شناسهٔ خبر: 54278558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

به بهانه فتح خرمشهر

دروغ و تجاوز محکوم است

صاحب‌خبر -

فتح‌الله امی

رایزن علمی پیشین ایران در روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع

دروغ و تجاوز در مکاتب الهی و انسانی جرم محسوب می‌شود، چه تجاوز به حقوق انسان‌ و حتی حیوان باشد چه تجاوز به حقوق اجتماع!

تجاوز صدام به ایران در 31 شهریور ۱۳۵۹ با همت و تلاش ایران در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شناخته نشد. قطعنامه ۵۹۸ به نفع ایران صادر شد، اما عراق بعداً آن را پذیرفت. متأسفانه در آن زمان بعضی از نیروها علیرغم موافقت امام (ره)، جنگ را بعد از فتح خرمشهر باز هم ادامه دادند. آن‌ها با پذیرش هزینه هنگفت جانی و مالی که جنگ در پی داشت و تبعات هرگونه حمله به کشوری که دارای مرزهای مشخص مصوب در سازمان ملل دارد در اذهان عمومی مردم جهان انعکاس منفی پیدا کردند به همین علت ایران پس از هفت سال تأخیر با پرداخت هزینه‌ای هنگفت این قطعنامه را پذیرفت. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از قول امام نوشته است: «ایشان پس از مدتی از پذیرش قطعنامه که آثار مثبت آن ظاهرشده بود فرمودند که اول فکر می‌کردم پذیرش قطعنامه جام زهر است ولی امروز آثار شیرین آن را احساس می‌کنم.»

اکنون از پوتین، رئیس‌جمهور با تجربه روسیه که این کشور را از فروپاشی نجات داد، انتظار می‌رفت که در «تله» آمریکا و غرب گرفتار نشود و چنین گسترده به اوکراین تجاوز نکند. نتیجه این جنگ علیرغم خسارات هنگفت مالی، موجب آواره شدن ۱۴ میلیون نفر در داخل و خارج اوکراین شده که همه آنها منادی ضد روس هستند و افکار عمومی مردم جهان را بر ضد روسیه می‌شورانند. پیام قربانیان جنگ و تجاوز به اکراین، ادعای درست بایدن را که گفته روسیه بهای سنگینی بابت حمله به اوکراین خواهد پرداخت، نشان می‌دهد.

هرچند غرب و آمریکا قصد داشتند در کنار روسیه، اسراییل دیگری احداث کنند و موجب فروپاشی روسیه مانند جهان متحد عرب شوند، ولی این تصمیم سیاسی غرب را می‌بایست روسیه با هوشمندی سیاسی خنثی می‌کرد نه با حمله نظامی همراه با تخریب و کشتار در یک کشور مستقل!

به عقیده نویسنده اگر امروز روسیه از اوکراین خارج شود بهتر از فرداست! چون هرروز که بگذرد بر خسارت این تصمیم غیرعقلانی افزوده می‌شود.

نویسنده به دولت‌مردان کشورمان توصیه می‌کند از این تجاوز غیرعقلانی حمایت نکنند و با کج‌اندیشی اشغال شهرهای اوکراین توسط روسیه را در اخبار صداوسیما نگویند: شهر ماریوپل آزاد شد! این‌گونه موضع‌گیری عواقب بدی دارد و خلاف اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. آیا درست است هنگامی‌که خرمشهر توسط دشمن متجاوز بعثی سقوط کرد در اخبار دنیا گفته می‌شد «خرمشهر توسط صدام آزاد شد!»

نظر شما