت

گپ و گفت داغ با فرماندار مشهد

نویسنده : مسعود حمیدی

صاحب‌خبر - نشست داغ با فرماندار و معاونانش شاید نه تمام اما مهم‌ترین مسائل معتنابه جامعه شهری مشهد را دربرگرفت؛ از برنامه‌ها برای حاشیه شهر، بازار و نظارت بسیج محلات تا کاهش سرقت و جمع‌آوری معتادان، از صف‌های نان و مرغ تا شکسته شدن صف‌ها، از اظهارات شخصی درباره کمربند جنوبی تا بافت اطراف حرم و ساختمان برهم زننده سیمای حرم مطهر رضوی، از متروپل های مشهد تا «چلوها» مسائلی بودند که در این نشست تقریباً چهار ساعته مطرح شدند و در ادامه می‌خوانید. سه‌شنبه هفته گذشته فرماندار و معاونانش مهمان تحریریه خراسان بودند، فرماندار از عملکردش دفاع کرد و خبرنگاران تحریریه به نمایندگی از افکار عمومی مطالبات مشهدی ها را بدون تعارف با فرماندار در میان گذاشتند. فرماندار ابتدا به تشریح برنامه‌ها و عملکرد پنج ماهه خود در قامت کلیددار ساختمان پاسداران پرداخت و گفت: اگرچه نمی‌توان از عملکردهای مثبت قبل چشم‌پوشی کرد اما این که برخی وظایف فرمانداری روی دوش دیگر دستگاه‌ها و نهادها گذاشته‌شده یک نقص بود، ما پیگیری کردیم و استاندار هم موافقت کرد، مدیریت شهرستان را در فرمانداری متمرکز کردیم و مأموریت‌های فرمانداری را به این نهاد بازگرداندیم. «شبکه مسائل» تهیه کردیم ؛محله به محله روستا به روستا «محسن داوری» از سه دستور کار فرمانداری در این مدت گفت و توضیح داد: دستور کار اول ما تقویت سرمایه اجتماعی نظام است، زیرا تحلیل‌ها بر این است که میزان رضایت‌مندی مردم به خاطر مشکلات کاهش یافته و سطح اعتماد آن‌ها به حاکمیت کمی دچار اشکال شده است. برای برطرف کردن این کاستی با کمک خود مردم «شبکه مسائل» شهرستان را شناسایی کردیم تا محله به محله شهر و روستا به روستا مشکلات و کسری‌ها را با محوریت مساجد شناسایی و بر اساس اولویت‌ها برای رفع این نواقص تصمیم‌گیری و اقدام کنیم. فرماندار مشهد 98 درصد مسائل و مشکلات شهرستان را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت قابل‌حل دانست و گفت: توقعات مردم زیاد و چندان پیچیده نیست، برخی سازمان‌ها مأموریت‌هایی داشتند که معطل‌مانده بود، برنامه‌ریزی کردیم که بخش عمده مسائل استخراج‌شده در کمتر از دو هفته قابل‌حل است، 26 درصد دیگر در دوره سه‌ماهه برطرف خواهد شد و کمتر از 5 درصد دیگر مسائل نیز طی سه سال آینده برطرف خواهد شد. تثبیت، سامان دهی و توانمندسازی؛ 3 برنامه فرماندار برای حاشیه شهر رئیس شورای تأمین مشهد اولویت بعدی را سامان دهی حاشیه شهر مشهد اعلام کرد و گفت: روند رو به رشد حاشیه شهر مشهد باید متوقف شود، کارهای زیادی انجام‌شده اما مشکلات هنوز رفع نشده است. بنابراین ما در نظر داریم در سه حوزه حاشیه شهر مشهد را سامان دهی کنیم، اول «تثبیت» یعنی برنامه‌ریزی کنیم که گستره حاشیه شهر از این‌که هست بیشتر نشود. برای این کار چند ضرورت وجود دارد؛ اول این که طرح تفصیلی مشهد و مرز و محدوده شهر مشهد باید مشخص شود. 128 روستا در حریم شهر مشهد مستقر هستند که جزو حاشیه این شهر تعریف‌شده‌اند، باید این روستاها تعیین تکلیف شوند. مسئله اصلی این روستاها نبود یا به‌روز نبودن «طرح هادی» است که با پیگیری‌های انجام‌شده در تلاش هستیم تا مرز این روستاها مشخص و درنهایت گستره حاشیه شهر کنترل شود.