شناسهٔ خبر: 54277971 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

این بار هدفمند- خلاف فصل قبل؛

تمام آنچه پرسپولیس در پنجره تابستانی انجام داده

هیچ کسی نمی تواند سرنوشت یک خرید را در همان فصل تابستان پیش بینی کند، اما لیست یحیی پیام مهمی در خود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، بالاخره روند قهرمانی های پنج گانه قرمزپوشان متوقف شد و استقلال مقتدر فرهاد مجیدی، سه هفته مانده به پایان فصل عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. پرسپولیس در طول فصل اخیر اصلا در قامت یک مدعی همه جانبه برای کسب عنوان قهرمانی نشان نداد و هواداران منصف این تیم نیز قبول دارند که این فصل حق آنها فتح جام نبود. در این میان خریدهای یحیی گل محمدی و بازیکنان جانشین ترکیب پرسپولیس اصلا عملکرد قابل قبولی نداشتند تا این سرمربی بیش از دیگران مورد آماج انتقادات قرار گیرد.

اما کارنامه درخشان این سرمربی باعث شده مدیریت و هواداران پرسپولیس یک فصل دیگر به یحیی شانس حضور روی نیمکت و در واقع اصلاح اشتباهات را بدهند. این تیم پیش از شروع فصل شروعی توفانی در بازار نقل و انتقالات داشته و چند بازیکن نامدار و مشهور را به خدمت گرفته و یا در آستانه جذب آنها قرار دارد. نکته امیدوارکننده برای هواداران پرسپولیس این است که انگار خلاف فصل قبل که تنها بازیکنان در دسترس جذب می شدند، این بار یحیی گل محمدی برای بازسازی تیمش برنامه دارد.

علیرضا بیرانوند

حدود دو سال از جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و انتقال او به فوتبال اروپا گذشته و به نظر این دروازه بان باتجربه فاصله ای تا پوشیدن دوباره لباس این باشگاه ندارد. پرسپولیس در فصل اول غیبت علیرضا بیرانوند، با جذب حامد لک مشکل چندانی از این حیث نداشت. سنگربان جدید قرمزپوشان در آسیا و لیگ برتر فراتر از انتظار ظاهر شد و با کلین شیت های متوالی خود، یکی از عوامل صعود این تیم به فینال لیگ قهرمانان و تکرار قهرمانی در ایران لقب گرفت تا جدایی علیرضا بیرانوند چندان به چشم نیاید.

اما در فصل اخیر، حامد لک به وضوح از روزهای اوج فاصله گرفت و در چند مسابقه اشتباهات فاحش او بود که باعث شد، پرسپولیس امتیازات مهمی از دست بدهد. احمد گوهری نیز در معدود فرصت های خود دروازه بانی در قامت شماره یک فیکس پرسپولیس نشان نداد و در واقع جذب یک گلر به وضوح نیاز بزرگ این تیم در پنجره تابستانی بود.

اما اوضاع برای علیرضا بیرانوند در اروپا و در تیم هایی آنتورپ و در ادامه بوآویشتا اصلا خوب پیش نرفت و او شاید در این دو سال به اندازه یک نیم فصل بازی کرد. نتیجه این روند، متزلزل شدن جایگاه علیرضا بیرانوند درون دروازه تیم ملی ایران است. ظهور رقبای باکیفیت، کار او برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت در دومین جام جهانی متوالی را دشوار ساخته و به نظر قصد این دروازه بان از بازگشت به لیگ ایران نیز درخشش پیش چشم سرمربی تیم ملی و بازگشت به جمع 11 بازیکن ثابت است. درخشش احتمالی علیرضا بیرانوند یک معامله برد- برد خواهد بود؛ رها شدن پرسپولیس از اشتباهات عجیب خط دروازه و البته افزایش شانس حضور بیرو در ترکیب ثابت ایران.

مرتضی پورعلی گنجی

عکس فصول پنج گانه قهرمانی های متوالی پرسپولیس که بهترین خط دفاعی را به خود اختصاص می داد، این تیم حالا با دو بازی کمتر از استقلال قهرمان، دو برابر این تیم دروازه خود را باز شده دیده که این کارنامه خود گویای همه چیز است. جدا شدن دو ستاره مهم به نام های شجاع خلیل زاده و محمد حسین کنعانی زادگان در فاصله کمتر از یک سال و البته خریدهایی که چندان اثربخش نبود، باعث شد نقطه قوت پرسپولیس در سال های اخیر به پاشنه آشیل این تیم در فصل گذشته تبدیل شود.

این تصویر نشان می دهد یحیی گل محمدی و تیمش در فصل اخیر چقدر از این حیث آسیب دیده اند. استفاده از 10 زوج یا مثلث دفاعی و تغییرات متوالی در سیستم موید آن است که سرمربی پرسپولیس حتی با گذشت 27 هفته نیز به جمع بندی نهایی نرسیده و اینگونه فاصله ای معنادار از نظر ثبت کلین شیت با تیم قهرمان فصل داشته است.

