شناسهٔ خبر: 54278070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به همت مفدا ارومیه؛

قرارگاه فرهنگی پویش ملی" نجات آرزوها" دراستان آذربایجان غربی افتتاح شد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از برگزاری همایش بزرگ "نجات آرزوها" با شعار "هر سفیر یک زندگی" وافتتاح قرارگاه فرهنگی این پویش ملی در استان آذربایجان غربی خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا ارومیه، پویش ملی "نجات آرزوها" باهدف جلوگیری از سقط جنین های غیرمجاز و حمایت از پویش ملی جوانی جمعیت در دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ به همت مفدا ارومیه، حمایت معاونت فرهنگی و دانشجویی و همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حضور مسئولان استانی، اساتید ، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه در آمفی تئاتر مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره) برگزار گردید.

دکتر مهدی فتاحی معاون فرهنگی و دانشجویی بیان کرد: جوانی جمعیت یک موضوع مهم و دغدغه کشوری می باشد که بخش عمده این رسالت بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است؛ به همین منظور پویش ملی با عنوان " نجات آرزوها" در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با شعار "هر سفیر یک زندگی "  و افتتاح قرارگاه فرهنگی جوانی در معاونت فرهنگی و دانشجویی، آغاز به کار خود را اعلام می نماید.

وی تأکید نمود: برای ازدیاد و جوانی جمعیت نیاز به بسیج کل جامعه است و هدف از راه اندازی پویش "نجات آرزوها" برداشتن گام های مفید در این راستا می باشد و امیدواریم با تشکیل کمیته های تخصصی و دبیرخانه این همایش در کل استان آذربایجان غربی نتایج مطلوبی را بدست آوریم.

دکتر فتاحی اظهار داشت: واقعیت امر این است که نه تنها نهادهای ملی و کارشناسان کشور بلکه نهادهای بین‌المللی و بعضی پژوهش‌های جهانی به صراحت اعلام می‌کنند که ایران در وضعیت هشدار جمعیتی قرار گرفته و شاخص‌های جمعیت‌شناسی ایران صاحب رکود شده‌اند، اگر فرصت باقیمانده غنیمت شمرده نشود، به یکی از کشورهای بحران‌زده از منظر جمعیت تبدیل خواهیم شد که دامنه‌های این بحران ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را به شدت متاثر می‌سازد.

وی به قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده اشاره کرد و گفت: این طرح نخستین قانونی است که به طور جامع از فرزندآوری حمایت می‌کند و از این نظر که سیاست‌های کلی افزایش جمعیت را تبدیل به قانون کرده به مثابه یک فرصت ویژه به شمار می‌آید و این امر میسر نمی شود مگر با همکاری تمامی ارگان ها و همراهی مردم و امیدواریم در پیشبرد این امر مهم فرهنگسازی خوبی صورت گیرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: پشتوانه اصلی سیاست‌های جمعیتی، فرهنگ است و باید برای جبران جمعیت و مدیریت بحران بعد از آن و عبور از مرز هشدار به این مسئله دقت شود. باید نگرش مردم نسبت به باروری تغییر یابد. آنچه که در ذهن مردم می باشد این است که فرزندآوری مانع توسعه خواهد شد در حالیکه باید به مردم بگوییم که فرزندآوری مانع رشد نخواهد شد بلکه منجر به توسعه خواهد شد.

در ادامه مراسم بعد از پخش فیلم خونریزی به کارگردانی محمد خوشدل‌فر،  دکتر شبنم وظیفه خواه متخصص زنان و فوق تخصص بارداری های پرخطر مرکز آموزشی درمانی جامع زنان کوثر به عنوان سخنران ویژه ضمن تقدیر از معاونت فرهنگی و دانشجویی به منظور برگزار ی این همایش مهم، بیان کرد: مستند خونریزی بسیار تأثیرگذار و ناراحت کننده است، امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب و همکاری همه شاهد سقط جنین نباشیم.

دکتر وظیفه خواه گفت: هدف از همایش "نجات آرزوها" بحث جوانی جمعیت و جلوگیری از سقط جنین های غیر مجاز و برداشتن گام مؤثر در جوانی جمعیتمی می باشد؛ طبق آمار غیررسمی سالیانه به طور متوسط بین ۳۰۰ تا  ۵۰۰هزار سقط جنین در کشور ما انجام می شود، چالشی که این روزها با آن در جامعه مواجه هستیم  و آینده جامعه را تهدید می کند مسئله پیر شدن جمعیت است.

وی افزود: ازدواج به موقع جوانان، به تعویق نیانداختن بارداری، کم کردن فاصله بین موالید از جمله مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای ازدیاد جمعیت می باشد؛ امیدواریم با اجرای قانون جوانی جمعیت در زوج های جوان تمایل ایجاد کنیم که با تشکیل خانواده، این هدف را در جامعه تأمین کنند تا در سال های آتی، مشکل سالخوردگی جمعیت نداشته باشیم، به هر حال جمعیت جوان یک کشور، سرمایه آن کشور محسوب شده، جمعیتی که با فکر واندیشه، تحصیل وتلاش به جامعه ای که در آن قرار دارند خدمت می کند و باعث رشد جامعه در تمام ابعاد مختلف می شوند.

دکتر وظیفه خواه عنوان کرد: وقتی صحبت از پیر شدن جمعیت می شود هر کدام از ما مسئولیم فرهنگسازی کنیم و کاملا وضعیت بحرانی کشور را درک کنیم؛ مسئولین و خانواده ها هم باید زمینه را برای ازدواج جوانان فراهم نمایند تا جوانان مشکلی برای ازدواج کردن نداشته باشند همچنین بعد اینکه ازدواج کردند تحت تأثیر مشکلات اقتصادی، مشکلی برای فرزند دارشدن نداشته باشند و از همه مهمتر آگاهی های لازم در خصوص عوارض سقط جنین از نظر روحی، جسمی به خانوادها داده شود تا بتوانیم درآینده نزدیک شاهد جامعه ای جوان، شاد و بانشاط داشته باشیم.

در ادامه بعد از پخش فیلم کوتاه "هزار منهای یک"، نیره الهامی مدیر کل دفتر اموربانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی ضمن تقدیر از برگزاری این همایش، گفت: این همایش برای اولین بار است که در استان آذربایجان غربی برگزار می گردد.

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: قانون جوانی جمعیت و خانواده که در سال ۱۴۰۰ در مجلس تصویب شد و در آبان ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهوری دکتر رئیسی به دستگاه های اجرایی در ۷۳ بند ابلاغ گردید ومشوق های بسیار خوبی در این قانون برای ازدواج و فرزندآوری برای دانشجویان و کارکنان دولت  و عموم مردم وجود دارد.

وی در این جلسه قول مساعد برای اجرای کلیه قوانین مربوط به جوانی جمعیت و فرزندآوری را در استان را اعلام نمود.

شایان ذکر است قرارگاه فرهنگی پویش ملی نجات آرزوها دراستان آذربایجان غربی با حضور مسئولین دانشگاهی و استانی افتتاح و از سه زوج دانشجو و دو خانواده موفق دارای ۳فرزند( کارکنان و اساتید) دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با اهدای لوح تقدیر و هدیه ویژه تقدیر شد.

از جمله برنامه های این همایش می توان به برپایی نمایشگاه نقاشی فرزندان کارکنان با موضوع خانواده، همچنین اختصاص گواهی فعالیت فرهنگی برای شرکت کنندگان اشاره نمود.

نظر شما