وی ادامه داد: حاشیه شهر مشهد امروز هم در استحکام بنا و هم‌بستر رودخانه و مسیل‌ها با مشکل روبه رو است. درصدد هستیم که ساکنان این محور را در صورت امکان در مناطق دیگری سکونت دهیم. از سویی برخی مسائل در مشهد کهنه‌شده‌اند مانند 35 حکم «قلعی» که اجرانشده و این ها باید تعیین تکلیف شوند. فرماندار مشهد «توانمندسازی» را دیگر برنامه برای حاشیه شهر مشهد دانست و اظهار کرد: برخی زیرساخت‌ها در حاشیه شهر وجود ندارد، امکانات ضعیف است به‌گونه‌ای الان به‌طور مثال ما برای راه‌اندازی یک نانوایی در «مهرگان» مشکل‌داریم و ناچار هستیم در پارک کانکس برای نانوایی تعبیه کنیم. قرارگاه حاشیه شهر به زودی... داوری خروجی سه برنامه« تثبیت» «سامان دهی» و «توانمندسازی» حاشیه شهر مشهد را خروج این محور از عنوان حاشیه شهر دانست و افزود: در این راستا «قرارگاه حاشیه شهر» دایر شده و به‌زودی به طوررسمی کارش آغاز می‌شود اگرچه در این مدت تمام ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد شناسایی و استخراج‌شده‌اند و برای رفع و تقویت آن‌ها پروژه تعریف‌شده است. رسیدگی به معیشت با اقتصاد زیارت فرماندار مشهد رویکرد سوم خود را رسیدگی به معیشت مردم دانست و گفت: معیشت مردم مشهد را معطوف به زیارت و اقتصاد زیارت می‌دانیم، بنا داریم زیارت گروهی را در مشهد تقویت و همه ظرفیت‌های اقامتی را نیز استخراج‌کنیم. در سامانه تعریف شود که خروجی آن «ماندگاری بیشتر» زائر در مشهد است و به‌تبع آن حوزه‌های ارائه‌کننده خدمات به زائران فعال‌تر و اشتغال‌زایی خواهد شد. بوم گردی و سوغات محلی روستاهای حاشیه مشهد نیز از دیگر برنامه‌هاست که بازارچه‌هایی برای این کار تعریف‌شده است. از سویی بنا داریم کارگاه‌های کوچک و شاگرد استادی را رونق دهیم. داوری گفت: برای رسیدن به این اهداف در همه معاونت‌های فرمانداری برنامه‌ای ایجاد و به دستگاه‌های متولی ابلاغ کردیم تا این برنامه‌های اجرایی را برای مدت سه سال ارائه کنند. به‌طور مثال در حوزه عمران پروژه‌هایی را که اولویت‌دارند،شناسایی کردیم تا بتوانیم مستقیم به آن‌ها تزریق و از هدررفت اعتبارات جلوگیری کنیم، برخی کارهای زودبازده مانند آسفالت کردن مسیر دو کیلومتری جاده روستایی اطراف مشهد ازجمله آن‌هاست. در حوزه بحران آب برنامه‌هایی را مشخص و در سفر رئیس‌جمهور اعتبارات خوبی را در این بخش جذب کردیم. در حوزه برق نیز با توجه به افزایش دمای هوا برنامه‌ریزی کردیم که در تابستان با جیره‌بندی برق مواجه نشویم و اگر بنا باشد خاموشی صورت بگیرد به‌صورت مدون و اعلام‌شده باشد. برنامه‌هایی برای کاهش سرقت در مشهد فرماندار مشهد گریزی به معضل سرقت در این شهر زد و اذعان کرد: دلایل زیادی برای افزایش سرقت در مشهد وجود دارد که گرانی‌ها و مشکلات معیشتی