انتقال مرتضی پورعلی گنجی به پرسپولیس قطعی شده و به نظر می رسد او بهترین گزینه ممکن برای تقویت خط دفاعی این تیم به شمار می آید. علیرغم دوری چند ماهه از میادین به دلیل مصدومیت، پورعلی به دنبال به دست آوردن جایگاه ثابت خود در ترکیب تیم ملی در آستانه جام جهانی است و این بهترین انگیزه برای او در مسیر درخشش در ترکیب پرسپولیس خواهد بود. توانایی بازی کردن در پست هافبک دفاعی دیگر ویژگی مهم این بازیکن چند پسته است؛ یک خرید از همه لحاظ خوب و منطقی از سوی یحیی.

سروش رفیعی (احتمالی)

یکی از مشکلات بارز پرسپولیس در فصل اخیر، روش بازی تکراری و به وضوح قابل حدس این تیم بود. بعد از جدایی بشار رسن در ابتدای زمستان 99، بار فنی و خلاقیت خط میانی پرسپولیس فقط روی دوش احمد نوراللهی قرار گرفت و البته او به بهترین شکل و تا پایان فصل این ماموریت را به سرانجام رساند. اما با جدایی احمد نور در تابستان گذشته، ترکیب پرسپولیس به معنای واقعی کلمه عاری از بازیکن خلاق و با توانایی تغییر در جریان مسابقه بود.

در این شرایط چاره ای جز کشاندن بازی به جناحین و خلق مثلث توسط وینگرهای باکیفیت پرسپولیس نبود، اما با کمی هوش مربیگری، امکان بستن تنها روش گلزنی این تیم و به حداقل رساندن فرصت سازی پرسپولیس در طول فصل وجود داشت. اما اضافه شدن بازیکنی مانند سروش رفیعی (یا مجید خدا بنده‌لو) این مشکل جدی ترکیب یحیی را احتمالا حل خواهد کرد.

یک تیم برای کسب موفقیت حداقل به اجرای هوشمندانه و دقیق دو سیستم نیاز دارد. مهره های پرسپولیس چاره ای جز استفاده از روش دو مهاجمی برای یحیی باقی نگذاشته بودند، اما اضافه شدن یک پلی میکر، گزینه سیستم های متفاوتی از جمله 1-3-2-4 را روی میز برای سرمربی پرسپولیس مهیا خواهد کرد. اگرچه شاید فصل قبل نیز شانس جذب سروش مهیا بود و اصرار یحیی به سیستم مورد علاقه اش این فرصت را از بین برد، اما احتمالا سرمربی پرسپولیس در طول فصل به این مشکل بزرگ تیمش پی برده که خیلی سریع خواهان انتقال بازیکنی با چنین مختصاتی شده است.

سجاد شهباززاده (احتمالی)

مهدی عبدی هفت گل، حامد پاکدل پنج گل و عیسی آل‌کثیر چهار گل؛ همین یک عبارت کوتاه نیز موید آن است که پرسپولیس این فصل شانس چندانی برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر نداشت. فصل گذشته نیز سیدجلال حسینی و احمد نوراللهی بهترین گلزنان این تیم بودند و این یعنی بعد از جدایی مهدی طارمی و در ادامه علی علیپور، پرسپولیس در ترکیب خود یک گلزن دائمی و ششدانگ نداشته و گزینه های جانشین تنها درخششی کوتاه مدت و گذرا داشته اند.

سجاد شهباززاده دو فصل قبل عملکردی فوق العاده در ترکیب سپاهان داشته و با زدن 20 گل، یکی از بهترین آقای گل های تاریخ لیگ برتر شد. اما اضافه شدن شهریار مغانلو به ترکیب سپاهان باعث شد سجاد شهباززاده اغلب در پست وینگر در طول فصل به میدان برود. تشابه ویژگی های این دو بازیکن نیز در روزهای استفاده محرم نویدکیا از سیستم دو مهاجمی، باعث شد هیچ کدام نتوانند تمام پتانسیل خود را در زمین نشان دهند.

جذب یک مهاجم 32 ساله با آمار چهار گل در طول فصل احتمالا خریدی عجیب و غریب و خیلی هیجان آور برای هواداران پرسپولیس نیست، اما آمار کلی این بازیکن می تواند سجاد شهباززاده را به خریدی قابل قبول و خوب برای این تیم تبدیل کند. تخصص این بازیکن پست مهاجم نوک است؛ خرید او و سروش رفیعی یعنی یحیی گل محمدی برای فصل بعد برنامه متفاوتی در نظر گرفته و قرار نیست اینقدر سبک بازی پرسپولیس برای تیم های مقابل قابل پیش بینی باشد.

خریدهای دیگر؟ سوال مهم پیش روی یحیی

در صورت نهایی شدن انتقال تمامی گزینه های بالا، پرسپولیس بخش قابل توجهی از نقاط ضعف خود را همین ابتدای پنجره تابستانی پوشش داده است. یک مدافع چپ، یک هافبک دفاعی (کمال کامیابی نیا 34 ساله است) و یک مدافع میانی دیگر، می تواند فصل تابستانی قرمزپوشان را تکمیل کند. نام های زیادی مطرح شده که تا نهایی شدن آن صبر می کنیم و احتمالا در پایان این پنجره، برنامه های یحیی را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آریا فاطمی مقدم

نظر شما