یکی از آن‌هاست. ارزیابی مثبتی از نحوه پیگیری سرقت‌ها نداشتیم، برای سامان دهی این وضعیت« قرارگاه پیشگیری از سرقت» دایر شد و تمام ظرفیت‌ها ذیل نظارت معاونت امنیتی فرمانداری مدیریت می‌شود تا سرقت کم شود مانند افزایش روشنایی معابر، شناسایی و سامان دهی ضایعاتی‌ها ، علاوه بر این برای امنیت ساختمان‌ها نیز طرح‌‌هایی ارائه ‌شده است. وی با اذعان به این که معتادان چهره شهر را خراب کرده‌اند گفت: از ابتدای بهمن سال گذشته تا الان 5800 معتاد متجاهر جمع‌آوری‌شده اند و غربالگری می‌شوند، سپس به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا بعد از شناسایی کاریابی‌ها و مشاغل خاص این افراد به‌کارگیری شوند. این‌طوری نیست که این معتادان رها شوند و مجدد به چرخه اعتیاد بازگردند بلکه تا سه سال این افراد تحت نظارت خواهند بود. یکی دیگر از برنامه‌ها مقابله با خرده‌فروشی‌های مواد مخدر است که در وهله اول پلمب محل همراه با قطع آب، برق و گاز مراکز خرده فروشی صورت می گیرد، در مرحله دوم با استفاده از کمیسیون ماده 100 حکم قلع آن‌ها را خواهیم گرفت، علاوه بر این ضایعاتی‌ها که خود عاملی در افزایش سرقت هستند سامان دهی می شوند. داوری به مسئله عفاف و حجاب هم اشاره کرد و گفت: در سه حوزه اداری باید کار شود، در بخش اجتماعی نیز کار خواهد شد و بخشی هم به‌صورت سازمان‌یافته بی‌حجابی را ترویج می‌دهند. در بخش اجتماعی صنوف مدنظر است و در بخش هنجارشکنی دستگاه‌های امنیتی مسئول شده‌اند تا جلوی این ناهنجاری‌ها گرفته شود. البته باید جلوی افراط‌وتفریط گرفته شود. ایجاد شبکه امین توزیع فرمانداری مشهد مدیریت تأمین کالا و ارزاق عمومی در این شهر را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: چرخه‌های تأمین اقلام اساسی در مشهد شناسایی و هرکدام مسئول شده‌اند تا کاستی ایجاد نشود، کاری که در حوزه مرغ انجام‌ و «شبکه امین توزیع» ایجادشده است. در بخش نظارت ما باید از صنوف شروع کنیم. ستاد بحران را پیش از بحران تشکیل دادیم داوری با اشاره به برخی برنامه‌ها برای رفع دیگر معضلات شهری و به ویژه زائران امام هشتم(ع) تأکید کرد: ما ستاد بحران را پیش از به وجود آمدن بحران تشکیل دادیم تا پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم. نمونه آن مسئله بحران آب است که تمام چاه‌های آبی را که در اختیار نهادها بود ، شناسایی کردیم و در اختیار آبفا قراردادیم تا در مسئله تأمین آب با مشکل مواجه نشویم. بیش از 2هزار واحد تولیدی و شرکت‌ دولتی و امثال آن را ‌که مجهز به موتوربرق و ژنراتور بودند ، پای‌کار آوردیم تا در پیک مصرف برق با مشکل مواجه نشویم. در «کال زرکش» هر زمان ما 10 میلی‌متر بارندگی داشتیم این کال به رغم این که در حال بازسازی است،تمام روستاهای پایین‌دست را زیر آب می‌برد، امسال مدیریت کردیم و در بارندگی اخیر دچار این مشکل نشدیم. میز داغ سؤالات در ادامه این نشست «سعید برند» سردبیر «خراسان آنلاین»درباره سرنوشت سازمان حاشیه شهر مشهد و خروجی کار ستاد بازآفرینی و قرارگاه حاشیه شهر مشهد، طرح جامع حاشیه شهر، نحوه نظارت بر بازار و تأمین کالاهای اساسی، سامان دهی معتادان متجاهر و نحوه برخط کردن مدیران و اختیارات فرمانداری سؤالاتی را مطرح کرد. داوری در پاسخ به این سؤالات اظهار کرد: وظایف فرمانداری مشخص است و فرماندار مسئول همه فعالیت‌های شهرستان است و مشهد به دلیل مجاورت با استانداری کمی تداخل داشت که اصلاحاتی انجام شد و الان مدیران کاملاً با فرمانداری هماهنگ هستند. ما در فرمانداری مسائل را شناسایی کردیم و می‌خواهیم آن‌ها را برطرف کنیم و برای آن چشم‌انداز تعیین و اولویت‌بندی کردیم. نمونه آن جذب خوب اعتبارات سفر رئیس‌جمهور است. ستاد بازآفرینی با ریاست وزیر کشور است و تمام اختیارات به استانداری تفویض شده است و ما هم ستاد بازآفرینی مشهد را برقرار کردیم. در ادامه فرماندار تریبون را در اختیار معاونان خود قرار داد تا پاسخ برخی سوالات مطرح‌شده را بدهند. برامکی معاون امور عمرانی فرمانداری درباره پروژه‌های شهرستان مشهد گفت: بسیاری از مشکلات احصا شده ناشی از بوروکراسی و اختلافات دستگاهی است که با ورود فرمانداری برطرف شده است؛ گازرسانی به 150 خانوار در منطقه میرزا کوچک خان که به دلیل اختلافات بین شهرداری منطقه و شرکت گاز معطل‌مانده بود، نمونه آن است. در ستاد بازآفرینی به ریاست فرماندار چهار کارگروه تشکیل‌ و مشکلات و نواقص احصا شده است، مثلاً قبلاً ما نمی‌دانستیم در 67 محله تعیین‌شده کدام مشکل زیرساخت دارند، کدام کمبود آب یا آموزش دارند. مثلاً سرانه آموزشی شهر مشهد 5.8 متر است ولی سرانه آموزشی حاشیه شهر کمتر از 2 متر است. در محدوده منفصله توس و رسالت که قابل‌تشخیص نیست ازنظر تقسیمات کشوری بافت روستایی است و ساخت‌وسازهای غیرمجازی صورت گرفته و باید احصا می‌شد که در ستاد بازآفرینی این کارها انجام‌شده است. نظارت‌های مویرگی توسط بسیج در ادامه فرماندار تریبون را از معاون خود پس گرفت تا درباره بازار ارزاق عمومی توضیح دهد. وی با تایید مشکلات موجود در نظارت بر بازار کالاهای اساسی اظهار کرد: نظارت‌های دوبخشی بین سازمان صمت و جهاد باید از رویکرد سنتی خارج شود که در حال انجام این کار هستیم و نظارت‌ها «مویرگی» خواهد شد. در قرارگاه شهید امانی ما با بسیج هر محله‌ای توافق کردیم که بعد از آموزش‌های لازم کارت بازرس ناظر به بسیج محله داده شود تا به‌صورت مویرگی بر نحوه توزیع کالا در محلات مشهد نظارت و گزارش‌های خود را در سامانه نظارت و بازرسی ثبت کنند. این کار در نانوایی‌ها انجام شد و در مدت کوتاهی جواب داد. وی ادامه داد: در مسئله مرغ همه کارها دست ما نیست، وقتی دولت به مردم می گوید دو روز دیگر قیمت مرغ 60 هزار تومان خواهد شد و مرغدار هم انگیزه برای توزیع مرغ کشتار شده نداشته باشد، از طرفی مردم برای خرید مرغ با نرخ قبل مراجعه می‌کنند که این وضعیت پیش خواهد آمد، البته ما موضوع را زود جمع کردیم اگرنه مشخص نبود چه اتفاقی رخ می‌داد. فرماندار در خصوص معتادان متجاهر نیز گفت: معتادان متجاهری که در طرح اخیر جمع‌آوری کردیم آزاد نشده‌اند تا به خیابان بازگردند. آن‌ها را تا شش ماه و اگر خانواده نداشته باشند تا یک سال نگهداری می‌کنیم. البته این چرخه تعطیل نخواهد شد. ضعف اطلاع‌رسانی مدیران در اجرای طرح تغییرات یارانه‌ای در ادامه نشست «ولی زاده» معاون سردبیر و مسئول روزنامه خراسان رضوی ضعف مدیران دولت در اطلاع‌رسانی، ضعف نظارت و تعلل برخی دستگاه‌ها در پاسخ گویی و رسیدگی به خواسته مردم را مورد نقد قرارداد و اظهار کرد: جای تقدیر دارد که ستاد بحران را پیش از بحران فعال کردید و علاج واقعه پیش از واقعه انجام شود، اما به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی دولت در خصوص مسئله‌ای به این مهمی چندان مدیریت‌شده نیست، استانداری که مسئول مربوط مدام در جلسات تشریف دارند. لازم است ‌مانند دوره شیوع ویروس کرونا یک اطلاع‌رسانی مدیریت‌شده انجام شود ولی این کار انجام‌نشده و زمانی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد که کالایی با کمبود مواجه می‌شد و بعد دلیلش را فلان مسئله اعلام می‌کردند درحالی‌که باید پیش از وقوع این کمبود به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد، الان نیز عطش عجیبی در افزایش قیمت کالاها وجود دارد و لازم است مدیریت شود. وی ادامه داد: این که بناست نظارت بر بازار به نیروهای مردمی واگذار شود بسیار خوب است اما لازم است یک مدیریت واحد و تصمیم‌گیرنده در این بخش وجود داشته باشد تا مسیر نظارت درست طی شود. در مسئله نان ما انتظار نداشتیم ولی مدیریت دولت در مشهد به‌خوبی عمل و طی 48 ساعت قضیه را جمع کرد و صف نانوایی‌ها شکست. اما این نقص در اطلاع‌رسانی همچنان وجود دارد و رویه پاسخ گویی و در دسترس بودن مدیران برای رسانه‌ها دشوار شده، لازم است در شرایط فعلی که کشور در یک التهاب ناشی از اجرای چنین طرح مهمی است مدیران راحت‌تر در دسترس رسانه‌ها باشند تا بتوانیم اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم داشته باشیم. فرماندار: نقدها را قبول داریم فرماندار با قبول ضعف اطلاع‌رسانی اظهار کرد: برخی هنوز به این باور نرسیده‌اند البته این مسئله بیشتر کشوری است. از کمربند جنوبی تا بافت اطراف حرم؛ اظهارنظرها شخصی است در ادامه نشست از فرماندار درباره کمربند جنوبی، اجرای طرح تفصیلی و الزامات آن و این که به تازگی شهردار مشهد صحبت‌هایی درباره ادامه مسیر کمربند جنوبی و اتصال آن به برونسی داشته،پرسیدیم که برمکی معاون امور عمرانی فرمانداری در پاسخ به این سؤالات اظهار کرد: در خصوص طرح بافت اطراف حرم و کمربند جنوبی ممکن است بنده نوعی در فلان دستگاه نظر شخصی بدهم ولی مهم این است که قانون‌گذار چه گفته و تکلیف ما چه چیزی است، ممکن است در فلان دستگاه گفته شود کمربند جنوبی باز شود اما این نظر شخصی است اما قانون می‌گوید در طرح‌های فرادستی شهرداری‌ها از روز ابلاغ طرح مکلف به اجرا هستند، ممکن است شهرداران منطقه خوش شان نیاید، ممکن است «ان قلت» کارشناسی درستی هم داشته باشند مانند منطقه ثامن که حقوق مکتسبه‌ای ایجاد و مجوزها صادرشده ولی ازلحاظ قانونی مکلف به اجرای طرح است. در کمربند جنوبی همچنین ممکن است کسی بگوید اگر کمربند جنوبی باز شود بهتر است اما این نظر شخصی و سلیقه‌ای است و شهرداری مکلف به اجرای طرح است. یک ساختمان پردردسر برای حریم رضوی و مطالبه جدی روزنامه خراسان سؤال بعدی ما درباره احداث ساختمانی در محدوده حرم مطهر رضوی است که این سازه به نحوی نما و سیمای حرم مطهر را مخدوش کرده، اگرچه ممکن است مجوزهایی هم گرفته باشند اما الان سازه‌هایی ‌مانند نوک کوه یخ ظهور کرده‌اند و در حال برهم زدن سیما و نمای حرم مطهر رضوی هستند. صرف این که چند ساختمان مجوز گرفته‌اند نباید اجازه دهیم آینده حرم مطهر و بافت اطراف بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) تحت الشعاع قرار گیرد و این مسئله برای روزنامه خراسان که داعیه‌دار حرم مطهر رضوی است، بسیار مهم است و باید فکری برای آن اندیشیده شود. معاون فرماندار در پاسخ به این دغدغه اظهار کرد: مسئولیت کمیسیون ماده 5 با شخص استاندار است و معاون عمرانی استاندار است که این طرح را امضا می کند و در حال اجرای آن هستند و فرمانداری تنها عضو این کمیسیون است. این پاسخ جانشین مدیرمسئول خراسان را قانع نکرد و اظهار کرد: مسئله حرم مطهر و حریم آن چیزی نیست که به یک فرد وابسته یا واگذار شود. معاون فرماندار نیز این موضوع را قبول کرد که باید کاری برای رفع این مسئله انجام شود. پاسخ معاون فرماندار دراین‌باره قانع مان نکرد و از خود فرماندار خواستیم نظرش را درباره این ساختمان بگوید. اما فرماندار گفت: بنده نمی‌توانم نظر شخصی خودم را بگویم و باید تابع نظر کارشناسان باشم ، فعلاً ملاک ما آن چیزی است که مصوب شده است. حالا ممکن است ما نظر شخصی داشته باشیم. البته قبول داریم آن چه مصوب شده وحی منزل نیست. ما و شهرداری باید جلسه برگزار و فکری برای این مسئله کنیم. قطعاً اگر نظرات کارشناسی دراین‌باره ارائه شود برای رفع این مشکل ما استقبال می‌کنیم تا مسئله حل شود. از اتباع غیرمجاز تا «چلوها» سؤال بعدی ما درباره اجرای طرح شناسایی و جمع‌آوری اتباع بیگانه در مشهد بود که دانشورنیا معاون امنیتی فرماندار دراین‌باره گفت: با دستور رئیس‌جمهور سازمان مهاجرت ایجاد خواهد شد که هنوز عملیاتی نشده است. قطعاً همه افغانستانی ‌ها در مشهد شناسه دار می شوند چه کسانی که از قبل کارت مجاز داشته‌اند و چه جدیدالورودها. بدون شک کسانی که غیرمجاز هستند طرد خواهند شد. معاون امنیتی فرماندار درباره معضل« چلوها» همان اتباع خارجی فاقد شناسنامه نیز گفت: چلوها مجموعه ای هستند که تکلیف آن‌ها مشخص است، این‌ها همه «افغانستانی» هستند. این که ادعا می‌کردند طایفه‌ای از زابلی بلوچ هستند صحت ندارد و این افراد هیچ ارتباطی با این طایفه ندارند نه ازنظر ظاهر و نه زبانی با هم قرابتی دارند و تکلیف شان مشخص است که افغانی هستند و این مجموعه باید شناسه دار شوند. البته بناست تسهیلاتی به آن‌ها داده شود تا بتوانند از امکانات عمومی کشور استفاده کنند بااین‌حال این افراد باید در طرح‌های اداره اتباع گنجانده و شناسایی شوند. همه احزاب چپ وراست زنگ زدند که کمک کنند در خصوص فعالیت احزاب و تعامل فرمانداری مشهد با تمام احزاب فعال شهرستان مشهد نیز معاون سیاسی فرمانداری توضیحاتی درباره جلسات برگزارشده با همه طیف‌ها و احزاب سیاسی مشهد ارائه کرد. فرماندار نیز دراین‌باره گفت: در مدت‌زمان اجرای طرح( تغییرات یارانه‌ای) همه احزاب و جریانات سیاسی از راست و چپ چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند که برای اجرای طرح آماده همکاری با فرمانداری‌اند و کمک هم کردند. سلام فرمانده یعنی نشاط از فرماندار درباره ارزیابی نشاط و امید در جامعه شهری مشهد و این که چه برنامه‌هایی برای نشاط‌آفرینی در این شهر در دست اجراست، پرسیدیم. داوری دراین‌باره گفت: بستگی دارد شما نشاط در جامعه را چه چیزی تعریف کنید، نشاط را خندیدن تعریف می‌کنید؟ همین‌که جامعه «پویا» است یعنی نشاط دارد و ما باید نشاط و امید را به جامعه بازگردانیم و بهترین نشاط امید است. اگر منظور از شما از نشاط به وجد آمدن و تفریح مردم است، بهترین آن ورزش است که ما در حال پیگیری سازوکارهایی برای ورزش همگانی مردم مشهد هستیم. ما معتقد هستیم این احتمال وجود دارد که مسائل معیشتی مردم را دچار سختی کرده که واقعیت هم هست اما فعالیت‌های دولتی برای امیدآفرینی در مردم است و ما خیلی به آینده امیدوار هستیم. یک کار ویژه‌ای که در مشهد انجام شد؛ روزی که ما تصمیم گرفتیم «سلام فرمانده» را اجرا کنیم به این طرح(تغییرات یارانه‌ای خورد) بسیاری ملاحظه داشتند که این کار انجام نشود ولی مردم خوب استقبال کردند و این یعنی نشاط و امید و از این جنس کارها باید انجام شود. میر شاهی معاون برنامه‌ریزی فرماندار نیز توضیحاتی درباره برنامه‌های تحقق شعار سال و صحت سنجی ادعای دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال و آمارهای ارائه‌شده توسط آن‌ها ارائه کرد. و متروپل های مشهد فرماندار درباره پرونده ساختمان‌های ناایمن در مشهد گفت: قبول داریم باید جدی‌تر پیگیری شود اما باید دوطرفه باشد و بازاریان هم پای‌کار بیایند.معاون عمرانی فرماندار نیز گفت: برخی از این اماکن تجاری‌اند و نمی‌توان آن‌ها را تخریب کرد بلکه باید آن‌ها را بهینه کرد تا مشکل به حداقل برسد. نمونه اخیر آن بازار قماش است که 80 واحد قدیمی در این بازار مستقرند، وجود آن حجم پارچه در این بازار باقابلیت اشتعال بسیار خطرساز است اما به‌هرحال بازاریان سنتی و قدیمی مقاومت‌هایی دارند و کار را سخت کرده‌اند و برای مشکل برق این بازار هنوز مشکلات داخلی خود بازاریان اجازه نداده مسئله حل شود. ما نمی‌خواهیم برخورد قهری انجام دهیم، البته دستگاه قضا پای‌کار است اما راهش برخورد قهری نیست. شایان توضیح است که بنا بود این نشست 90 دقیقه‌ای باشد اما گستره سؤالات و دغدغه‌های مطرح‌شده به‌گونه‌ای بود که فرماندار پایان باز یعنی بدون محدودیت را برای اتمام جلسه و پاسخ به سؤالات مطرح و جلسات بعدی خود را کنسل کردند.

نظر شما